کد خبر : 63588

خودروهای برقی که بازار را منفجر می کنند

خودروهای برقی که بازار را منفجر می کنند

کووید-۱۹ و شیوع آن در سراسر جهان سبب زمین‌گیری اقتصاد شد و صنعت خودرو نیز از آسیب‌های آن مصون نماند. در حالی‌که تقاضا برای خودروهای برقی با بحران روبه‌رو شد، ویروس کرونا موفق نشد که در کار تولیدکنندگان وسایل نقلیه الکترونیکی (EV) خللی وارد کند. وب‌سایت «کانزامرریپورت» در گزارشی تاکید کرده است که رکورد تولید خودروهای برقی با راهی شدن ۱۰۰ وسیله نقلیه الکترونیک به بازار تا سال ۲۰۲۴ شکسته خواهد شد و اقبال به خودروهای برقی روندی صعودی را طی خواهد کرد.

به گزارش خودروتک به نقل از دنیای اقتصاد ، این لیست صدتایی شامل خودروهای سواری و پیکاپ‌هایی می‌شود که منبع اصلی تامین انرژی آنان نیروی الکترونیکی است.

عرضه مدل‌های جدید برقی، خبر خوبی برای مشتریانی است که به دنبال خودروهایی با سوختی جایگزین سوخت‌های فسیلی می‌گردند.

در ادامه به برخی از خیره‌کننده‌ترین خودروهای برقی که به‌زودی راهی بازار می‌شوند می‌پردازیم:

آئودی Q۴ E-Tron

آئودی در اواخر امسال مدل E-Tron را توسعه و مدل Q۴ E-Tron را به بازار معرفی می‌کند. این خودرو از نظر اندازه و ابعاد با تسلا مدل Y و ولوو XC۴۰ رقابت خواهد کرد.

گرچه مسافتی که این خودرو بدون شارژ مجدد می‌تواند طی کند به طور رسمی اعلام نشده اما برآوردها نشان می‌دهد که محدوده رانندگی Q۴ E-Tron تقریبا ۲۸۰مایل است که این میزان بر اساس استانداردهای اتحادیه اروپا به میزان قابل‌توجهی کمتر از تسلا مدل Y است. تخمین زده می‌شود که قیمت این خودرو ۴۵هزار دلار باشد و اواخر ۲۰۲۱ وارد بازار شود. آئودی  Q۴ E-Tron که با فولکس‌واگن هم‌خانواده است، بر اساس پلت‌فرم MEB فولکس‌واگن ساخته شده است.

آئودی E-Tron GT 

جدیدترین مدل پیشرو آئودی،  E-Tron GT است که چارچوب معماری آن بر اساس پورشه تایکان است. این خودروی برقی زیر نظر گروه ولکس‌واگن، یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان جهان ساخته شده است.

E-Tron GT در طراحی و سیستم انتقال قدرت به تایکان نزدیک است اما طراحی تجهیزات آن کاملا بر اساس استانداردهای آئودی است. خروجی ترکیبی موتورهای جلو و عقب ۶۳۷ اسب بخار است که بنا به ادعای آئودی قادر است سرعت صفر تا ۶۰ مایل در ساعت را در ۱/ ۳ثانیه طی کند. حداکثر سرعت این خودرو ۱۵۵مایل بر ساعت است و تخمین زده می‌شود که قیمت آن ۷۵هزار دلار تمام شود. این خودرو به زودی و در تابستان ۲۰۲۱ وارد بازار می‌شود.

BMW i۴

این اتومبیل گرچه یک خودروی برقی معمولی است اما بر جذابیت‌ خودروهای برقی پیشین BMW افزوده است. در حال حاضر دو نسخه از این خودرو در دسترس است و پیش‌بینی می‌شود که قیمت آنها بین ۵۵تا ۶۶هزار دلار تعیین شود.

eDrive۴۰ با ۳۳۵ اسب بخار قدرت برد ۳۰۰مایلی دارد. نسخه دوم M۵۰ است که سرعت صفر تا ۶۰مایل در ساعت را در کمتر از ۴ثانیه طی می‌کند و قدرتی ۵۳۶اسب بخاری دارد اما برد آن ۲۴۵ مایل است. پیش‌بینی می‌شود که این خودروها در اوایل ۲۰۲۲ راهی بازار فروش شوند.

کادیلاک Lyriq : این خودرو پرچم‌دار نسل جدیدی از این برند کلاسیک است و با یک سیستم عامل الکترونیکی به بازار معرفی شده است. گرچه طول و عرض این خودرو با Cadillac XT۶ یکی است اما این مدل ویژگی‌های منحصر‌به‌فردی نیز دارد. ارتفاع این اتومبیل ۶ اینچ کمتر است و روی دو محور ۹ اینچی سوار شده است. اتاقک این مدل مجهز به یک صفحه LED ۳۳ اینچی است. نسخه اولیه لیریک یک مدل ۳۴۰ اسب بخاری با باتری ۱۰۰کیلو واتی است که به گفته سازندگان آن، بردی ۳۰۰مایلی دارد. تولید این مدل در اوایل سال ۲۰۲۲ آغاز و در اوایل ۲۰۲۳ راهی بازار می‌‌شود و برآورد می‌شود که قیمت نهایی این مدل ۶۰هزار دلار باشد. جنرال‌موتورز متعهد شده که ۲میلیارد دلار برای تولید خودروهای الکترونیک سرمایه‌گذاری کند.

شورولت Bolt EUV

نسخه جدید شورولت بر اساس پلت‌فرم Bolt EV ساخته شده اما طراحی بی‌عیب و نقص و بی‌سروصدا، آن را متمایز کرده است.

فاصله محوری این نسخه جدید ۶ اینچ نسبت به مدل هاچ‌بک بیشتر است و فضای پای بیشتری برای سرنشینان عقب در نظر گرفته شده است. موتور Bolt EUV قدرتی معادل با ۲۰۰ اسب بخار دارد و تخمین زده می‌شود که هر بار شارژ کامل، پاسخگوی مسیری ۲۵۰مایلی باشد. این خودرو در تابستان ۲۰۲۱ به بازار می‌آید و حدود قیمتی آن بین ۳۹هزار تا ۴۳هزار دلار برآورد شده است.

فورد F-۱۵۰ Lightning

کمپانی فورد این وانت برقی را در قالب دو مدل با توان موتور متفاوت، در بهار ۲۰۲۲ راهی بازار خواهد کرد. یک نسخه با توان ۴۲۶ اسب بخار و دیگری با موتور ۵۶۳اسب بخاری.

فورد بر این باور است که باتری‌های استفاده شده در این مدل قادرند که مسیری ۲۳۰مایلی را طی کنند و این توان تا ۳۰۰مایل نیز قابل افزایش است. مزیت بزرگ برقی بودن این مدل برای فورد، بزرگ بودن صندوق عقب است که می‌تواند دو مجموعه چوب گلف را در خود جای دهد. F-۱۵۰ Lightning دارای ظرفیتی برای حمل ۲هزار پوند و همچنین ۱۰هزار پوند برای ظرفیت یدک‌کش است. نوآوری‌هایی نیز در این مدل انجام شده است؛ همچون صندلی‌های کاملا تختخواب شو و دنده‌های تاشو. برآورد می‌شود که قیمت این دو مدل در محدوده ۴۰هزار دلار تا ۹۰هزار در فروش بهاره امسال باشد.

کیا EV۶

خودروی کیا EV۶ نخستین خودروی این کمپانی است که از ابتدا تنها برای برقی بودن طراحی شده و نمونه‌ای برای طراحی اتومبیل‌های آینده این خودروسازی است.

این خودرو سرعت صفر تا ۶۰مایل در ساعت را در ۵/ ۳ثانیه طی می‌کند و با ایستگاه‌های شارژ سریع ۴۰۰ و ۸۰۰ولتی در غالب شهرهای جهان سازگار است. کیا EV۶ در عرض ۱۸ دقیقه شارژ خود را از ۱۰درصد به ۸۰درصد می‌رساند و می‌توان از باتری آن برای تامین برق اضطراری خانه نیز استفاده کرد. این نسخه در اواخر ۲۰۲۱ به بازار خواهد آمد و محدوده قیمتی آن ۴۵ تا ۵۵هزار دلار است.

نیسان Ariya

مدل Ariya که خودروی برقی سایز بزرگ نیسان است، رقیبی سرسخت برای سایر اتومبیل‌های برقی مجهز به باتری مانند تسلا مدل Y و فورد مدل Mach-E خواهد بود.

گرچه این نسخه از نیسان، لوکس‌تر و جذاب‌تر از شورولت Bolt EUV و کیا EV۶ است اما قیمت آن از تسلا Y کمتر خواهد بود. نیسان اعلام کرده است که دو نسخه از این مدل در اواخر ۲۰۲۱ به بازار خواهد آمد که یکی با موتوری با قدرت ۲۰۱۵ اسب بخار در جلو و دیگری مجهز به دو موتور با قدرت ۳۸۹ اسب بخار است. قیمت تمام شده این مدل در محدوده ۴۰ تا ۵۰هزار دلار است و برآورد می‌شود که بردی ۳۰۰مایلی داشته باشد.

پورشه Macan EV

خودروی جدید پورشه که بناست در ۲۰۲۲ وارد بازار شود در رده اتومبیل‌های برقی کوچک دسته‌بندی و برآورد می‌شود که به سرعت در بازار مورد استقبال قرار گیرد.

Macan EV از پلت‌فرم شارژ ۸۰۰ولتی استفاده کرده که اکنون در پورشه تایکان از آن بهره برده می‌شود. این مدل، باتری برقی را در کنار مخزن بنزینی قرار داده است که تفاوت‌هایی با پلت‌فرم‌های آئودی دارد. قیمت این خودروی کمپانی پورشه ۷۵هزار دلار اعلام شده است.

ریویان R۱S و ریویان R۱T

  R۱T یک پیکاپ کاملا برقی است که قرار است تسلا Cybertruck را در بازار شکست دهد. این خودرو بردی ۴۰۰مایلی دارد و قادر است تا ۱۱هزار پوند بار را یدک‌کشی کند.

این نسخه از ریویان ظرفیتی ۷۵۰اسب بخاری دارد و سرعت صفر تا ۶۰مایل در ساعت را در ۳ثانیه کسب می‌کند. نسخه R۱S مدلی لوکس‌تر است و توجه‌های بسیاری را به خود جلب کرده است. ریویان با نوآوری خود سبب شده که سرمایه‌های بسیاری را از سوی آمازون و فورد به خود جلب کند. این دو مدل در تابستان ۲۰۲۱ عرضه خواهند شد و برآورد می‌شود که قیمتی ۶۷ تا ۷۷هزار دلاری داشته باشند.

تسلا Cybertruck

این نسخه از تسلا انقلابی در طراحی خودروهای پیکاپ است چرا که اسکلت بیرونی منحصربه‌فرد و ضد زنگ دارد و ظرفیت حمل بار یدک کش آن تا ۷۵۰۰پوند تخمین زده می‌شود.

با این وجود این خودروی تسلا رقیب‌هایی جدی در بازار دارد. ایلان ماسک در طراحی این خودرو نیز به نوآوری روی آورده است. با این وجود تحلیلگران بر این باورند که این خودرو بیش از آنکه جاده‌های ایالات متحده را به عنوان خودروی پیکاپ به قبضه خود درآورد، از سوی دوستداران تسلا خریداری خواهد شد. این خودرو با قیمتی در محدوده ۴۰ تا ۷۰هزار دلار در سال ۲۰۲۲ عرضه خواهد شد.

تویوتا bZ۴X

تویوتا در آوریل ۲۰۲۱ اعلام کرد که در حال ساخت یک خودروی برقی با همکاری کمپانی سوبارو بر اساس یک پلت فرم اختصاصی جدید برای وسایل نقلیه کاملا الکتریکی، معروف به e-TNGA است.

تویوتا bZ۴X نتیجه این همکاری است که در رده خودروهای عاری از کربن این کمپانی موسوم به Toyota Bz قرار می‌گیرد و بناست تا سال ۲۰۲۵، ۶ نسخه دیگر از این رده به بازار معرفی شود.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها