کد خبر : 44101

10 برند خودرویی غیر قابل اطمینان سال 2020

10 برند خودرویی غیر قابل اطمینان سال 2020

همان‌ طور که می‌ دانید بازار خودرو آمریکا یکی از ابر بازارهای خودرویی در جهان محسوب می ‌شود ازاین‌ رو می ‌توان میزان مقبولیت یا تنفر از یک برند از نگاه مردم را یک نتیجه بسیار مهم تلقی نمود. ازاین ‌رو مجله JD Power در هرسال فهرستی از برندهایی منتشر می ‌کند که کم ‌ترین درصد اطمینان را از دیدگاه مردم کسب کرده‌اند. پس اگر می خواهید با این برندها در آمریکا آشنا شوید این مطلب را از دست ندهید.

به گزارش خودروتک به نقل از جی اس ام ، برندهای زیادی وجود دارند که مردم اعتماد کمی به آن‌ها دارند.

البته ممکن است این اتفاق در دوران حال رخ دهد و درگذشته برند مورد نظر یک برند مورد اطمینان بوده باشد.

البته خلاف این امر نیز وجود دارد که برندی درگذشته بسیار بد نام بوده باشد اما در زمان حال این قضیه 180 در جه تغییر کرده است و آن برند به یک برند مورد اطمینان تبدیل‌ شده است.

مجله JD Power هر ساله لیستی از غیر قابل اطمینان ترین خودرو های موجود در بازار آمریکا منتشر می کند. اگر می خواهید این برند ها را بشناسید این مطلب را از دست ندهید.

1. (FCA (all groups

 

مگر می ‌شود این لیست سال ‌به‌ سال منتشر شود و فیات کرایسلر در جایگاه اول جا خوش نکرده باشد. البته فیات کرایسلر خود یک گروه بسیار بزرگ است که شامل خودروسازهایی مانند جیپ و دوج است که آن‌ ها هم در این لیست حضور پر رنگی دارند. مشکلات بی‌ شماری بر سر راه فیات کرایسلر قرار دارد. واقعیت این است که این دو خودروساز و مجموعه ‌های تحت امرشان سال های سال است که از دوران اوجشان فاصله  گرفته ‌اند و از رؤیاهای خود دست کشیده‌اند. زمانی که فیات و کرایسلر با هم ادغام شدند به‌ عنوان بزرگ ‌ترین خودروسازان  ضررده جهان محسوب می‌ شدند. یکی از هدف‌های این دو خودروساز تولید خودروهای مشترک و مطابق با میل مصرف ‌کنندگان بود که تا به‌ حال چنین اتفاقی رخ نداده است. فیات که سال ‌های سال است با تولید خودروهای نه ‌چندان زیبا و البته کم‌ توان هیچ شانسی در بازارهای اروپایی ندارد و کرایسلر هم که بعد از بحران‌ های مالی پر تکرارش و تولید خودروهای ناتوان در رقابت با بزرگان هیچ ‌گاه به جایگاه قبلی خود دست نیافت. آن چه که تا به‌ حال از اتحاد این دو خودروساز نصیبشان شده فروشی است که هرسال کمتر از سال گذشته است. شکی نیست که اگر قضیه ساخت خودرو در این مجموعه به همین منوال پیش رود باید کم‌ کم منتظر روزی باشیم که این دو خودروساز نیز تسلیم خودروسازان بزرگ ‌تر شوند یا در بد ترین حالت برندهایشان منحل و کارکنانشان در برند دیگری ادغام شوند.

2. Land Rover

 

بله متأسفانه درست است. متأسفانه برند بزرگ و دوست ‌داشتنی لندروور هم که روزی به‌ عنوان بزرگ‌ ترین سازنده SUV های لوکس در جهان محسوب می ‌شد در ایام حال به‌ هیچ‌ عنوان اوضاع خوبی ندارد. قیمت بالا و شرایط فروش ضعیف در مقابل رقبای قدرتمندی چون مرسدس و البته از دست دادن  بازارهای مهم همه دلیلی شده است که دیگر آن جایگاه سابق را در نگاه مردم نداشته باشد. یکی از بازارهایی که لندروور به طرز بدی در حال سقوط در آن است بازار آمریکا است به ‌طوری که در همین سال نسبت به سال گذشته کاهش فروش 45 درصدی را تجربه کرده است. البته لندروور با معرفی مدل های جدید و به‌ روز سعی در بازگشت به‌ روزهای خوب در بازار آمریکا دارد البته که در این سال هم، هم چنان سیر نزولی را طی خواهد کرد. باید دید که لندروور می‌ تواند خود را از این منجلاب بیرون کشد یا نه.

3. Cadillac

 

کادیلاک روزهای را در تاریخ خود دارد که در آن روزها یکه ‌تاز بازار آمریکا بود. خودروهای این خودروساز آرزوی هر آمریکایی بود و نشان ثروت و وشخصیت بودند. اما متأسفانه دیگر در سال 2020 نمی ‌توان مانند سال ‌های 1967 تا 1980 رفتار کرد. درست است که این خودروساز خودروهای بسیار لوکسی تولید می ‌کند ولی نمی‌ توان این واقعیت را کتمان کرد که کیفیت خودروهای لوکس آمریکایی به ‌هیچ ‌وجه در حد خودروهای لوکس آلمانی نیست. شاید کادیلاک هم چنان در توهم این است که از شرکتی مانند مرسدس بالاتر است برای همین قیمت خودروهایش را در حد و اندازه خودروهای لوکس این شرکت تنظیم می ‌کند. از سال 2012 تا به امسال میزان فروش خودروهای کادیلاک تقریباً یک ‌دهم فروش خودروهای مرسدس در آمریکا بوده است. البته یکی دیگر از دلایل عملکرد ضعیف کادیلاک در این سال‌ها کیفیت نه ‌چندان مطلوب خودروهایش است. متأسفانه کادیلاک به خاطر ساخت خودروهایی با استهلاک بالا در جهان خودروسازها شهره شده است. با این‌حال کادیلاک درگذشته ‌ای نه ‌چندان دور جزو بزرگان بوده و هنوز هم این امید هست که بتواند به‌ روزهای خوش گذشته بازگردد.

4. Mitsubishi

 

متأسفانه ژاپنی‌ها در این لیست حضور گسترده‌ای دارند. یکی از ژاپنی‌ های فعال این لیست میتسوبیشی است. البته میتسوبیشی تا قبل از سال 2009 حرف‌ های زیادی برای گفتن داشت ولی در حال حاضر اوضاع اصلاً بر وقف مراد میتسوبیشی پیش نمی ‌رود. تنوع کم محصول و شرایط فروش ضعیف باعث شده میتسوبیشی فروغ آن روزهای خوش را نداشته باشد و به یکی از بد ترین برندها در آمریکا تبدیل شود. البته دیگر از میتسوبیشی چیزی در آمریکا نمانده و این کمپانی هرساله تعدادی از نمایندگی‌ هایش را در این کشور تعطیل می ‌کند. درواقع تعداد کمی از نمایندگی‌ های این خودروساز در آمریکا در حال فعالیت هستند البته تنها در شهرهای مهم آمریکا. نمی‌ توان به این روند میتسوبیشی خوش ‌بین بود و به ‌احتمال ‌زیاد این خودرو ساز به همین منوال به روند نزولی خود ادامه خواهد داد. شاید زمانی که میتسوبیشی در این لیست در جایگاه 26 بود باید فکری برای جلوگیری از این روز ها می ‌کرد که خب این اتفاق نیفتاد.

 5. Subaru

 

سو بارو هم یک ژاپنی است که برخلاف از دست دادن اعتماد خریداران آمریکایی محصولاتش در این کشور پرفروش هستند. درواقع این اتفاق در سال 2019 رخ داد زمانی که از هر 100 خودرو ارائه ‌شده در این کشور نزدیک 30 عدد از آن ‌ها پس از طی 1 تا 2 ماه از عمرشان راهی تعمیرگاه‌ های سوبارو در این کشور شده‌اند. درواقع این اتفاق کم‌ کم در حال تأثیرگذاری است و سوبارو را در این لیست در جایگاه اسفناک 5 قرار داده است. البته این اتفاق هنوز آن ‌چنان بر روی فروش این خودروساز در آمریکا تأثیر نگذاشته است و این خودروساز هم چنان یک ژاپنی پرفروش محسوب می ‌شود. البته کارخانه سازنده قول داده مشکلات را پیگیری کند و در ضمن به دنبال دلیل خرابی ‌ها بگردد تا بتواند هر چه زود تر جلوی تولید محصولات معیوب را بگیرد. با تمام این‌ها باید دید که این خودروساز خواهد توانست خود را نجات دهد یا ماندد بقیه در این باتلاق غرق خواهد شد.

6. Volvo

 

 

ولوو از سال 2015 مرتباً در این لیست پیشرفت کرده است. درواقع معیاری برای تعیین وضعیت کیفیت خودرو توسط این مجله وجود دارد به‌ طوری ‌که به ‌طور مثال 100 وسیله نقلیه یکسان را که در یک ماه در یک سال خریداری‌ شده‌اند را مد نظر می‌ گیرند و سپس بعد از مدت معلومی مثلا 3 ماه به سراغ خریداران رفته و از آن‌ها نظر سنجی مبنی بر مشکلات موجود در خودرویشان دریافت می کنند. این آمار برای ولوو در سال 2015 تنها 123 اشکال در 100 وسیله بوده است. خودرو مورد بحث مدل ‌بالا رده CX90 بوده است. این آمار رفته ‌رفته افزایش ‌یافته و متناسب با آن ولوو هم در این لیست پیشرفت کرده است. متأسفانه در سال 2020 میزان این مشکلات در هر 100 خودرو مورد نظر برای ولوو به عدد 162 رسیده بود که باعث شد که این خودروساز به جایگاه 6 برسد. البته ولوو در آمریکا هیچ‌ گاه به جایگاه اصلی خود نرسید و نتوانست مانند دیگر اروپایی ‌ها هیچ‌ گاه در این کشور از جایگاه با ثباتی بهره ببرد. با این اوصاف باید دید که آیا ولوو می ‌تواند اوضاع را تغییر دهد یا همین میزان سهمی را که از بازار آمریکا در دست دارد را نیز از دست می‌ دهد.

7. Jaguar

 

از روزهای خوش جگورا مدت‌ ها می ‌گذرد. این برند آن ‌قدرها درفروش کم‌ فروغ بوده که به ‌زحمت می ‌توانید در خیابان‌های خود کشور سازنده هم تعداد زیادی را از آن ببینید. در واقع جگوار از تمامی عوامل منفی در جهت از دست دادن اعتماد خریداران آمریکایی بهره برده است. از کیفیت پایین در مقابل قیمت بالا و میزان خرابی‌ های بالا در خودروهایش بگیر تا کمبود مدل‌ های مناسب بازار میانی و ناتوانی در رقابت در بازار بالا رده‌ها همگی دست ‌به‌ دست هم دادند تا جگوار در حال سپری کردن بد ترین روزهایش در بازار آمریکا باشد. البته جگوار مانند فیات کرایسلر همیشه جزو جدایی ‌ناپذیر این لیست محسوب می ‌شود و صرفاً جایش در این بین 10 برند در حال جا به‌ جا شدن بوده است. فکر نمی ‌کنم که جگوار بتواند هر گز به ‌روزهای اوج دهه 80 بازگردد. چراکه نه نوآوری آن روزها را دارد و نه استراتژیست های بی ‌نظیرش را. به‌ هرحال جگوار روز به‌ روز در حال پایین رفتن است و زخم‌ خورده از اتحادهای بی‌ دلیل با خودروسازهای کم‌ فروغی مانند لندروور به پایین رفتن آن کمک می ‌کند.

8. Acura

 

متأسفانه آکوراهم در این لیست حضور دارد. متأسفانه بازگشت‌های پیاپی به نمایندگی‌ ها مشکل اصلی برای آکورا در سال گذشته بوده است. نمی ‌دانم چرا در این دو سه سال اوضاع آکورا به‌ یک ‌باره به‌ هم‌ ریخته است. کیفیت نه‌چندان بالای خودروهای ساخت آکورا در سال‌های گذشته بزرگ ‌ترین قسمت از نقد های وارد بر این شرکت را تشکیل می‌ دهد. البته آکورا یکی از خودروسازان با کیفیت تلقی می‌ شود اما از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا و وضع قوانین بسیار سختگیرانه گمرکی که مشکلات بسیار زیادی را برای خودروسازان خارجی به وجود آورده  است آکورا  را مجبور کرده تا بخش اعظمی از هزینه‌ های خود را کاهش دهد. آکورا هم مانند دیگر خودروسازان خارجی صفرتا صد خودرو را در آمریکا نمی‌ سازد و به روش مونتاژکاری عمل می‌ کند ازاین‌ رو مجبور شده تا در خودروهای مدل آمریکا برای کاهش هزینه ‌ها کمی، کم‌ کاری کند ازاین‌ رو کیفیت خودروهایش در آمریکا کاهش محسوسی داشته است البته این قضیه صرفاً منحصر به آکورا  نیست و اکثر خودروسازان خارجی در سال‌های ریاست جمهوری ترامپ اوضاع خوبی را پشت سر نمی ‌گذارند. اما با تمام این توصیفات بازهم نظر خریدار ملاک است که با هیچ دلیل و مدرکی زیر بار کیفیت پایین نمی ‌رود. آکورا تا قبل از امسال در این لیست حتی جزو 30 برند اول هم نبود اما در حال حاضر در جایگاه اسفناک 8 قرارگرفته است.

9. Volkswagen

 

غیرقابل اطمینان بودن فولکس ‌واگن صرفاً محدود به آمریکا نیست و حتی در خانه هم دیگر آن اقبال همیشگی را ندارد. در گزارش مالی 2019 بود که کم‌ کم تبعات اشتباهات مداوم و بزرگ فولکس‌ واگن خود را نمایان کردند و کاهش شدید سود عملیاتی بزرگ‌ ترین خودروساز جهان سهام‌ دارانش را به شدت نگران کرد. اوضاع برای فولکس از زمانی به هم‌ ریخت که این خودروساز که جزو با شخصیت‌های دنیای خودروسازها حساب می ‌شد در مورد آلایندگی خودروهایش با پرداخت رشوه و تبانی با مسئولین مربوطه گزارش‌های دروغی را منتشر کرد. البته این قضیه چندین سال به‌ دوراز چشم مسئولین ناظر صورت می‌ گرفت برای همین هم‌ زمانی که حقیقت فاش شد ضربه شدیدی به وجه فولکس‌ واگن وارد شد. در حقیقت حتی کیفیت بالا و تنوع بی ‌نظیر خودرو و صد البته قیمت رقابتی هم نتوانست آبروی ریخته شده فولکس را برگرداند. در آمریکا اوضاع برای فولکس بدتر از هر جای دیگری است. مسئولین وزارت خزانه ‌داری آمریکا که به ‌طور مداوم به دنبال واگذار کردند حق شرکت‌های خارجی به شرکت‌های آمریکایی هستند با وضع قوانینی در جهت تنبیه و مجازات فولکس واردات خودرو های این خودروساز را به آمریکا را محدود کرند و از طرفی هم شرکت‌های رقیب با بزرگ کردن بحث آلایندگی و مصرف سوخت خودروهای فولکس ‌واگن توانستند بازار این خودروساز در آمریکا را با ریزش رو به ‌رو کنند. بدون شک اگر تا 6 سال قبل فولکس در این لیست قرار داشت همه شما را متهم به‌ دروغ گویی می‌ کردند ولی در حال حاضر همه معتقدند که این جایگاه به ‌حق مناسب فولکس است.

10. GMC

 

اما آخرین خودروساز این لیست جنرال موتور است که برخلاف دیگر خودروسازان دارد کم‌ کم به ‌روزهای خوبش بازمی ‌گردد. جنرال موتور که در روزهای نه ‌چندان دور بزرگ ‌ترین و البته ثروتمند ترین خودروساز جهان محسوب می‌ شد در زمان رکود مالی بزرگ جهان در بین سال‌های 2004 تا 2009 یکی از ضررده‌ ترین شرکت‌ های خودروسازی جهان به شمار می ‌رفت. برندی که روزی مانند یک امپراتور بر دنیای خودروها حکم فرمایی می‌ کرد و صاحب برندهای زیادی بود، در این زمان در حدود 75 درصد از وسعت خود را از دست داد و حتی تا مرز ورشکستگی نیز پیش رفت. بدون شک اگر کمک 100 میلیارد دلاری دولت اوباما به این خودروساز نبود در حال حاضر برندی به نام جنرال موتور وجود  نداشت. متأسفانه به این دلیل این شرکت نمی‌ توانست آن‌ طور که باید هزینه صرف تحقیق و توسعه کند و فقط  مشغول احیای خود بود. در همین زمان فولکس‌ واگن فرصت ‌طلب هم یک به یک شرکت‌های زیرمجموعه این شرکت را تحت مالکیت خود در می ‌آورد. اما جنرال دست از تلاش برنداشت و مدام به تولید خودروهای خوش قیمت خود ادامه  داد. 6 سال پیش جنرال موتور قاطعانه در صدر این لیست قرار داشت اما در حال حاضر در جایگاه 10 است و به‌ زودی خود را از این لیست نجات خواهد داد. آمارها هم نشان می ‌دهند که خریداران نسبت به جنرال موتور اقبال بیشتری نشان می ‌دهند که این اقبال اثر خود را به ‌خوبی در گزارش مالی 3 ماهه اول 2020 نشان می‌ دهد. اگر به یاد داشته باشید گفتیم برند هایی هم وجود دارند که با یک برنامه دقیق و حساب‌ شده می توانند خود را از این لیست نجات دهند. شکی نیست که جنرال موتور یکی از آن برندهای تلاش گری است که در سال آینده دیگر شاهد حضور او در این لیست نخواهیم بود.

 

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها