کد خبر : 57773

تویوتا اینگونه با شکست فولکس واگن بزرگ ترین خودروساز دنیا شد

تویوتا اینگونه با شکست فولکس واگن بزرگ ترین خودروساز دنیا شد

تویوتا در سال ۲۰۲۰ موفق شد گروه فولکس‌واگن را در میزان تولید پشت سر بگذارد و از این نظر اولین خوروساز جهان شود.

به گزارش خودروتک ، سال ۲۰۲۰ یکی از سخت‌ترین سال‌های چند دهه اخیر برای صنعت خودروسازی جهان بود. در این سال خودروسازان بزرگ به دلیل شیوع ویروس کرونا با کاهش فروش و تولید روبه‌رو شدند، ضمن آن‌که صرف هزینه برای توسعهٔ خودروهای برقی نیز فشار بیشتری بر این شرکت‌ها وارد کرد.

این شرکت‌ها به دلیل شهربندان و تعطیلی‌های اجباری در شرایط کرونا دچار مشکلات بیشتری هم شدند و بسیاری تصمیم به تعدیل گستردهٔ نیرو گرفتند که در برخی کشورها با مخالفت شدید اتحادیه‌های کارگری روبه‌رو شد.

در این وضعیت، اوضاع شرکت‌های خودروسازی در اروپا حادتر بود و به همین دلیل تیراژ این خودروسازان کاهش یافت. در این شرایط تویوتا توانست از سد گروه فولکس‌واگن بگذرد و به بزرگ‌ترین خودروساز جهان تبدیل شود.

در سال ۲۰۲۰ تویوتا به مجموع فروش ۹.۵ میلیون دستگاه خودرو دست پیدا کرد و گروه خودروسازی فولکس‌واگن با تولید ۹.۳ میلیون دستگاه در رتبه دوم قرار گرفت.

البته پیش‌بینی می‌شود در سال جاری میلادی آرایش قدرت در بازار خودرو اندکی تغییر کند. هم‌اکنون گروه رنو نیسان و میتسوبیشی در مکان سوم و گروه تازه‌تأسیس استلانتیس در مکان بعدی قرار دارند.

گروه تازه‌تأسیس استلانتیس شامل چهارده نشان قدیمی صنعت خودرو جهان است. این گروه خودروسازی در صورت موفقیت می‌تواند به مکان اول صنعت خودروی جهان صعود کند، اما اگر شکست بخورد، تعداد زیادی از برندهای قدیمی صنعت خودرو از بین خواهند رفت.

گروه استلانتیس حاصل اتحاد دو گروه خودروسازی فیات کرایسلر و پژو سیتروئن است. در گروه فیات کرایسلر برندهای فیات، آلفارومئو، مازراتی، آبارد، لانچیا، جیپ، رم، کرایسلر و دوج قرار دارند. گروه پژو سیتروئن هم شامل برندهای اُپل، واکسهال، پژو، سیتروئن و دی‌اس است.

گروه رنو نیسان و میتسوبیشی هم در حال اوج گرفتن به سمت مکان اول صنعت خودرو جهان بود، اما دستگیر شدن مدیر این گروه، کارلوس گون، باعث تضعیف آن شد. بخش اروپایی این شرکت که زیرمجموعهٔ رنو است نیز در بحران کرونا آسیب بسیار دید.

حالا این گروه در حال ترمیم خود است و رنو با توسعهٔ خودروهای برقی و نفوذ از طریق لادا و داچیا، زیرمجموعه‌های شرقی این برند، قصد نفوذ بیشتر در بازارهای ارزان‌قیمت را دارد.

این شرکت همچنین به تولید دوباره در ایران در صورت بازگشت آمریکا به برجام نیز دل بسته است.

تولید دوباره در ایران می‌تواند تا ۳۰۰ هزار دستگاه به تیراژ جهانی رنو نیسان اضافه کند.

در سال ۲۰۲۰ شرکت تویوتا که بزرگ‌ترین خودروساز جهان از نظر تولید شده نیز با کاهش تولید ۱۱درصدی روبه‌رو بود. این عدد برای گروه فولکس‌واگن تا ۱۵ درصد بود.

گروه فولکس‌واگن قصد دارد برای جبران بخشی از زیان‌های خود، برخی برندهای زیرمجموعه‌اش را بفروشد. احتمالاً برندهای لوکس و بسیار گران‌قیمت این گروه مانند لامبورگینی، بوگاتی و بنتلی در اولویت خواهند بود.

گروه فولکس‌واگن شامل برندهای فولکس‌واگن، اشکودا، آئودی، سئات، بنتلی، لامبورگینی، اسکانیا و بوگاتی است.

این شرکت هم امید دارد با بازگشت آمریکا به برجام به بازار خودرو ایران بازگردد. برای این گروه خودروسازی، بازار خودروهای سنگین ایران مهم است و پیش از خروج آمریکا بخش زیادی از بازار ایران در دست شرکت اسکانیا بود.

در سال جاری میلادی شرکت‌های خودروسازی به دنبال توسعهٔ تولید خودروهای برقی‌اند. گروه فولکس‌واگن قصد دارد با پلت‌فرم جدید خود چندین محصول جدید وارد بازار کند. تویوتا هم برنامهٔ گسترده‌ای برای عرضه محصولات هیبریدی و برقی دارد.

شرکت تویوتا در زمینه خودروهای هیبریدی در جهان پیشتاز است و بخش زیادی از بازار خودروهای هیبریدی را در اختیار دارد.

پیش‌بینی می‌شود در سال جاری میلادی تقاضا برای خودروهای هیبریدی افزایش داشته باشد. خودروهای هیبریدی برای حرکت از ترکیبی از موتورهای درون‌سوز و الکتریکی استفاده می‌کنند.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها