کد خبر : 5275

نگاهی به مدیران برتر صنعت خودرو

نگاهی به مدیران برتر صنعت خودرو

برای چهاردهمین سال پیاپی است که مجله معتبر موتورترند، برترین مدیران، طراحان و مهندسان صنعت خودرو را معرفی می‌کند.

به گزارش خودروتک، افرادی که اغلب به دلیل تاثیر عمیقی که بر این صنعت داشته‌اند در این لیست ارزشمند قرار می‌گیرند. به گفته کارشناسان این نشریه، برترین مردان صنعت خودرو می‌آیند تا این صنعت پیچیده را تحریک کنند و باعث افزایش سرعت آن شوند. در این میان شانس بیشتر با مدیران عامل و روسای شرکت‌ها بوده است. رهبران شجاعی که در بحبوحه فناوری‌های مدرن و آینده‌نگر، هم‌چنان نسبت به بازارهای سنتی خود محافظه‌کار و متعصب هستند.

10 – توماس اینگنلات

طراح - ولوو و پول‌استار

فروش خیره‌کننده کراس‌اور جمع‌وجور ولوو XC40‌ با آن طراحی خیره‌کننده و دوست‌داشتنی مدیون هنر گرافیک بصری این مهندس است. زبان منحصربه‌فردی که اینگنلات برای ولوو به ارمغان آورد، سبک مدرن و متفاوتی را در این خودروساز سوئدی ایجاد کرد. توماس نه تنها سرطراح اصلی ولوو است بلکه مدیریت پول‌استار را نیز برعهده دارد. کراس‌اور XC40 به دلیل توجه بیش از اندازه به جزئیات به‌عنوان خودروی سال 2018 انتخاب شد.

9 - لی شوفو

مدیرعامل و رییس هیئت مدیره - ولوو

بیایید یک بار دیگر جیلی را بررسی کنیم. یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان دنیا که مالکیت ولوو، 9.7 درصد دایملر، پروتون، لوتوس و البته شرکت ترافوجیا (اولین سازنده خودروهای پرنده) را در اختیار دارد. جیلی هم‌چنین عرضه‌کننده اصلی تاکسی لندن است. مدیریت این غول خودرویی برعهده لی شوفو است.

8 – مانفرد فیتزجرالد

معاون اجرایی - جنسیس

عرضه مفهوم لوکس‌گرایی در صنعت خودروسازی کره‌جنوبی، به‌مثابه کاری غیرممکن است. شاید خودروهای کره‌ای محبوب باشند ولی هرگز نمی‌توانند به‌عنوان یک خودروی لوکس خود را در دل مشتریان سخت‌گیر این محصولات جای کنند؛ اما فیتزجرارد چشم‌اندازی متفاوت را با برند Genesis (از زیرمجموعه‌های هیوندای) ارائه کرد. او نه‌تنها محصولات قابل قبولی راهی بازار کرد بلکه این برند را در سطح بین‌الملل شناساند. حضور رسانه‌ای در تورنومنت گلف PGA، فرودگاه‌ها، مراکز بزرگ خرید و البته اسپانسر اصلی رقابت‌های NFL (فوتبال آمریکایی) جنسیس را به برندی مطرح تبدیل کرد.

7 – مایک جکسون

مدیرعامل و رییس هیئت‌مدیره - اتونیشن

جکسون توانست مدل عجیب و نامتعارفی از نمایندگی‌های مجاز و مستقل را به بازار ارائه کند. اتونیشن با همین تکنینک و استراتژی توانست بزرگ‌ترین زنجیره عرضه خودروها در بازار آمریکای شمالی را تنها با یک برند تدارک ببیند. سال گذشته اتونیشن در 260 نقطه فروش توانست بیش از 550 هزار دستگاه خودرو بفروشد و درآمدی معادل 21 میلیارد و 600 میلیون دلار به دست بیاورد. جکسون بعد از 20 سال حضور به‌عنوان مدیرعامل این مجموعه سال آینده از مقام خود تنزل خواهد کرد. در دوره حضور او در اتونیشن ارزش سهام این شرکت 3 برابر شد.

6 – جان کرافکیک

مدیرعامل - وِیمو

پیش از هرچیز بد نیست بدانید که WAYMO سازند خودرو نیست. بلکه ارائه‌کننده فناوری‌های نوین برای خودران‌ها به حساب می‌آید؛ اما حکایت ویمو با بقیه شرکت‌های مشابه فرق دارد. این شرکت به لطف استفاده از سخت‌افزارهای عالی و سیستم‌های نرم‌افزاری مدرن توانست سفارشی معادل 82 هزار خودرو برای توسعه فناوری‌های خودران گروه فیات کرایسلر و جگوار به دست بیاورد. ویمو یکی از معدود مجموعه‌هایی است که توانسته 16 میلیون کیلومتر پیمایش خودران را ثبت کند.

5 – یان هوبان

مدیر تولید - جگوار

پروژه موفق I-Pace تنها خودرویی در دنیا است که به‌عنوان جدی‌ترین هشدار برای تسلا قلمداد می‌شود. درست به همین دلیل است که جگوار را به‌عنوان اولین عرضه‌کننده خودروهای لوکس برقی معرفی می‌کنند. فناوری اولویت اول شرکت است. سپس طراحی کلاسیک است که با زبان مدرنیته تلفیق می‌شود. آی-پیس به‌عنوان یک خودروی برقی با باتری‌های 90 کیلووات ساعتی توانسته قدرت 394 اسب‌بخاری را به راننده ارائه دهد.

4 – اندی پالمر

مدیرعامل - استون‌مارتین

پالمر توانست این برند 105 ساله را تبدیل یک به سهامی عام کند و آن را در بورس اوراق بهادار لندن ثبت کند. قول عجیبی که او مبنی بر تولید سالانه یک خودروی جدید داد حسابی جنجالی شد. در واقع این استراتژی به‌منظور اعلان جنگ به فراری بوده است. عرضه به‌موقع Vantage و عرضه نخستین شاسی‌بلند شرکت برای سال 2019 از جمله اقدامات مهم پالمر خواهد بود. ‌

3 – هاکان ساموئلسون

مدیرعامل - ولوو

هاکان محصولات ولوو را به قوی‌ترین و مهم‌ترین محصولات در تاریخ این شرکت تبدیل کرد. در دستاوردهای مهم ساموئلسون می‌توان به تاسیس برند Polestar که روی خودروهای برقی تمرکز دارد، اشاره کرد. افتتاح کارخانه‌های جدید در کارولینای جنوبی و البته چنگدو چین از نتایج رهبری او در سال 2018 است. پیشرفت‌های چشم‌گیر ولوو در زمینه محصولات خودران مدیون چشم‌انداز ساموئلسون بود. البته این محصولات هنوز در گیر و دار مسائل حقوقی هستند.

2 – دیتر زچه

مدیرعامل - دایملر

به راستی که لقب خوبی برایش انتخاب شده است؛‌ کاپیتان صنعت. در آخرین سال فعالیتش در گروه دایملر (مالک برند مرسدس‌بنز، AMG و ...) مرکز تحقیقی موسوم به کلینیک مدیریت را راه‌اندازی کرد. در این مجموعه نحوه اداره خودروسازی با تمرکز روی برند و افزایش کارایی و هم‌چنین افزودن یک برند مستقل برای خودروهای برقی به اجرا درآمد. با بازنشتگی زتشه در سال 2019 او امضای متمایزی را از خود باقی خواهد گذاشت.

1 – سرجیو مارکیونه

مدیرعامل - فیات کرایسلر

مرگ ناگهانی مارکیونه، علاقه‌مندان به سبک نوین مدیریتی را شوکه کرد. اوایل سال جاری کارشناسان بر این باور بودند که اگر مارکیونه بتواند بدهی‌های FCA (فیات کرایسلر) را تسویه کند و بتواند یک طرح قدرتمند 5 ساله را ارائه دهد، می‌تواند به‌عنوان نامزد اصلی کسب عنوان مرد سال صنعت خودرو شناخته شود. اواسط سال وقتی در جمع سرمایه‌گذاران ظاهر شد و برنامه خود برای بازنشستگی و پیدا کردن جانشین را اعلام کرد؛ اما عمر مارکیونه کفاف نداد که بتواند برنامه‌هایش را به سرانجام برساند. با این حال مرگ او، قابلیت‌هایش به‌عنوان یک جادوگر اقتصادی را منکر نمی‌شود. سرجیو مارکیونه به معنی واقعی کلمه فیات ایتالیا و کرایسلر آمریکا را با تمام آن زیرمجموعه‌های نامدار نجات داد.

منبع: باما

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها