کد خبر : 47697

نمایشگر لمسی بدون لمس!

نمایشگر لمسی بدون لمس!

مهندسان "دانشگاه کمبریج" به عنوان بخشی از همکاری تحقیقاتی با شرکت چندملیتی خودروسازی بریتانیایی جگوار لندرور(Jaguar Land Rover) فناوری‌ای به نام "پیش بینی کننده لمس"(predictive touch) توسعه داده‌اند.

به گزارش خودروتک به نقل از ایسنا، این فناوری یک صفحه لمسی بدون قابلیت لمس است که برای استفاده در خودروها ابداع شده است. این فناوری از ترکیبی از هوش مصنوعی و فناوری حسگر ساخته شده و برای پیش بینی هدف در نظر گرفته شده کاربر بر روی صفحه نمایش‌های لمسی و سایر صفحه نمایش‌های تعاملی یا صفحه کنترل قبل از رسیدن دست کاربر به صفحه نمایش، توسعه داده شده است.

در آزمایش‌های انجام شده در آزمایشگاه، شبیه سازهای رانندگی و آزمایش‌های انجام شده در جاده، فناوری لمسی هوشمند با موفقیت توانست عمل کند و در کمترین زمان و با دقت بالا قصد کاربر را پیش از آنکه کاربر دستش به صفحه نمایش زده شود، پیش بینی کند.

این فناوری از دانش ماشینی برای تصمیم گیری و پیش بینی کاری که راننده قصد انجام آن را دارد استفاده می‌کند و این را نیز به لطف یک ردیاب حرکات و حسگرهای مبتنی بر بینایی یا مبتنی بر RF انجام می‌دهد. اطلاعات متنی، مشخصات کاربر، طراحی رابط، شرایط محیطی و داده‌های موجود از حسگرهای مختلف به این فناوری کمک می‌کنند قصد کاربر را با دقت بالا پیش بینی کند. به عنوان مثال این فناوری مجهز به یک ردیاب چشمی است که از آن برای فهمیدن هدف کاربر در لحظه استفاده می‌کند.

دانشمندان می‌گویند از آنجا که به دلیل شیوع ویروس کرونا در جهان می‌بایست بیش از پیش بهداشت را رعایت کنیم استفاده از این فناوری می‌تواند بسیار کاربردی باشد چرا که دیگر نیازی نیست برای انجام یک کار حتما دست به صفحه نمایشی که ممکن است روی آن آلوده باشد برخورد کند و این کار خطر ابتلای کاربران به سرماخوردگی، آنفلوآنزا یا حتی کروناویروس که ممکن است روی سطوح باشد را کاهش می‌دهد.

پروفسور "سیمون گادسیل"(Simon Godsill) از دانشکده مهندسی دانشگاه کمبریج که رهبری این پروژه را بر عهده داشت، گفت: صفحه نمایش لمسی و سایر نمایشگرهای تعاملی چیزی است که اکثر افراد چندین بار در روز از آن استفاده می‌کنند اما استفاده از آنها هنگام رانندگی، کار خطرناکی است ما همچنین می‌دانیم که برخی عوامل بیماری زا از طریق سطوح قابل انتقال هستند، بنابراین این فناوری می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به آن بیماری‌ها کمک کند.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها