کد خبر : 54614

خودروهای خودران اپل به شیشه‌هایی هوشمند با قابلیت تغییر رنگ مجهز می‌شوند

خودروهای خودران اپل به شیشه‌هایی هوشمند با قابلیت تغییر رنگ مجهز می‌شوند

این روزها خودروسازان مطرح جهان به تولید خودروهای الکتریکی و خودران روی آورده‌اند و در این بین، اپل نیز به مانند دیگر بزرگان عرصه فناوری به این حوزه ورود کرده است.

به گزارش خودروتک به نقل از آی تی ایران ، اما تفاوت اپل با شرکت‌هایی مثل گوگل و تسلا در این است که این شرکت پروژه توسعه و ساخت خودروهای خودران را به صورت سری و پنهان به پیش می‌برد و تاکنون اطلاعات کمی ‌در خصوص پیشرفت مهندسان این شرکت در ساخت این خودروها به بیرون درز کرده است.

در ابتدا تصور می‌شد که این شرکت تنها روی توسعه نرم‌افزاری ویژه خودروهای خودران کار می‌کند اما طولی نکشید که امضای قرارداد اپل با فولکس واگن، از تصمیم مدیران این شرکت برای تولید ون‌های خودران حکایت داشت.

البته هنوز اطلاعات دقیقی در این رابطه منتشر نشده، اما اخیرا پتنتی متعلق به این شرکت در اداره پتنت و نشان تجاری آمریکا ثبت شده که نشان می‌دهد مهندسان اپل در حال کار روی فناوری‌های جدیدی برای خودروهای خودران خود هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به سیستم رنگ‌آمیزی هوشمند شیشه خودرو اشاره کرد.

این فناوری جدید از چند مزیت برخوردار است به طوری که می‌توان هم مانع از ورود بیش از حد نور خوشید به کابین خودرو شود و هم می‌تواند با امنیت حریم خصوصی سرنشین داخل خودرو را بالا ببرد. از طرفی دیگر، این اجازه مشاهده داخل خودرو را به سارقان نمی‌دهد.

اگرچه برخی از خودروها همانند تسلا مدل اس از فناوری تقریبا مشابهی بهره می‌برند، اما فناوری جدید اپل از قابلیت تنظیم به حالت دلخواه برخوردار است و می‌توان میزان دید شیشه را تغییر داد. طبق اطلاعاتی که از این پتنت به دست آمده، اپل از چند لایه برای ساخت شیشه پنجره این خودروها استفاده شده که هر کدام می‌توانند سدی در برابر نفوذ انواع مختلفی از نور باشند و با راننده اجازه می‌دهند تا شدت ورودی نور را تنظیم کنند.

در این فناوری از چندین سنسور استفاده شده که اطلاعات را به رایانه ارسال می‌کنند. این رایانه، با تجزیه و تحلیل اطلاعات و شرایط، به صورت خودکار میزان و سطح رنگ را تنظیم می‌کند. برای مثال، اگر سنسورها تشخیص دهند که میزان دید راننده کم شده است، به صورت خودکار رنگ شیشه را کم می‌کند تا سطح دید ارتقا یابد. اما در مواقعی هم که نور آفتاب زیاد و هوا گرم است، میزان رنگ شیشه‌ها افزایش می‌یابد تا نور و گرمای کمتری به داخل کابین راه یابد.

همچنین این فناوری از قابلیت GPS نیز بهره می‌برد و قادر به تشخیص رانندگی در شهر و یا بزرگراه‌هاست و بر اساس آن می‌تواند تغییرات را اعمال کند. از طرفی دیگر، تعداد افراد داخل خودرو نیز بر تغییر طرح رنگ شیشه‌ها موثر است. در زمان پارک بودن خودرو نیز، میزان رنگ شیشه‌ها به حداکثر خواهد رسید تا داخل کابین مشخص نباشد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها