کد خبر : 49102

پدیده جدید در بازار آمریکا | تعمیر به جای تعویض خودرو

پدیده جدید در بازار آمریکا | تعمیر به جای تعویض خودرو

با افزایش میانگین سن خودروهای در حال تردد در آمریکا و در دنیا، فرصت برای تأمین کنندگان لوازم یدکی و بازار خدمات پس از فروش افزایش می یابد.

به گزارش خودروتک به نقل از سایپانیوز، میانگین سن خودروهای در حال تردد در یک تا دو دهه گذشته به طور تدریجی و بطئی روند افزایشی داشته است اما با وقوع و شیوع ویروس کرونا در سال جاری شتاب گرفت. در گزارشی که ای اچ اس مارکیت منتشر کرد، حاصل تحقیق و پژوهش در این زمینه با جزئیات ذکر شده و مشخص شده است که امسال متوسط سن خودروهای در حال تردد در آمریکا به 11.9 سال رسیده است. انتظار می رود که ناوگان حمل و نقل و تردد خودروها همین روند را در سال های آینده هم طی کنند.

با این حال از دست رفتن برخی از فرصت ها برای بعضی مشاغل به معنی رونق در مشاغل دیگر است. وقتی مردم تصمیم می گیرند خودروهای خود را برای مدتی طولانی تر نگه دارند، نیاز به قطعات مصرفی و قطعات یدکی این خودروها بیشتر می شود و فرصتی برای سازندگان قطعات یدکی ایجاد می کند.

در حال حاضر در ایالات متحده 280 میلیون دستگاه خودرو در خیابان ها و جاده ها در حال تردد هستند. مایک وال Mike Wall مدیر بخش تحلیل خودروی آی اچ اس مارکیت می گوید: «با توجه به این که تعداد خودروهایی در حال تردد به این سایز می رسد [280 میلیون دستگاه] تغییر متوسط سن و عمر آن به این سادگی ممکن نیست و مثل این می ماند که بخواهید سرعت یک کشتی جنگی را با پارو افزایش دهید. برای همین افزایش متوسط عمر خودروها هم در مقایسه با سال های گذشته بسیار ناچیز بوده است.»

مهمترین عامل تعادل و کاهش میانگین سن خودروها، طرح های خروج خودروهای فرسوده از گردونه ی حمل و نقل است. اما گاهی به دلیل عوامل غیرمترقبه مثل همین شیوع ویروس، نرخ خروج خودروهای فرسوده همگام با تمایل مردم به حفظ خودروهای دست دوم پیش نمی رود.

در حقیقت در سال 2019، نرخ خروج خودروهای فرسوده –معیاری برای اندازه گیری خروج خودروها از جمعیت فعال- در آمریکا 5.1 درصد محاسبه شده است و نسبت به سال 2016 که 4.6 درصد بود رشد داشته است. یعنی در 5 سال گذشته حتی نرخ خروج خودروهای فرسوده بالاتر رفته است.

یکی از مهمترین دلایلی که مردم خودروهای خودرو را به مدت طولانی تر نگه می دارند و از تبدیل به احسن خودداری می کنند بهتر شدن کیفیت خودروها و بالا رفتن امکانات آن است طوری که مردم کمتر احساس نیاز به خودروی جدید پیدا می کنند.

مایل وال می گوید زمانی که بازار خودرو از رکود خارج می شد [منظور رکود شدید سال 2009] خروج خودروهای فرسوده با همان سرعت بهبود نیافت. به همین دلیل جمعیت خودروها رو به افزایش گذاشت. همین عامل باعث شد به جای طرح خودروهای فرسوده طرحی به نام پول نقد برای قراضه یا Cash for Clunkers  معرفی شود با این حال از سرعت رشد جمعیت خودروها نکاست.

از دلایل دیگری که مردم خودروهای خودرو را بیشتر نگه می دارند، بالا رفتن قیمت خودروها به خاطر افزوده شدن فناوری های جدید و آپشن های ایمنی خودرو است.

در سال 2016، خودروهای جدیدی که سالانه به جمع خودروهای تردد اضافه می شدند 6.7 درصد کل خودروها بودند، در سال 2019 به 6.1 درصد رسید و در سال 2020 به احتمال زیاد، فقط 5 درصد از کل خودروها را خودروهای جدید تشکیل می دهند.

بر اساس محاسبات، مردم بین 1 تا 6 سال خودروهای فعلی خود را بیشتر نگه می دارند و این به معنی پایان دوره گارانتی و وارانتی خودروها و قطعات آن ها است. فیلیپ آتکینز مدیر تحقیقات « انجمن تأمین کنندگان خدمات پس از فروش خودرو » می گوید این روند فرصت هایی را برای کسب و کار خدمات بعد از فروش به وجود می آورد. با پایان دوران وارانتی، صاحبان خودرو دیگر به نمایندگی های فروش و خدمات پس از فروش مراجعه نمی کنند و بیشترشان تعمیرگاه های کوچک و محلی خود را ترجیح می دهند. این روند با کاهش درآمد خانوار، افزایش روند بی کاری تشدید هم می شود. به این ترتیب تعمیر جای تعویض را می گیرد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها