کد خبر : 63467

چرا مردم هنوز برای خرید خودروی برقی تردید دارند؟

چرا مردم هنوز برای خرید خودروی برقی تردید دارند؟

زمانی که قصد کردید خودروی جدید داشته باشید، تا چه حد احتمال دارد که سراغ خودروی برقی بروید؟ این مهم‌ترین پرسشی است که مرکز پژوهش پیو Pew Research Center در آخرین نظرسنجی خود از مردم آمریکا پرسیده است. بر اساس نتایج این نظرسنجی، فقط ۳۹ درصد از مردم احتمال دارد که خرید خودروی برقی را مد نظر داشته باشند. در حالی که حداقل ۴۶ درصد از پاسخ‌دهندگان گفته‌اند بعید است که خودروی بعدی آنها برقی باشد. (بقیه پاسخ‌دهندگان هم کسانی بودند که به این زودی قصد خرید خودروی نو یا تعویض خودروی فعلی را نداشته‌اند).

به گزارش خودروتک به نقل از سایپا نیوز ، خیلی از رسانه‌ها مثل TNW اعتقاد دارند که ۳۹ درصد در این آمار و ارقام نشان می‌دهد که مردم چندان از خودروهای برقی استقبال نکرده‌اند و به این زودی به آن روی نمی‌آورند. حتی خود «پیو» هم که این نظرسنجی را انجام داده این رقم به دست آمده را به حساب این گذاشته است که مردم دودل هستند و احساس‌شان مخلوطی از مثبت و منفی است.

درست است که این اظهار نظر «پیو»، فنی و علمی است اما اگر به این تصویر کلی‌تر نگاه شود، معلوم است که در زمانی نسبتا کوتاه، نظر مردم نسبت به خودروهای برقی در حال مثبت شدن است.

این را آمار و ارقامی نشان می‌دهد که IHS Markit منتشر کرده است. داده‌های این گزارش در سال ۲۰۲۰ نشان می‌دهد که ۸/ ۱ درصد از کل خودروهای فروخته شده (بدون در نظر گرفتن خودروهای هیبریدی قابل شارژ با پریز برق) و پلاک شده برقی بوده‌اند و پیش‌بینی می‌شود که در سال ۲۰۲۱ به بیش از ۵/ ۳ درصد برسد و در سال ۲۰۲۵ از ۱۰ درصد عبور کند.

به همین دلیل می‌توان گفت چون ۳۵ درصد از پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که خودروی بعدی آنها برقی خواهد بود به این معنی نیست که حتما در عمل هم همین اتفاق می‌افتد. با این حال این سوال به قوت خود باقی است که چطور در نظرسنجی ۳۵ درصد از پاسخ‌دهندگان از روی آوردن به خودروهای برقی صحبت می‌کنند اما در عمل و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که حتی تا سال ۲۰۲۵ به ۱۰ درصد از فروش بازار هم نمی‌رسد؟

تنها پاسخی که می‌توان داد این است که علاقه به خودروهای برقی در افکار عمومی با سرعت بیشتری رو به افزایش است اما خرید یک خودرو به عوامل مختلفی از جمله قدرت خرید و موانع مهم بستگی دارد. نظرسنجی‌های مشابهی هم توسط موسسه‌ها و مراکز تحقیقاتی دیگر از جمله کانزومر ریپورتس Consumer Reports و جی دی پاور J.D. Power هم در سال گذشته منتشر شده که نشان می‌دهد در سال گذشته استقبال مردم از خودروهای برقی کمی پایین‌تر بوده است.

واقعیت این است که هنوز چند مانع بزرگ بر سر راه مصرف‌کنندگان خودروهای برقی وجود دارد که نمی‌توان نادیده گرفت. از جمله این موانع بزرگ، قیمت، دسترسی جایگاه‌های شارژ، پیمایش به ازای هر بار شارژ و زمان طولانی شارژ است. همان‌طور که نظرسنجی «پیو» هم نشان داده،‌ افکار عمومی اعتقاد دارد که قیمت خودروهای برقی خیلی بیشتر از بنزینی است.

اما افکار عمومی هنوز به قدر کافی مطلع نیست که در بلندمدت، زمانی که هزینه‌های نگهداری و استفاده از خودرو هم لحاظ می‌شوند، برقی‌ها به صرفه‌تر از بنزینی‌ها هستند. (ضمن آنکه محاسبات و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که به زودی قیمت خودروهای برقی به بنزینی نزدیک‌تر می‌شوند). حداقل مطالعات پیو نشان داد که سرعت استقبال از خودروهای برقی نسبت به گذشته بیشتر شده است.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها