کد خبر : 47249

نگاهی به کولر بوگاتی با قابلیت خنک کردن یک آپارتمان!

نگاهی به کولر بوگاتی با قابلیت خنک کردن یک آپارتمان!

بی دلیل بوگاتی گران ترین برند دنیا نیست، سیستم تهویه مطبوع آن می تواند یک آپارتمان در اروپا را خنک کند.

به گزارش خودروتک به نقل از سایپانیوز، مهندسی ساخت سیستم تهویه خودروی بوگاتی، آن قدر ها هم ساده نیست. شاید در مقایسه با سایر قسمت های خودرو، کولر و سیستم سرمایشی و گرمایشی ساده تر به نظر برسند. با توجه به این که کولرها از سال 1933 وارد خودروها شده اند،‌ ممکن است تصور کنید که فناوری ساخت آن مثل صندلی خودرو تا یک حدی به استاندارد رسیده است.

اما هر چقدر که خودروها گران تر می شوند، حتی صندلی آنها هم متناسب با خودرو از فناوری های روز و از پیشرفت ها بهره می برند،‌ چه رسد به سیستم گرمایشی و سرمایشی. ضمن آن که این سیستم ها باید با کارکردها و قابلیت های خودرو هم همخوانی داشته باشند.

جولی لیمکه،‌ طراح سیستم گرمایشی و سرمایشی A/C‌ در بوگاتی که از 4 سال پیش به این مجموعه پیوسته در باره این سیستم توضیحاتی می دهد و می گوید: یکی از مهمترین چالش های نصب این سیستم این است که دمای مطلوب از نظر سرنشینان هیچگاه یکسان نیست. انتظار سرنشینان هم این است که تا دکمه کولر را می زنند بلافاصله فضای داخل خودرو به دمای مطلوب آنها برسد و اصلا هم سرو صدا نداشته باشد. انتظار سرنشینان این است که راحت و بی صدا باشد.

چالش مهم دیگر طراحی سیستم A/C‌ برای بوگاتی موضوع سرعت است. چون در مورد مدل های شیرون،‌ دیوُ، شیرون پور اسپورت، به سرعت خیلی بالایی می رسند و کولر آنها با کولر خودروهای متعارف فرق دارد. یعنی این سیستم با تغییر سرعت خودرو،‌ باید خودش را وفق بدهد. کابین داخل خودرو، اجازه ورود هوای بیرون را فقط در سرعت های بالاتر از 250 کیلومتر در ساعت می دهد.

مهمتر آن که شیشه های محافظ جلو و عقب خودرو تقریباً تخت هستند و خم آنها حداکثر 21.5 درجه است. در حالی که سایر خودروها حداقل 30 درجه انحنا دارند،‌ همین مسئله باعث می شود که دمای حاصل از پرتوهای خورشید داخل بوگاتی بالاتر از خودروهای عادی باشد، این در حالی است که اگر سرنشینان از آپشن «تماشای آسمان» در سقف این خودرو استفاده نکرده باشند.

همه ی این عواملی که برشمرده شد، باعث می شود که کمپرسورهای سیستم تهویه بوگاتی نیاز به ظرفیت 10 کیلووات (معادل 13 اسب بخار) داشته باشند. چنین قدرتی برای خنک کردن یک آپارتمان 80 متری در اروپا مناسب است.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها