کد خبر : 50561

تاثیر کرونا بر بازار خودرو جهان | از کاهش فروش تا گرایش مردم به سمت خودروهای کارکرده

 تاثیر کرونا بر بازار خودرو جهان | از کاهش فروش تا گرایش مردم به سمت خودروهای کارکرده

کل فروش خودروهای سواری در سراسر جهان حدود هفت درصد در ماه جولای نسبت به سال گذشته کاهش داشته است که اصلی ترین دلیل آن تأثیرات اقتصادی همه‌گیری ویروس کروناست. افزایش نرخ بیکاری در جهان باعث کاهش قابل توجه هزینه کرد مصرف کنندگان شده است.

 به گزارش خودروتک به نقل از تسنیم ، بازیگران صنعت خودرو در ترکیه انتظار فروش 8 میلیون خودروی دست دوم را در 2020 دارند چون کمبود خودروهای جدید در این کشور به خاطر اختلال های ایجاد شده در زنجیره عرضه در نتیجه همه گیری ویروس کرونا بدتر شده است. 2.1 میلیون خودرو در سه ماهه اول سال جاری میلادی فروخته شده و به نظر می رسد رکورد 7.6 میلیون خودروی فروخته شده در 2019 را پشت سر بگذارد.

 بسیاری از شهروندان در اکثر شهرهای بزرگ ترکیه از حمل و نقل عمومی استفاده نمی‌کنند و به خودروهای شخصی روی آورده اند ،بنابراین قیمت خودروهای دست دوم 10 درصد از اواسط آوریل تا اواسط مه افزایش یافته است.

 نظرسنجی ها نشان می دهد 54 درصد از مردم در بزرگترین اقتصاد جنوب شرق آسیا خودروهای دست دوم را به خودروهای نو ترجیح می‌دهند.

 فروش خودروهای دست دوم در آلمان، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا پایین آمده ولی کاهش فروش خودروهای جدید بسیار بیشتر بوده است. برای مثال، آلمان در ماه آوریل 44 درصد خودروهای دست دوم کمتری نسبت به سال قبل فروخت ولی  فروش خودروهای نو 61 درصد در همین دوره کاهش داشت.

 در حالی که مصرف کنندگان تمایل بیشتری به خودروهای دست دوم دارند، بسیاری از خودروسازان و دلالان خودرو فعالانه کانال های فروش آنلاین و سایر ابزارهای دیجیتال را برای افزایش فروش خودروهای جدید راه اندازی می کنند. این افراد قبلاً از ترس کاهش سوددهی تمایلی به فروش آنلاین نداشتند.

اتونیشن، بزرگترین خرده فروش خودرو در آمریکا، اخیراً در گسترش فروش آنلاین و خدمات تحویل درب منزل سرمایه گذاری کرده تا نیازی به حضور مشتری در فروشگاه نباشد. فروش آنلاین برخی از خرده فروشان خودرو در آمریکا طی همه گیری  ویروس کرونا افزایش یافته و ارزش سهام آن ها هم بالا رفته است.

بازار جهانی خودرو

 افزایش علاقه عموم به خودروهای دست دوم فرصتی است برای بازیگران جدید و قدیمی این صنعت تا سهم بازار دیجیتال را بدست آورند، ولی مختل شدن خطوط تولید خودرو و کاهش کلی تقاضا باعث ادامه عملکرد ضعیف صنعت خودرو تا پایان سال جاری میلادی می شود.

 با وجود افزایش ماهانه فروش خودرو در برخی کشورها پس از بازگشایی اقتصادها، کل فروش خودروهای سواری در سراسر جهان حدود هفت درصد در ماه جولای نسبت به سال گذشته کاهش داشته است. فروش خودرو در چین 16 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته ولی صنعت خودرو در آمریکا، اروپا، هند و ژاپن همچنان تحت فشار است.

 اصلی ترین دلیل کاهش فروش خودرو در سراسر جهان، تأثیرات اقتصادی همه‌گیری ویروس کروناست. افزایش نرخ بیکاری در جهان باعث کاهش قابل توجه هزینه کرد مصرف کنندگان شده است.

 در حالی که انتظار می رود پیامدهای اقتصادی همه‌گیری ویروس کرونا در کوتاه مدت تاثیر منفی بر صنعت خودرو داشته باشد، ولی تغییر به سمت خودروهای دست دوم و تلاش برای دیجیتالی کردن فروش و خدمات فرصتی به خودروسازان و فروشندگان می دهد تا خود را با تغییرات جدید سازگار کنند.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها