کد خبر : 44061

قوی ترین خودروهای تاریخ نیسان

قوی ترین خودروهای تاریخ نیسان

60 سال است که نیسان در بازار آمریکا برای عرضه خودرو های قدرتمند و پیشرو شبانه روزی تلاش می کند. نیسان در این راه هیچ گاه خسته نشده است. تاریخ نیسان های قدرتمند با داتسان افسانه ای شروع و با GT-R به اوج خود رسید. باید دید که آیا نیسان می تواند راه خود را به خوبی طی کند و به تعالی در این زمینه برسد یا نه؟

به گزارش خودروتک به نقل از جی اس ام ، نیسان از آن خودروسازهایی است که همواره در سبد محصولاتش یک خودرو بسیار قوی و کارآمد وجود داشته است. شاید مردم سرزمین تابان خودروساز خود(نیسان) را یک خودرو ساز خانوادگی بدانند اما در آمریکا این قضیه کاملا متفاوت است. نیسان همیشه خودروهای بی نظیر و فوق العاده ای در آمریکا داشته است که از حیث توان و اکثر آزمایشات باعث سر بلندی نیسان می شدند.

در واقع نیسان با ساخت این نوع از خودروها همواره سعی می کرد تا هوش و نبوغ خود در ساخت انواع خودروها را به رخ دیگر رقبا بکشد از طرفی در آمریکایی که توان در خودروهای عضلانی خلاصه می شد دیدن یک خودرو غیر عضلانی اما توانمند بسیار جذاب به نظر می رسید.

نیسان این کار را 60 سال است که آغاز کرده و در حال حاضر جزو اثبات شده ها در بازار آمریکا است و همواره مشتریان زیادی را به سمت خود جذب کرده است. اما در این لیست قرار است به قوی ترین خودروهایی که توسط نیسان تا به حال ساخته شده است اشاره کنیم.

 

Datsun Fairlady SR311

 

زمانی که ایتالیایی ها و بریتانیایی ها حاکمان بلا منازع بازار رودسترها در جهان بودند کمتر خودروسازی جسارت درگیری با آن ها را داشت. البته بعضی از خودروسازان که به کله شقی معروف بودند پا در این رقابت سخت گذاشتند. یکی از این خودرو سازان سخت کوش نیسان بود. نیسان نگاه کاملی به بازار داشت. رودسترهای ایتالیایی و انگلیسی بسیار لوکس و البته گران قیمت بودند. از این رو نیسان با خود گفت چرا یک رودستر توانمند اما ارزان تر از بقیه نسازیم. در آن زمان ردودسترها جزو خودرو های لوکس بودند و بسیار گران قیمت بودند. حاصل تلاش نیسان با این خودرو به همه نشان داده شد. ظاهر این خودرو کاملا بر خلاف ظاهر رودستر های لوکس بود و در زمینه طراحی کاملا مشخص بود که با یک خودروی ارزان تر از رقبا سر و کار داریم. البته نیسان برای اینکه در رقابت کم نیاورد در بحث پیشرانه بهترین دستاورد آن روز های خود را در این خودرو قرار داد. یک پیشرانه تنفس طبیعی 2 لیتری 4 سیلندر که می توانست 150 اسب بخار توان برای این خودرو تولید نماید. نیروی این خودرو به چرخ های عقب منتقل می شد. نیسان در این خودرو از یک گیربکس دستی 5 سرعته استفاده می کرد. این گیربکس یکی از بهترین گیربکس های ژاپنی محسوب می شد. درست است که گفتیم این خودرو ارزان تر از رقبا بود ولی این به آن معنا نبود که مردم عادی می توانستند آن را بخرند.

Datsun 240Z

 

افسانه Z های نیسان با این خودرو آغاز شد. همین اول بگوییم که این خودرو یکی از افتخارات بزرگ نیسان محسوب می شود. فرم بی نظیر این خودرو آن را به شدت برای مسابقات رالی مناسب می کرد. فرم طراحی جدید بود و از هیچ خودرویی کپی برداری نشده بود. این خودرو توانسته بود در سال 1973 در مسابقات WRC در رالی آفریقا در کنیا به مقام اول دست پیدا کند. مجموعه تولید نیرو در این خودرو بسار قوی بود چرا که  نیسان می خواست سری Z یک سر و گردن از بقیه بالاتر باشد. این خودرو جزو اولین ها بود که از نسل جدید پیشرانه های نیسان در آن استفاده می شد. نیسان در این خودرو از یک موتور 2.4 لیتری 6 سیلندر استفاده می کرد. این موتور می توانست بین 150 تا 170 اسب بخار توان تولید کند. گیربکس این خودرو در نمونه های معمولی آن یک نمونه 4 سرعته و در نمونه های پیشرفته و گران قیمت تر آن یک نمونه 5 سرعته بود. این خودرو در آمریکا بسیار مورد اقبال قرار گرفت و توانست تعریف جدیدی از نیسان در این کشور عرضه کند. شکی نیست که این خودرو یکی از بهترین و افسانه ای ترین خودروهای ساخت نیسان در تاریخ است.

KPGC10 Skyline GT-R (Hakosuka)

 

اما تاریخ خودروسازی در ژاپن با این خودرو وارد دوره درخشان خود شد. شکی نیست که GT-R ها افسانه ای ترین خودرو های ساخت نیسان تا به اینجا هستند. این خودرو های بی نظیر آینه تمام نمای نبوغ و مهندسی ژاپنی هستند. اما GT-R ها نمونه های بسیار زیادی دارند که سری های Skyline افسانه ای ترین آن ها هستند. این خودرو داستان جدیدی را تعریف می کرد و به طور کلی راه نیسان برای غلبه بر بازار های آمریکا را هموار می کرد. طراحی این خودرو بسیار جذاب بود. با این که این خودرو در ابتدا یک سدان بود اما خیلی زود  نمونه های کوپه و رودستر آن ساخته شد. شاید بپرسید که کلمه Hakosuka به چه معناست. این کلمه در ترجمه انگلیسی به معنای 'Boxy Skyline' این عبارت به سدان بودن این مدل اشاره داشته است. اما توان این خودرو بسیار قابل قبول بود به طرزی که آن را برای مسبقات مختلف به گزینه ای مناسب تبدیل می کرد. نیسان در این خودرو از یک موتور خطی 2 لیتری 6 سیلندر استفاده می کرد. این موتور می توانست در نهایت تلاش 160 اسب بخار توان تولید کند. این خودرو در سال 1969 ساخته شد و آن قدر معرکه بود که نیسان در پایان آن سال توانست از این خودرو تعداد 1945 عدد به فروش برساند که یک عدد فوق العاده برای سال 1969 آن هم برای یک ژاپنی محسوب می شد.

R32 Skyline GT-R (Godzilla)

 

مگر می شود از خودرو های معرکه نیسان نام ببریم ولی این خودرو را در لیستمان نداشته باشیم. عمده شهرت این خودرو نام ترسناک آن است. گودزیلا بهترین نامی بوده که نیسان می توانسته بر روی این خودرو فوق العاده بگذارد. در بین سال های 1989 تا 1993 این خودرو جزو پیشرفته ترین خودروهای ساخت ژاپن عنوان می شد. این خودرو با هدف یک رقابت مستقیم با رقبای مطرح اش به ویژه حریفان قدرتمند آمریکایی ساخته شده بود. این خودرو آغازگر افسانه شکست ناپذیری GT-R در زمینه دریفت محسوب می شد. نیسان برای اولین بار در این سری از سیستم چهار چرخ متحرک استفاده می کرد. این خودرو از یک موتور 2.6 لیتری 6 سیلندر استفاده می کرد. البته این موتور را دو عدد  توربوشارژ همراهی می کرد. توان خروجی این موتور بین 300 تا 400 اسب بخار بود. این توان برای این خودرو سرعت بالایی را به ارمغان آورده بود. البته ویژگی بارز این خودرو توانایی بی نظیر آن در پیست بود. این خودرو در بین سال های 89 تا 91 در 29 مسابقه شرکت کرد که توانست در تمامی آن ها به پیروزی برسد. شکی نیست که می توان این خودرو را جزو افسانه ای ترین خودرو های نیسان دسته بندی کرد.

R34 Skyline GT-R Z-Tune

 

این خودرو آخرین نسل خودرو های بی نظیر سری skyline محسوب می شود. این نسل از GT-R ها افسانه ای ترین خودرو های این سری محسوب می شوند چرا که کیفیت آن ها بسیار بالا بود و واقعا معنی قدرتمند می دادند. این خودرو توسط شرکت نیسمو که تیون کننده اختصاصی محصولات نیسان محسوب می شد تیون شده است. نیسمو در این خودرو از پک Z-TUNE استفاده کرده است. این پک به واسطه داشتن حرف Z جزو برترین پک های تیون شرکت نیسمو محسوب می شود. آخرین Skyline یکی از بهترین آن ها تلقی می شود. نیسان در خودرو خود از یک موتور 2.8 لیتری 6 سیلندر استفاده کرده بود. این موتور یکی از پیشرفته ترین و پیچیده ترین موتور های زمان خودش محسوب می شود. نیسان در کار این موتور دو عدد توربو را نیز به کار برده. این موتور کم حجم به لطف ساز و کار پیچیده اش می تواند 500 اسب بخار تولید کند. خودرو نیسان می تواند 0 تا 100 را در زمان بی نظیر 3.8 ثانیه طی نماید. طراحی این خودرو یکی از برترین طرای های ممکن در زمان خودش بود. این طراحی نه تنها به سبک قدیمی خود وفادار بود بلکه می توانست در نسل جدید هم نظر خریداران را جذب کند. این خودرو یک خودرو گران قیمت بود برای همین هم نیسان تنها 19 مدل از آن را تولید کرد که دو مدلی که اول از همه تولید شده اند را به موزه نیسان در ژاپن برده است. شکی نیست که این خودرو یکی از برترین خودروهای نیسان در تاریخ این خودروساز محسوب می شود.

Nissan 370Z

 

نیسان کم کم دریافته بود که حرکتش در زمینه خودرو های قدرتمند در بازار میانی بسیار کند شده است. رقبای نیسان در این بازار حضور چشمگیری داشتند. بزرگترین رقبای نیسان یعنی تویوتا و سوبارو با خودروهای خوش قیمت اما قوی به بازار میانی حمله کرده بودند این در حالی بود که نیسان صرفا به فروش خودرو های گران قیمت سری GT-R مشغول بود. مدیران نیسان تصمیم گرفتند تا با عرضه یک خودرو در سطح  میانی لذت سواری خودروهای گران قیمت GT-R را به سطح  میانی بازار بیاورند. برای همین هم مهندسین نیسان دست به کار شدند و دست به تولید یک پلتفرم جدید زدند. نتیجه کار نیسان خودرو 370Z بود. این خودرو از دیگر رقبای خود در بخش میانی جوان تر بود از این رو برای جلب نظر خریداران کار سختی را در پیش داشت. مهندسین نیسان پلتفرم این خودرو را بسیار شبیه به خودرو گران قیمت خود ساختند اما در یک قالب  کوچک تر. نیسان که سعی داشت در بازار موفق شود ویژگی اصلی این خودرو را در کاپوت آن قرار داد. یکی از ویژگی های این خودرو موتور قدرتمند آن است. این موتور توان بسیار خوب و مناسبی دارد. نیسان در این خودرو از یک موتور تنفس طبیعی 3.7 لیتری 6 سیلندر استفاده کرده است. این موتور می تواند برای این خودرو 350 اسب بخار توان تولید کند. این خودرو به خاطر سایز کوچکش والبته وزن پایین و موتور قوی اش در شتاب گیری بسیار موفق است اما در زمینه دریفت به هیچ عنوان به پای برادر گران قیمتش نمی رسد. در مورد طراحی ظاهری هم نمی توان گفت با یک طراحی عالی طرف هستیم و صرفا به خوب بسنده می کنیم. در واقع طراحی این خودرو نه آن قدر زشت است که نتوان نگاهش کرد و نه آن قدر زیبا است که عاشقش شویم. 320Z هم چنان در حال تولید است و بازه قیمتی بین 36 تا 50 هزار دلار برای آن تعیین شده است.

R35 Nissan GT-R

 

بعد از پایان افسانه Skyline دیگر کسی فکر نمی کرد که نیسان بتوان خودرو مناسبی از سری GT-R تولید کند. واقعیت این بود که تا چند سال بعد از بازنشستگی سری محبوب Skyline هم بد شانسی بالا رده ترین خودروهای نیسان، این شرکت را رها نمی کرد. نیسان که دلش نمی خواست ببیند گذشته خوبش به راحتی از بین می رود تصمیم گرفت که با تولید یک خودرو جدید روند بازی را به نفع  خود تغییر دهد. زمانی که نیسان GT-R را معرفی کرد اکثرا نمی توانستند به آن اعتماد کنند. اما زمانی که این خودرو زیر تیغ کارشناسان رفت و در پیست ها تست های بی شماری روی آن انجام شد نظر همه 180 درجه عوض شد. GT-R یک خودرو تمام عیار و فوق سریع در پیست محسوب می شد. آن چه که بیش از همه این خودرو را جذاب کرده بود قابلیت بی نظیر آن در زمینه دریفت بود. سرعت این خودرو در دریفت به طرز فاحشی از تمام خودرو های هم مرتبه اش بالاتر بود. طراحی خودرو بسیار جذاب و دوست داشتنی بود و حس یک اسپرت تمام عیار را به سرنشینانش منتقل می کرد. نیسان در این خودرو از یک موتور بسیار کم مصرف اما بسیار قوی استفاده کرد. با این که حجم و اندازه این موتور از رقبای دیگرش بسیار کم تر بود اما توان تولیدی آ به مراتب بالاتر و قابل استفاده تر بود. همین امر باعث می شد  بدون کم کردن قدرت موتور مصرف سوخت به طرز قابل توجهی کاهش پیدا کند. موتور این خودرو یک نمونه 6 سیلندر 3.8 لیتری است. در کنار این موتور دو عدد توربوشارژ قرار گرفته است. توان خروجی این موتور نزدیک 600 اسب بخار است. GT-R به لطف این موتور می تواند 0 تا 100 را در تنها 3.8 ثانیه بپیماید. رقابت با GT-R در پیست کار هرکسی نیست و رقیب باید به شدت قدر باشد تا در این صورت شانسی در مقابل GT-R داشته باشد. در حال حاضر GT-R بهترین خودرو تولیدی نیسان والبته که یکی از بهترین اسپرت ها در تاریخ خودرو سازی جهان محسوب می شود.

Infiniti Q50 Eau Rouge

 

درست است که این خودرو تولید مستقیم نیسان نیست اما تولید آن در کارخانه تحت مالکیت نیسان صورت گرفته است. برند اینفینیتی زیر مجموعه لوکس نیسان است که به طور مستقیم برای رقابت در بازار آمریکا تاسیس شد. قرار بود این خودرو رقیب مستقیم خودرو BMW M3 باشد اما به علت درگیری ها و مشکلات در قسمت مدیریت اینفینیتی و درگیری مدیران ارشد این کارخانه و مدیران نیسان این خودرو هیچ گاه به طور انبوه تولید نشد و هنوز هم در صف تولید قرار دارد تا شاید اجازه تولید بگیرد. Q50 یکی از بهترین سدان های شرکت ژاپنی محسوب می شود از طرفی چون قرار بود این خودرو با یک خودرو از شرکت M رقابت کند بسیار مهم بود تا توانمند باشد. در واقع اینفینیتی روی قدرت این خودرو حساب ویژه ای باز کرده است . از این رو اینفینیتی در این خودرو از همان موتور استفاده شده در GT-R استفاده کرده است. این موتور قدرتمند می تواند 580 اسب بخار توان برای این خودرو تولید کند. البته هنوز تکلیف این خودرو مشخص نیست اما می توان امیدوار بود که بتوان در آینده نزدیک این خودرو را در جاده ها و خیابان های آمریکا دید.

Nissan IDx Nismo Concept

 

اما یک کانسپت آخرین نمونه موجود در لیست ما است. با این که خودرو در نمایشگاه توکیو 2013 رونمایی شد اما هنوز خبری از آن نیست. هنوز مشخص نیست که چرا نیسان درباره تولید این خودرو مردد است. از مشخصات این خودرو کاملا متوجه می شویم که این خودرو برای رقابت مستقیم با تویوتا 86 و سوبارو BRZ توسط نیسان ساخته می شود تا دست نیسان در بازار اسپرت های ارزان قیمت خالی نباشد. آن طور که از مشخصات این خودرو تا به اینجا مشخص شده این خودرو به یک  موتور 1.6 لیتری توربو مجهز می شده است. این موتور احتمالا در قسمت عقب خودرو قرار دارد پس می توان گفت در این صورت این خودرو یک خودرو دیفرانسیل عقب خواهد بود. البته این خودرو توسط شرکت نیسمو تولید شده ولی نیسان بر روی تولید آن نظارت مستقیم داشته است. نمی دانم چرا ولی هنوز خبری از این خودرو در بازار نشده است . باید دید که نیسان از تولید این خودرو منصرف شده یا نقشه زیرکانه ای را برای آن در نظر گرفته است.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها