کد خبر : 56409

«استلانتیس» چهارمین گروه بزرگ خودروسازی جهان

«استلانتیس» چهارمین گروه بزرگ خودروسازی جهان

سهامداران فیات کرایسلر و پژو، ادغام این شرکت ها را به منظور تاسیس «استلانتیس» چهارمین گروه بزرگ خودروسازی جهان را با سرمایه ۵۲ میلیارد دلاری تصویب کردند.

به گزارش خودروتک به نقل از ایرنا، در این توافقنامه، فروش سالانه هشت میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو و به دست آوردن ۱۲ میلیارد یورو (۱۵ میلیارد دلار) سود از درآمد بیش از ۱۶۵ میلیارد یورویی بر اساس نتایج سال ۲۰۱۹میلادی پیش بینی شده است.

بر اساس این توافقنامه، برندهای فیات، جیپ، دوج، رم آلفا رومئو و مازراتی با پژو سیتروئن، اوپل و دی اس ادغام می شوند.

کارلوس تواره مدیرعامل کنونی پژو برای پنج سال نخست، مدیر اجرایی استلانتیس و ستاد آن در هلند خواهد بود و سهام آن در بورس های پاریس، میلان و نیویورک عرضه خواهد شد.

این گروه ۱۱ عضو هیات مدیره شامل تواره، پنج عضو از پژو و پنج عضو از فیات خواهد داشت.

در نتیجه این ادغام، هیچ یک از تاسیسات شرکت های تابعه تعطیل نخواهد شد.

فیات کرایسلر پژو سیتروئن

گروه خودروسازی پژو (پی‌اس‌ای) و فیات کرایسلر پیش تر در بیانیه‌ای اعلام کردند: مذاکرات ما راهی برای ایجاد یک گروه جدید در مقیاس جهانی به وجود آورده است که ۵۰ درصد از مالکیت آن با سهام داران گروه پی‌اس‌ای و ۵۰ درصد دیگر مالکیت هم با سهام‌داران گروه فیات کرایسلر خواهد بود.  

این گروه جدید خودروسازی پس از فولکس واگن، تویوتا و رنو - نیسان، چهارمین غول خودروسازی جهان خواهد شد.

فیات کرایسلر، شرکت هلدینگ خودروسازی ایتالیایی و چند ملیتی است که پس از خریداری صد درصد از سهام گروه کرایسلر توسط شرکت فیات در ۲۷ ژانویه ۲۰۱۴ در آمستردام هلند تاسیس شد. بخشی از سهام این شرکت در بازارهای بورس نیویورک و ایتالیا مبادله می‌شود.

شرکت خودروسازی پژو - سیتروئن نیز از نخستین کمپانی‌های خودروسازی دنیاست که به‌عنوان بزرگترین شرکت خودروسازی فرانسه و دومین خودروساز بزرگ اروپا به‌شمار می‌آید. گروه خودروسازی پی‌اس‌اِی - PSA  برندهایی همچون پژو، اُپل و سیتروئن تولید می‌کند.

پیش از این ادغام، چند ماه پیش نیز اعلام شده بود که خودروسازی رنو در حال مذاکره با گروه خودروسازی فیات کرایسلر برای ادغام است. روزنامه فایننشال تایمز خردادماه امسال نوشت: این دو رقیب قدرتمند به دنبال مذاکرات پیشرفته برای ادغام بودند تا راه گروه خودروسازی نیسان و میتسوبیشی برای ادغام را پیش ببرند. این رسانه همان زمان تاکید کرده بود که مطمئن نیست این ادغام به سرانجام برسد، بویژه آنکه گزینه‌های مختلفی برای این کار در دست مطالعه دو طرف قرار دارد.

اوضاع شرکت شرکت پژو-سیتروئن نیز در سالیان اخیر بویژه بعد از تحریم‌های آمریکا علیه ایران و خروج این شرکت، به نحوی پیش رفت که سبب افزایش مشکلات آن از جمله کاهش سود شد.

این شرکت پیش از این در سال ۲۰۱۶(مهرماه ۱۳۹۵) در نتیجه بحران سریالی در شرکت‌های خودروسازی فرانسه، اعلام کرد که در سال ۲۰۱۷ بیش از دو هزار نفر از کارکنان خود را اخراج می‌کند.

در سال های گذشته بازار خودروی اروپا در نتیجه اثر بحران مالی جهانی افت چشمگیری را تجربه کرد و پس از آن، بحران بدهی منطقه یورو نیزاین بازار را بیش از پیش تحت تأثیر قرارداد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها