کد خبر : 53533

مدل ویژه شورولت کلرادو مخصوص ارتش آمریکا

مدل ویژه شورولت کلرادو مخصوص ارتش آمریکا

ISV به گونه ای طراحی شده است که برای حمل یک دسته کامل شامل 9 سرباز پیاده نظام از هر نظر مناسب باشد

به گزارش خودروتک به نقل از عصر ایران؛ ارتش آمریکا به تازگی از خودروی رزمی پیاده نظام خود رونمایی کرده است.  خودروی رزمی پیاده نظام یا به اختصار ISV خودرویی سبک با سرعت بالا و قابلیت جا به جایی هوایی است که در سال 2020 به محبوبیت فراوانی میان نیروهای مسلح آمریکا دست یافت.

 این محصول با الهام از شورلت کلرادو توسط شرکت خودروسازی آمریکایی و چند ملیتی جنرال موتورز ساخته شده است.

هرچند وسیله نقلیه پیشنهادی جدید فاقد پوشش زرهی معمول خودروهای پیاده نظام است، اما با توجه به وزن سبک خود می تواند با سرعت بیشتری سربازان را به موقعیت های مختلف در میدان نبرد انتقال دهد.

شورلت کلرادو ZR2 آفرود

نسخه ای ویژه از شورولت کلرادو برای ارتش آمریکا(+عکس)

ISV

ارتش آمریکا به صورت رسمی نخستین سری از خودروی رزمی پیاده نظام، متشکل از 100 دستگاه ISV را برای خدمت رسانی پذیرفته است. هدف اصلی از انتخاب چنین خودروهایی، تسهیل جا به جایی نیروهای نظامی داخل میادین جنگی و همچنین خروج آنها در شرایط بحرانی با سرعت بالا خواهد بود.

 بدین ترتیب ماموریت اصلی ISV تامین سرعت خواهد بود. این خودرو به نیروهای چترباز و دیگر سربازان اجازه می دهد تا بسیار سریعتر از حد معمول به مکان اهداف خود برسند.

در ادامه تصویری از نخستین ISV های تولیدی به وسیله جنرال موتورز را مشاهده خواهید کرد. اولین سری از سفارشات 649 عددی این وسیله نقلیه که به رنگ سبز ارتشی درآمده است، به اواخر ماه ژوئن سال 2020 مربوط می شود. در مجموع ارتش آمریکا قصد دارد که 2065 دستگاه ISV را به خدمت بگیرد.

ISV جنرال موتورز

نسخه ای ویژه از شورولت کلرادو برای ارتش آمریکا(+عکس)

ISV به گونه ای طراحی شده است که برای حمل یک دسته کامل شامل 9 سرباز پیاده نظام از هر نظر مناسب باشد. این وسیله نقلیه توسط هواپیماهایی مانند لاکهید مارتین C-130J سوپر هرکولس، بوئینگ C-17 گلوبمستر 3 و بالگرد ترابری سنگین دو موتوره بوئینگ CH-47 شینوک در فضای آسمان حمل و نقل هوایی خواهد شد.

از طرف دیگر امکان اتصال ISV به قسمت زیرین بالگرد تاکتیکی سیکورسکی UH-60 بلک هاوک و جا به جایی آن از این طریق نیز وجود خواهد داشت. طیف گروه های هدف این محصول سربازان هوابرد، کوهستان، پیاده نظام سبک، حمله هوایی و تکاوران ارتش اعلام شده است.

نسخه ای ویژه از شورولت کلرادو برای ارتش آمریکا(+عکس)

خودروی رزمی پیاده نظام جدید ارتش در بیش از 90 درصد قطعات با شورلت کلرادو یکسان است. برای مثال از منظر نیروی محرکه، این محصول مجهز به موتور دیزلی توربو 2.8 لیتری با قدرت 186 اسب بخار شورلت کلرادو خواهد بود و از یک سیستم انتقال سرعت اتوماتیک شش سرعته بهره می برد.

 عملکرد خودرو در جاده های خاکی و خارج از شهر نیز وابسته به بسته آفرود مخصوص ZR2 متشکل از اجزای سیستم تعلیق پیشرفته است. همچنین لازم به ذکر است که در فضای کابین ISV صندلی کافی برای تمام 9 سرباز ظرفیت خودرو وجود دارد و این محفظه از دیگر نقاط کابین جداسازی شده است.

از دیگر خصوصیات ISV ارتش آمریکا می توان به فدا کردن حفاظت برای دست یابی به تحرک مناسب اشاره کرد، تصمیمی که مطمئنا طی سال های آینده بحث برانگیز خواهد شد. خودروی مذکور کاملا غیر زرهی است و دقیقا به همین دلیل آنقدر سبک شده که حتی به وسیله بالگرد نیز قابل جا به جایی خواهد بود.

این مسئله در عین حال که سرعت حرکت نیروهای نظامی را افزایش می دهد، آنها را با نقاط ضعف مهمی هم رو به رو می سازد. به عنوان نمونه نیروها در معرض انواع آتش دشمن از سلاح های سبک گرفته تا بمب های دست ساز، موشک ها و ادوات توپخانه ای قرار می گیرند و حتی از آن جایی که خودرو هیچ سقفی ندارد، از دست بارش باران نیز در امان نخواهند بود.

نسخه ای ویژه از شورولت کلرادو برای ارتش آمریکا(+عکس)

تصویری از خودروی تاکتیکی سبک آمریکایی را مشاهده می کنید که به اعتقاد منتقدان پروژه فوق می تواند نمونه مناسب تر برای ارتش باشد هرچند وزن و قابلیت تحرک کمتری دارد اما سطح محافظت بالاتری را ارائه می دهد.

نسخه ای ویژه از شورولت کلرادو برای ارتش آمریکا(+عکس)

در این میان متخصصین نظامی سوال جالبی را مطرح کرده اند: آیا هرگز امکان استفاده از ISV در قالب یک نمونه شهری وجود خواهد داشت؟ شمار زیادی از مردم آمریکا نسبت به خرید این محصول برای گشت و گذار با دوستان خود علاقه فراوانی نشان داده اند. با این حال شرکت جنرال موتورز همچنان هیچ اطلاعیه ای مبنی بر ساخت نسخه غیر نظامی منتشر نکرده است.

مطالب مجله تصویری سلاح را در این  لینک  دنبال کنید.

نسخه ای ویژه از شورولت کلرادو برای ارتش آمریکا(+عکس)

نسخه ای ویژه از شورولت کلرادو برای ارتش آمریکا(+عکس)

نسخه ای ویژه از شورولت کلرادو برای ارتش آمریکا(+عکس)

 

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها