کد خبر : 51623

خرید ماکسیمای کارکرده توجیه اقتصادی دارد؟

خرید ماکسیمای کارکرده توجیه اقتصادی دارد؟

با بالا رفتن قیمت ارز و افزایش بی رویه قیمت خودرو، متقاضیان خرید خودرو، به ناچار به سمت خودروهای کارکرده و قیمت مناسب‌تر می‌روند.

 این روزها اگر کسی بخواهد یک خودروی نسبتاً خوب با آپشن‌های فنی و رفاهی قابل قبول خریداری کند، و در عین حال هزینه‌ای کمتر از 500 میلیون تومان داشته باشد، به ناچار برای خرید خودروی صفر یا باید به سراغ تولیدات داخلی برود یا خودروهای چینی میان رده.

یک انتخاب دیگر البته خرید خودروهای کارکرده خارجی است. ماکسیما، یکی از این خودروهاست که ممکن است افراد در این روزها به دنبال خرید یک نسخه تمیز و سرحال آن باشند. اما آیا خرید ماکسیمای کارکرده منطقی است؟

ماکسیما زیبای دیروز و امروز

چندین سال پیش وقتی اولین بار نیسان ماکسیما پا به خیابان‌های کشور گذاشت، ابهت و زیبایی این خودرو چشم همه را خیره کرده بود. ماکسیما یکی از نمادهای ثروت و جذابیت شد. در آن زمان هنوز سیل خودروهای لوکس و نیمه لوکس به بازار خودروی ایران سرازیر نشده بود و به همین دلیل ماکسیما برای خودش پادشاهی می‌کرد. طراحی زیبای این خودرو برای زمان خودش، خاص و منحصر به فرد بود. فرم کشیده خودرو، طراحی چراغ‌های جلو و عقب و خطوط حجم دهنده روی بدنه همه با هم یک ترکیب لوکس را تشکیل داده بودند. اما امروز وقتی ماکسیما در میان تعداد زیاد خودروهای لوکس و نیمه لوکس حاضر در خیابان‌ها حاضر می‌شود، کمتر کسی باور می‌کند که این خودرو روزگاری برای خود سلطنت می‌کرده است!

کابین ماکسیما شاید در زمان خودش، خیلی شیک و خاص بوده اما حالا کاملاً حال و هوای یک خودروی قدیمی و از مد افتاده را دارد. به طوری که اگر عکسی از کابین این خودرو را به شما نشان دهند و بگویند حدس بزنید کابین چه خودرویی است، ماکسیما آخرین گزینه‌ای است که شاید حتی اصلاً به ذهن‌تان هم نرسد. اما نکته جالب این است که کیفیت متریال به کار رفته در داخل کابین آنقدر خوب است که هنوز بعد از گذشت این همه سال، ذره‌ای افت نکرده است. ماکسیما یک خودروی فول آپشن نبوده و نیست. امکانات این خودرو در حد صندلی‌های برقی، ایربگ جلو، آینه‌های جانبی برقی و شیشه‌های برقی است. نیسان حتی در آخرین نسخه‌های تولیدی ماکسیما هم تلاشی برای اضافه کردن آپشن‌های رفاهی به این خودرو نکرد،در حالی‌که در همان زمان رقبایی مانند مزدا و هیوندا، خودروهایشان را با آپشن‌های کامل‌تری به بازار عرضه می‌کردند.

با همه این‌ها آیا ماکسیما گزینه خوبی است؟

در دنیای لوکس و مدرن امروز، هنوز افرادی هستند که به دنبال ‌ خرید قدیمی هستند و در آنها به دنبال نوستالژی یا کشف دنیایی دیگرند. برای این افراد یک جنس قدیمی دارای روح و حس و حال خاصی است که آن را با زرق و برق مدرن‌های امروزی عوض نمی‌کنند. اگر از این دسته افراد هستید ماکسیما برایتان یک مورد ایده‌آل است. ماکسیما با پیشرانه 6 سیلندر 3 لیتری خود، قدرتی معادل 227 اسب‌بخار تولید می‌کند که از بسیاری رقبای امروزی خود هنوز هم جلوتر است. این پیشرانه قوی، نقطه قوت ماکسیما در دوران خودش هم بود. در آن زمان هر کس می‌خواست یک خودروی قوی و سرعتی را معرفی کند نام ماکسیما را می‌برد. ماکسیما در کنار قدرت موتورش استهلاک بسیار پایینی دارد.

یک نکته مهم این است که نیسان ماکسیمای دنده‌ای از مدل اتومات آن شتاب و عملکرد بهتری دارد. در مدل اتوماتیک جعبه دنده 4 سرعته قرار دارد که عملکردی کند از خود نشان می‌دهد. این کندی را در مقایسه شتاب این دو خودرو به خوبی متوجه می‌شوید. در جایی‌که مدل اتومات شتاب 8.4 ثانیه دارد، مدل دنده‌ای این خودرو با شتاب 7.2 ثانیه هنوز هم می‌تواند با بهترین‌های بازار در کورس رقابت بماند. اما نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید مصرف سوخت 11.5 لیتری این خودرو است که با وجود قیمت بالای سوخت، شاید برای عده‌ای عددی ناخوشایند باشد.

ماکسیما از لحاظ سواری، هندلینگ و عملکرد ترمزها هنوز هم خودروی بسیار خوبی است. اگر داشتن آپشن‌های رنگارنگ خودروهای چینی یا خودروهای فول‌آپشن وطنی شما را راضی نمی‌کند و به دنبال اصالت و قدرت هستید، نمونه‌های مختلف نیسان ماکسیما را در سایت دیوار بررسی کنید. البته بعد از اطمینان از سلامت خودرو، به این نکته توجه کنید که از ورود آخرین نسل ماکسیما در ایران حدود یک دهه می‌گذرد و تامین قطعات این خودرو کار چندان راحتی نیست. اگر از بابت هزینه‌های نگهداری بالای خودرو مشکلی نداشته باشید، نیسان ماکسیما هنوز هم مانند یک گلدان عتیقه در میان ظروف مدرن و به روز، می‌درخشد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها