کد خبر : 63344

خودروی خودران ایران در راه است | عکس

خودروی خودران ایران در راه است | عکس

محققان ایرانی موفق به ساخت سامانه های هوشمند نقشه برداری برای به روز کردن سیستم های جمع آوری داده در خودروی خودران شده اند که در آن از داده های سه بعدی و ترکیب آن با اطلاعات مکانی استفاده می شود.

به گزارش خودروتک به نقل از سیناپرس، نظری، عضو مجموعه خودروسازان «هوش» می گوید: ما در قالب شرکت در دو بخش فعالیت می کنیم که یکی از آنها بخش خودروی خودران است. به گفته او، به طورکلی، 5 سطح خودروی خودران در دنیا وجود دارد که نسل اول خودروهای خودران که در دنیا تولید شده اند در سطح اول قرار می گیرند. 

او ادامه می دهد: سطح دو، کمی پیشرفته تر است و در حال حاضر، کمپانی تسلا در این زمینه فعالیت می کند و هر چه سطح بالاتر می رود، دقت سیستم افزایش یافته و نظارت راننده در خودرو کم تر شده و خودرو با استقلال بیشتری حرکت می کند. 

او تأکید می کند : ما با توجه به همکاری هایی که با بسیاری از کشورها و شرکت های دنیا از جمله ژاپن، لینکلن آلمان و غیره داشته ایم، توانایی این را داریم که خودروی خودرانی در سطح 5 هم ارائه دهیم و از نظر علمی و امکاناتی که در اختیار داریم، کاملا شرایط برای ما مهیاست. 

محققان این مجموعه موفق به ساخت سامانه موبایل مپینگ یا سامانه نقشه برداری سه بعدی شده اند که روی سقف این خودرو تعبیه شده است و به عبارتی، وقتی فردی می خواهد از نقطه A به نقطه B بدون هیچ دخالتی حرکت کند، باید یک نقشه برداری سطح بالا از آن بخش صورت گیرد. 

او اظهار داشت: این داده برداری سه بعدی برای قوه قضایه بسیار کاربردی است و بیشتر کشورهای پیشرفته دنیا از قابلیت «کاداس» یا سیستم نقشه برداری سه بعدی استفاده می کنند. لیزری که در خودروی خودران تعبیه شده، دارای لایه های مختلفی است که هر کدام از آنها سنسورهایی دارند که در ثانیه 20 دور چرخیده و داده هایی را دریافت می کنند و به این ترتیب، یک داده برداری با تراکم بسیار بالای یک سانتی متری را تشکیل می دهد که می توانید نقشه کل نواحی را تهیه کرده و نقشه بسیار دقیقی را ایجاد کند. 

نقشه هایی که کمپانی تسلا ارائه می دهد، تنها از طریق دوربین ها و تحلیل تصاویر بوده و هیچ تصویربرداری در این سطح ایجاد نمی کند. در سامانه موبایل مپینگ، با استفاده از هوش مصنوعی، داده های به دست آمده تحلیل می شود تا خودروی خودران بتوانند عابران پیاده یا موانع را شناسایی کند. 

او با شاره به مزایای این سامانه هوشمند می گوید: این سامانه موبایل مپینگ، اطلاعات محیط را با تمام جزئیات مشاهده و دریافت می کند و درواقع، نقشه برداری از محیط را به طور نقشه برداری متحرک انجام می دهد. این قابلیت وجه تمایز این سامانه با روش های امروزی نقشه برداری دنیاست به صورت هوایی و زمینی است. 

این سامانه هوشمند، مجهز به ترکیبی از اسکنرهای لیزری، دوربین ها، سیستم های موقعیت یابی ترکیبی لیزر است که به نقشه برداری سریع و دقیق در شرایط مختلف محیطی کمک می کند. از این سامانه در حال حاضر برای نقشه برداری سه بعدی ابرنقاط تهران استفاده می شود. 

به گفته نظری، تمام هزینه های ساخت این خودروی سطح سه به طور شخصی پرداخت و حدود 30 میلیارد تومان هزینه شده است. در حال حاضر با بنیاد نخبگان هم در حال مذاکره برای ثبت یک پروژه ملی هستیم. 

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها