کد خبر : 44438

خودروهای بزرگ ایمن تر هستند یا خودروهای کوچک؟

خودروهای بزرگ ایمن تر هستند یا خودروهای کوچک؟

رانندگی با خودروهای کوچکتر در خیابان ها و جاده های آمریکا خطرناک تر شده است.

به گزارش خودروتک به نقل از سایپانیوز، تحقیقات مؤسسه بیمه برای ایمنی بزرگراه در آمریکا Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) هر سه سال یک بار روی مرگ و میر انسان در اثر تصادف انجام می شود و آخرین یافته های این تحقیق ارتباط بسیار قوی بین اندازه خودرو و شانس زنده ماندن پیدا کرده است.

از نظر خیلی از مردم آمریکا، هر چه خودرو بزرگتر باشد، ایمنی آن بیشتر است. هنگام تصادف با کسی که از چراغ قرمز با عجله عبور می کند، هر چقدر فلز به کار رفته در خودرو بیشتر باشد، امکان زنده ماندن در آن خودرو را بالاتر می برد. حالا اعلام نتایج  این تحقیقات، مهر تأیید بر طرز فکر مردم آمریکا در مورد اندازه خودرو زده است.

در بانک اطلاعاتی سازمان ایمنی بزرگراه ملی آمریکا داده های گوناگونی ثبت و ضبط می شوند، برای مثال یکی از تحقیقات انجام شده روی داده های ذخیره شده در این بانک اطلاعاتی، که بیشتر مورد توجه مؤسسه ایمنی وابسته به این سازمان است، اندازه گیری تعداد کشته شدگان در هر میلیون دستگاه خودروی پلاک شده در آمریکا است. حالا این داده ها نشان می دهند که 75 درصد کشته شدگان در اثر تصادف در خودروهای کوچک در اصطلاع «مینی کار»هایی هستند که امکانات ایمنی بسیار پایینی دارند و در آمریکا حدود 20 مدل از این نوع خودروها در خیابان ها و جاده ها در رفت و آمد هستند. تقریباً نیمی از 20 مدلی که پایین ترین مرگ و میر را به ثبت رسانده اند، خودروهای شاسی بلند لاکچری و نیم شاسی ها بوده اند. با قاطعیت می توان گفت که خودروهای کوچک 5 برابر بیشتر از شاسی بلندهای تمام قد باعث مرگ سرنشین هستند و با بیان دقیق تر شاسی بلندهای بزرگ به ازای هر 1 میلیون دستگاه خودروی پلاک شده جان 15 نفر و خودروهای کوچک به ازای هر 1 میلیون دستگاه خودروی پلاک شده، جان 82 نفر را گرفته اند.

جو نولان، قائم مقام سازمان ایمنی بزرگراه ملی آمریکا در اظهار نظر خود در باره این یافته گفته است: «خودروهای کوچک هنگام تصادف، محافظت کمتری از سرنشین به عمل می آورند و چون جرم آنها در مقایسه با خودروهای بزرگتر کمتر است، ضربه های وارده به آنها و در نتیجه سرنشینان آن شدیدتر است.

درگ شاسی بلندها

از دهه 1970 تا به حال که سازمان ایمنی بزرگراه در آمریکا در حال گردآوری و تحلیل داده های مربوط به مرگ و میر انسان ها در اثر تصادف با خودرو است، روند مرگ و میر کاهشی بوده است. البته هر چقدر به 2020 نزدیک تر شده گاهی روند افزایشی هم یافته است. برای مثال در سال 2011 تعداد مرگ و میر در اثر تصادف به ازای هر 1 میلیون دستگاه خودروی پلاک شده 28 نفر بود که در سال 2014 به 30 نفر رسید. و در آخرین آمار تحلیل شده در سال 2017 به رقم 36 نفر به ازای 1 میلیون دستگاه خودروی پلاک شده رسیده است. این افزایش مرگ و میر که در بین افراد پیاده افزایش یافته را به ظهور و گسترش تقاضا برای خودروهای شاسی بلند تحلیل می کنند. این ارتباط بین افزایش مرگ و میر جاده ای و افزایش سهم بازار خودروهای شاسی بلند به قدری واضح است که نمی توان از کنار آن گذشت.

باید به این نکته توجه داشت که هر چه خودروها مدل جدیدتری باشند، امکانات اصلی و جانبی مرتبط با ایمنی آنها در سال های اخیر بهتر شده است با این حال زمانی که داده ها تحلیل می شوند باور آن سخت تر می شود که بالا رفتن میانگین وزن یک خودرو هیچ تأثیری روی افزایشی که مشاهده می شود نداشته باشد. هر چه باشد، قوانین نیوتن در فیزیک هنوز به قوت خود باقی است، هر چقدر جرم بیشتر باشد، میزان جذب نیرو در تصادف بالاتر می رود، به بیان ساده، برای آن که نیروی حاصل از تصادف به سرنشین کمتر اصابت کند، بهتر است جرم خودرو بیشتر باشد. و هر چقدر جرم خودرویی بالاتر می رود، امکان صدمه بیشتر به افراد پیاده را بالا می برد. بنابراین بالا رفتن جرم یک خودرو ایمنی را برای سرنشین بالا می برد اما برای افراد پیاده یا سرنشین خودروهای کوچک پایین می آورد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها