کد خبر : 61893

آن روی سیاه استفاده از خودروهای برقی

آن روی سیاه استفاده از خودروهای برقی

از هر پنج صاحبِ خودروی برقی در کالیفرنیا، یک نفر به خودروی بنزینی بازگشته است چون شارژ این خودروها پرمشقت است.

به گزارش خودروتک به نقل از سایپانیوز، حدود ۲۰ درصد از صاحبان خودروهای برقی در کالیفرنیا خودروی برقی خود را فروخته و بنزینی خریده‌اند. دلیل اصلی این بازگشت، راحت نبودن شارژ خودرو عنوان شده است. این تحقیقات نشان می‌دهد که گذار از بنزینی به برقی آن طور که تصور می‌شود بدون چالش نیست.

تقریبا پر شدن باک یک خودرو فورد موستانگ سه دقیقه طول می‌کشد و این موتور هشت سیلندر با یک باک ۳۰۰ مایل (۵۰۰ کیلومتر) را به راحتی می‌پیماید. اما «کوین تاینان» تحلیلگر خودرویی بلومبرگ می‌گوید یک موستانگ مک-ایی برقی باید یک ساعت در پارکینگ خانه به پریز شارژ وصل باشد تا اطمینان داشته باشید شما را در سه مایل آینده جا نمی‌گذارد. او می‌گوید: «تمام شب را به پریز وصل کرده بودم تا زمانی که خودرو را به فورد تحویل می‌دهم، ته باتری آن شارژ باقی مانده باشد. حتی وقتی به اداره رسیده بودم هم دوباره آن را به شارژر وصل کردم.» [فورد این خودرو را برای امتحان در اختیار خبرنگاران قرار داده بود].

شارژرهای خانگی استاندارد، خروجی ۱۲۰ ولتی دارند که در اصطلاح به آن «سطح۱» می‌گویند در حالی که شارژرهای قوی‌تر ۲۴۰ ولتی هستند که به آنها در اصطلاح «سطح ۲» می‌گویند. در مقایسه، سوپرشارژرهای تسلا، ۴۸۰ ولت جریان مستقیم هستند که می‌توانند خودرو را ظرف یک ساعت به طور کامل شارژ کنند.

به گفته اسکات هاردمن و جیل تال در مجله علمی انرژی طبیعی دانشگاه کالیفرنیا «این اختلاف واقعا در حد اختلاف شب و روز است»، در نظرسنجی آنها که از خریداران خودروهای برقی بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸ خودرو خریده‌اند مشخص شده است که یک‌پنجم خریداران خودروی برقی از خرید خود پشیمان بوده‌اند و این در حالی است که حداقل ۷۰ درصد از آنها به سطح۲ شارژر دسترسی داشته‌اند.

تاینان که چند سالی است انواعی از مدل‌ها و پیمایش آنها به ازای هر بار شارژ را بررسی کرده است، می‌گوید: «اگر شارژر شما سطح ۲ نباشد، تقریبا استفاده عادی از خودرو برای شما غیرممکن است.»  

حتی با داشتن شارژرهای سریع‌تر، شورولت برقی ولت Volt حداقل به ۶ ساعت وقت نیاز دارد که تقریبا به‌طور کامل شارژ شود و بتواند ۳۰۰ مایل (۵۰۰ کیلومتر) طی کند. در حالی که یک خودروی شاسی‌بلند تمام‌قد در پمپ بنزین ظرف سه دقیقه باکش پر می‌شود.

شاید در عکس و تصویر جایگاه‌های شارژ عمومی خودروهای برقی شباهت زیادی به پمپ بنزین داشته باشد؛ اما دوسوم شرکت‌کنندگان در نظرسنجی یاد شده می‌گویند هرگز از این ایستگاه‌ها استفاده نمی‌کنند. هر چند دلیل این کار در نظرسنجی به طور خاص قید نشده است.

خودروهای برقی در یک دهه گذشته راهی طولانی از لحاظ پیمایش به ازای هر بار شارژ، ایمنی، راحتی و فناوری‌های روی داشبورد طی کرده‌اند؛ اما همان‌طور که هاردمن و تال به آن اشاره کرده‌اند، از لحاظ شیوه و زمان شارژ خیلی تحول بزرگی در آنها اتفاق نیفتاده است.

محققان معتقدند اگر با همین روند ادامه پیدا کند، سخت می‌توان مردم را متقاعد کرد از خودروهای بنزینی به خودروهای برقی روی بیاورند.

هاردمن و تال نوشته‌اند: «نمی‌توان فرض را بر این گذاشت به محض آن که خریداری خودروی برقی خریداری کرد صاحب آن باقی خواهد ماند. همین موضوع رشد بازار خودروهای برقی را کند خواهد کرد.»

هنوز خودروسازان راهی برای سودآور کردن فروش خودروهای برقی پیدا نکرده‌اند. حتی همین تسلا هم که پیشاهنگ و پیشروی صنعت خودروهای برقی است سود فصل اول سال ۲۰۲۱ را از فروش خودروهای برقی به دست نیاورده و بیشتر به خاطر اعتبارهایی است که دولت برای خودروهای برقی قائل شده و همچنین اختلاف قیمت بیت کوین به داد کمپانی تسلا رسیده است.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها