کد خبر : 43569

خاص ترین خودروهای تاریخ مزدا

خاص ترین خودروهای تاریخ مزدا

مزدا از آن شرکت های محبوب و مطرحی است که همواره خودرو هایش بهترین تجربه ها را به شما هدیه می دهند. اگر دوست دارید با برترین خودرو های جاده ای مزدا آشنا شوید این مطلب را از دست ندهید.

به گزارش خودروتک به نقل از جی اس ام ، مزدا از آن شرکت‌های قدیمی و با اصالت است که توانسته با تلاش شبانه ‌روزی به یکی از بزرگ ‌ترین خودروسازان مستقل جهان تبدیل شود که در زیر سایه هیچ خودروساز دیگری قرار نگرفته باشد. اما قبل از شروع مطلب اجازه دهید تا تاریخچه کوتاهی از مزدا برایتان توضیح دهم. مزدا شرکت خودروسازی ژاپنی است، که در سال ۱۹۲۰ توسط جوجیرو مات سودا تأسیس شد.

دفتر مرکزی این شرکت در شهرستان آکای، هیروشیما، ژاپن قرار دارد. این شرکت در سال ۲۰۱۶ بالغ ‌بر یک ‌میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو تولید نموده است. هم‌اکنون  شرکت مزدا در جایگاه پانزدهم از بزرگ‌ ترین تولید کنندگان خودرو در جهان قرار دارد. شرکت مزدا به ‌عنوان تولید کننده ابزار و ماشین ‌آلات در سال ۱۹۲۰ پایه ‌گذاری شد و از سال ۱۹۳۱ به تولید خودرو نیز پرداخت. این شرکت در طول جنگ جهانی دوم برای ارتش ژاپن تولید اسلحه و جنگ‌ افزار نمود. اولین اتومبیل دارای چهارچرخ این شرکت با نام مزدا ۳۶۰ در سال ۱۹۶۰ وارد بازار شد.

یک نکته جالب در مورد نام این شرکت وجود دارد. نام این شرکت از خدای تمدن باستان ایران، اهورا مزدا گرفته‌ شده است. شرکت مزدا در توضیح این اسم می‌گوید: (نام شرکت مزدا برگرفته از نام اهورامزدا خدای اولین تمدن ‌های غرب آسیا در ایران است. ما اهورا مزدا را به خدای خرد، اندیشه و هماهنگی تفسیر کردیم. به ‌عنوان منشأ هر دو تمدن شرقی و غربی و همین ‌طور به ‌عنوان نمادی از فرهنگ خودرو. این آمیختگی از تمایل به دستیابی به صلح جهانی و توسعه صنعت خودرو انجام شد). اما ما در این مطلب قصد داریم تا به برترین خودروهای تولید شده جاده ‌ای توسط شرکت مزدا بپردازیم.

 

1960 Mazda R360 Coupe

 

همان‌ طور که اشاره کردیم اولین تجربه رسمی مزدا درزمینهٔ تولید خودرو با یک خودرو کوچک اندام شروع شد. این خودرو آن‌ قدر کوچک بود که با وجود تجهیز این خودرو به 4 صندلی از این خودرو به نام مزدا کوپه یاد می ‌کردند. البته در حدود 6 ماه بعد از محصول اولیه ژاپنی‌ ها مدل کوپه را هم ساختند. البته این اولین خودرو ژاپنی ‌ها بود که از فناوری‌ های روز در آن استفاده می ‌شد. درزمینهٔ طراحی این خودرو حکم خودروهای چینی امروزه را در برابر خودروهای اروپایی و آمریکایی داشت. در آن زمان آمریکایی‌ ها که در صنعت خودروسازی به بلوغ رسیده بودند ژاپنی‌ ها را به خاطر این خودرو مسخره می‌ کردند. شاید در آن زمان آمریکایی‌ ها فکرش را  هم نمی‌ کردند که ژاپنی‌ ها بتوانند روزی آن ‌قدر بزرگ و قوی شوند که پرفروش ‌ترین خودروها  درون خاک آمریکا متعلق به آن‌ ها باشد. در این خودرو از یک موتور 356 cc دوقلو V شکل استفاده می ‌شد. در آن زمان‌ ها استفاده از موتورهای 4 سیلندر مختص خودروهای گران ‌قیمت تلقی می ‌شد و موتور اکثر خودروها در ژاپن نمونه‌ های روتوری یا دوار بودند. با اینکه این خودرو از موتور بسیار ضعیفی بهره می ‌برد ولی با این ‌حال توان جا به ‌جا کردن انسان های مهم در سطح شهر را داشت. با اینکه مزدا به این خودرو لقب خودرو خانوادگی داده بود و اعلام  می ‌کرد هر خانواده ژاپنی می ‌تواند یکی از آن را داشته باشد ولی هرگز این اتفاق رخ نداد و این خودرو هرگز به یک خودرو عمومی تبدیل نشد. دلیل عمده‌اش هم این بود که در آن زمان مردم  کمی از رانندگی با این خودروها سر در می آوردند و البته که تعداد بسیار کم‌ تری توان پرداخت پول برای خرید یک خودرو را داشتند. با تمام این اوصاف این اولین خودرو رسمی مزدا محسوب می ‌شود و تا ابد در تاریخ این شرکت و صنعت خودروسازی جهان ماندگار خواهد ماند.

1967 Mazda Cosmo Sport 110S

 

اما قبل از این ‌که بخواهیم در مورد این خودرو صحبت کنیم بایستی توضیح مختصری درباره موتورهای وانکل بدهم این نوع موتورها برخلاف موتورهای تک بلوک که از پیستان یا سیلندر بهره می ‌برند از یک فضای بزرگ و از یک جسم دوار به نام روتور بهره می‌ برد که در این محفظه پیوسته در حال گردش است. در موتور وانکل مانند موتورهای بنزینی چهار زمانه مخلوط هوا و بنزین وارد محفظهٔ بزرگی از موتور می‌ شود سپس با کم شدن حجم آن مخلوط هوا و بنزین تحت ‌فشار قرارگرفته و با ایجاد جرقه به ‌وسیلهٔ شمع انفجار حاصل می‌ شود، مولکول‌های گاز براثر احتراق منبسط می ‌گردند و فشار محفظهٔ تراکم به شدّت بالا می رود و نیروی حاصل از آن به روتور اعمال‌ شده و به علّت اختلاف مرکز دوران بین روتور و میل ‌لنگ نیروی چرخشی در روتور ایجاد می ‌گردد. این نیروی چرخشی به بادامک محور لنگ که در داخل روتور قرار دارد، وارد شده و به فلایویل و سیستم انتقال قدرت می ‌رسد. خوبی این نوع موتورها این است که بازدهی و راندمان بسیار بالاتری نسبت به موتورهای امروزی دارند اما متاسفانته به دلیل حجم عظیم گرمای آزاد شده در این نوع موتورها معمولاً عمر این موتورها بسیار کوتاه تر است. برای همین هم کم ‌تر شرکتی به دنبال ساخت این موتورها می‌ رود. اما برگردیم سر خودرو خودمان. تمام توضیحات بالا را دادم تا بگویم این اولین خودرو مزدا بود که از این موتور استفاده می‌ کرد. البته این نوع موتورها در بین ژاپنی‌ها طرفدار داشتد درحالی ‌که آمریکایی‌ ها و اروپایی‌ها اصلاً از این موتورها استفاده نمی‌ کردند. موتور این خودرو حجمی برابر یک لیتر داشت و از دو روتور در آن  بهره گرفته‌ شده بود. این موتور می ‌توانست 110 اسب بخار توان تولید کند. البته این خودرو بسیار سبک بود و تنها 929 کیلوگرم وزن داشت به همین علت بسیار سریع بود. ازاین ‌رو مزدا این خودرو را یک خودرو اسپرت می‌ نامید.

1970 Mazda RX-2

 

داستان نام RX در محصولات مزدا از سال 1971 و با خودرو موفق RX-2 شروع شد. بدون شک مزدا را باید قهرمان استفاده از موتورهای روتوری در خودروهای سواری کوچک نامید. البته ویژگی این خودروها این بود که می ‌توانستند با حجم کوچک ‌تر به ‌اندازه یک موتور پیستون دار توان تولید کنند. این موضوع در ژاپن آن روزها بسیار مهم بود. در آن روزها ژاپنی‌ ها برای خودروهایی که از موتورهای 1.5 لیتری و یا حجیم‌ تر استفاده می ‌کردند تعرفه‌ های سنگینی اعمال می‌ کردند. که مشتری بیچاره باید هرسال پول زیادی را بابت آن به دولت می‌ پرداخت. خودروسازان که می‌ دیدند در صورت استفاده از موتور بزرگ‌ تر طیف عمده‌ای از خریداران را از صف خارج خواهند کرد به سراغ بهترین انتخاب موجود یعنی موتورهای وانکل یا روتوری رفتند. مزدا در این خودرو از یکی از بهرین موتورهای روتوری ساخت خودش استفاده می ‌کرد. بنا بر همین موضوع مزدا در این خودرو از یک موتور روتوری 1.1 لیتری استفاده می‌ کرد که می‌ توانست 120 اسب بخار توان تولید کند. اما این خودرو جزو اولین خودروهایی بود که وارد بازار آمریکا می ‌شد. به‌ طور حتم مزدا برای رقابت در بازار آمریکا به خودرو توانمند تری نیاز داشت از این ‌رو این خودرو را با یک موتور 4 سیلندر به بازار آمریکا عرضه کرد. البته با توجه به کوتاهی عمر موتورهای روتوری و تغییر قوانین سختگیرانِه در کشور ژاپن به ‌منظور رقابت همه ‌جانبه با دیگر اقتصادهای جهان باعث که مزدا موتورهای روتوری را از دور خارج و نسل سوم این خودرو را در سال 1978 با موتورهای 4 سیلندر به بازار عرضه شدند.

1978 Mazda RX-7

 

درست است که مزدا نتوانست از این خودرو بهترین RX-7 را بسازد ولی به‌ هرحال یکی از بهترین خودروها ازلحاظ سیستم تعلیق همین خودرو است. شکی نیست که شهرت آن روزهای مزدا که در جهانی هم شده بود ساخت خودروهای کوچک اسپرت خوش‌ ساخت بود. این خودرو محصول سال 1978 است و برای اولین بار در بازار آمریکا عرضه شد. بخش اعظم طراحی این خودرو توسط گروه COSMO SPORT انجام‌ شده بود. این خودرو ویژگی‌های ساختاری بسیار زیادی دارد. بزرگ ‌ترین ویژگی این خودرو به مرکز ثقل آن برمی‌ گشت که مزدا توانسته بود نسبت 50/50 را به‌ خوبی در آن رعایت کند. میزان 50/50 نشان‌ دهنده تناسب وزن بین جلو و عقب خودرو است که مزدا RX-7 در این زمینه یکی از برترین نمونه ‌ها محسوب می‌ شود. این خودرو یک خودرو محور جلو بود و البته هنوز هم در آن از یک موتور چرخشی  دوقلو دوار استفاده می‌ شد. گیربکس دستی این خورد بزرگ ‌ترین نقطه ‌ضعف آن در برابر رقبا بود چرا که بسیار خشن و کند عمل می‌ کرد وعملا باعث می‌ شد این خودرو در رقابت‌ های سرعت ازجمله درگ شانسی نداشته باشد.

1989 Mazda MX-5 Miata

 

اولین کسانی که در جهان ایده خودروهای رودستر را مطرح کردند شرکت‌های انگلیسی بودند. درواقع هنوز که هنوزهِ هم این شرکت‌ ها ابتکار اصلی ساخت این خودروها را در دست دارند. با اینکه اولین رودستر ها در دهه  1960s راهی  بازار شدند ولی دوران شکوه و سلطنت این خودروها بر بازار از سال‌های 1980 شروع  شد. البته اکثر خودروهای تولید شده در این کلاس مخصوص بازار بالارده ‌ها بودند. اما مزدا این قاعده را تغییر داد و با عرضه خودرو میاتا روند جدیدی را درباره این خودروها آغاز کرد. بدون شک می توان مشهورترین خودرو مزدا را همین میاتا نامید. این خودرو تقریباً اولین رودستر جهان محسوب می‌ شد که برای بازار میان رده‌ ها عرضه می ‌شد. قیمت مناسب و ظاهر خوب فاکتور هایی بودند که درفروش بالای این خودرو تأثیر به سزایی داشتند. طبق انتظار این خودرو در آمریکا فوق ‌العاده عمل کرد. البته چون این خودرو مخصوص بازارهای میانی تولد شده بود نم ی‌توانست از محدود یک خودرو معمولی فراتر رود. مزدا در این خودرو از یک موتور 1.6 لیتری 4 سیلندر استفاده می ‌کرد. این موتور می ‌توانست 116 اسب بخار توان برای این خودرو تولید نماید. اگرچه این توان آن ‌قدرها بالا نبود ولی برای این خودرو کافی به نظر می ‌رسید. البته این موتور در سال 1994 به ‌روز رسانی شد. شکی نیست که می توان میاتا را یکی از درخشان ‌ترین خورد های تولیدی مزدا تا به اینجا بنامیم.

1991 Mazda RX-7

 

حقیقت این بود که RX-7 برای یک رقابت با پورشه‌ های 924 و 944 در نسل دوم خود توسعه پیدا کرد. در نسل دوم همه فکر کردند که مزدا از سری  RX-7، قوی ‌ترین و البته گران ‌قیمت ترین  خودروهای خود را عرضه خواهد کرد. اما در نسل سوم و با این خودرو تمام تفکرات غلط از آب درآمدند. مزدا در نسل سوم قیمت را بالا نبرد و به‌ جای آن در بخش پیشرانه یک عقب‌ گرد وحشتناک انجام داد. البته RX-7 یکی از جذاب ‌ترین خودروهای اسپرت آن روزها محسوب می ‌شد ولی با این ‌حال فدا کردن توان و قدرت برای طراحی  کار درستی به نظر نمی ‌آمد. مزدا موتور 4 سیلندر نسل قبلی را حذف کرد. این در حالی بود که پورشه کم‌ کم به سمت موتورهای 6 سیلندر حرکت می کرد ولی مزدا در یک تصمیم عجیب موتور این خودرو را با یک موتور دوقلو دوار تعویض کرد. نکته عجیب این بود که فناوری توربوشارژ برای خودروهای مجهز به موتورهای تک بلوک ایجاد شده بود اما مزدا از این فناوری در کنار یک موتور دوار استفاده می ‌کرد. این کار باعث شد تا توان این موتور به 255 اسب بخار برسد. البته این کار تأثیر بدی بر عملکرد موتور می ‌گذاشت به‌ طوری‌ که اکثر مراجعات به مراکز تعمیر مزدا برای انجام تعمیرات موتور این خودرو بود. اما این خودرو در قسمت‌های دیگر چون چابکی و هندلینگ مناسب یک خودرو تمام‌ عیار محسوب می ‌شد.

2004 Mazdaspeed Miata

 

مزدا یک از معدود ژاپنی ‌هایی است که کاربرد دستگاه‌های کمک ‌کننده موتور درزمینهٔ تولید  بیشتر توان را درک کرده بود. برخلاف تویوتا که با اسرار زیاد مرتباً دست به تولید خودروهای با موتورهای بنزینی کم  بازده می‌ زد مزدا مانند خودروسازهای اروپایی رو به استفاده از این سیستم ها آورده بود. مزدا میاتا نسل دوم که در سال 2004 به‌جاده ها وارد شد یکی از آن خودروهایی بود که به ‌خوبی نکات مثبت فناوری تازه معرفی ‌شده  توربو را به همه نشان می ‌داد. پیش‌ ازاین خودرو میاتا از یک موتور 1.8 لیتر 4 سیلندر استفادِه می‌ کرد. اما مزدا که می خواست میاتا یکی از کم ‌مصرف ‌ترین خودروهای جهان باشد یک توربو را در کنار موتور 4 سیلندر قرار داد. با این کار 40 اسب بخار به توان موتور اصلی اضافه و توان نهایی به 178 اسب بخار افزایش پیدا کرد. نسل جدید میاتا هنوز همان فرم کوچک خود را حفظ  کرده بود و البته که بسیار زیباتر هم شده بود. تازه ویژگی‌  ممتاز این خودرو وزن  پایین آن بود که به‌ واسطه موتور قوی‌ تر از این خودرو یک خودرو سریع و چابک می‌ ساخت. شکی نیست که می توان نسل دوم میاتا را یکی از بهترین خودروهای تولید مزدا تا به امروز نامید.

2010 Mazdaspeed3

 

مزدا 3 یکی از بهترین خودروهایی بود که توسط مزدا ساخته شد. این خودرو بسیار زیبا و البته مقرون به ‌صرف بود و رقیب بسیار جدی برای خودرو کمری تویوتا محسوب می‌ شد. یکی از خودروهایی که از سری 3 مزدا تولید شد این هاچبک سریع و چابک بود. مزدا در سال 2010 این خودرو را ساخت. این خودرو یک هاچبک زیبا و البته توانمند بود. مزدا برای اینکه بتواند روی فروش ای‌ن خودرو در اروپا حساب باز کند در این خودرو از یک موتور 2.3 لیتری توربوشارژ استفاده کرد. این موتور توان 263 اسب بخاری را به این خودرو می ‌آورد. البته این تنها ویژگی این خودرو نبود. مزدا در این خودرو از گیربکس 6 سرعتِه دستی استفاده می‌ کرد که در آن زمان یکی از بهترین نمونه‌ ها در بین خودروهای هاچبک محسوب می‌ شد. البته مزدا در سال 2013 این خودرو را با یک به‌ روز رسانی به بازار عرضه کرد. متأسفانه از سال 2013 تا به امروز هیچ مزدا 3 هاچبک جدید دیگری تولید نشده است.

2003 Mazda RX-8

 

شاید فروش کم RX-7 باعث شد که کم‌ کم در سال‌های 2004 این خودرو از خط خارج شد. اما در سال 2003 جانشینش به بازار آمد. البته بازهم در این خودرو همان موتور دوار همیشگی استفاده می ‌شد اما این بار این موتور دگرگون ‌شده بود، تازه از عمر بیشتری برخوردار بود. توان تولیدی این موتور به 238 اسب بخار می‌ رسید. شاسی RX-8 از خودرو RX-7 کوچک ‌تر شده بود و برای همین 25 درصد وزنش کاهش پیدا کرده بود. بزرگ ‌ترین ویژگی این خودرو مصرف سوخت بسیار پایین آن بود که باعث شده بود که این خودرو در کشورهایی چون ژاپن از فروش بالایی برخوردار شود. موفقیت‌های RX-8 این خودرو را از سال 2003 تا 2012 در خط تولید مزدا نگه داشت. شاید بتوان گفت این اولین خودرو مزدا مجهز به موتور دوار بود که از آن استقبال خوبی به عمل می‌ آمد.

2017 Mazda CX-5

 

از سال 2013 مزدا دریافت که نمی ‌تواند با خودروهای سدان یا کوپه و یا غیره به رقابت ادامه دهد چرا که  در آن دوران حتی SUV ها هم توسط کراس اوور ها تهدید می‌ شدند. حقیقت این است که از سال 2013 تا به‌ حال دوران سلطنت کراس اوور ها در بازار جهانی آغاز شده است و تا به‌ حال ادامه پیدا کرده است. مزدا در سال 2013 برای ورود به رقابت، خودرو CX-5 را معرفی کرد. این خودرو آن‌ چنان ‌که باید نتوانست تا سال 2017 مورد توجه قرار بگیرد تا اینکه در همان 2017 این خودرو توانست سود فوق‌ العاده ‌ای را به جیب مزدا  بریزد و تبدیل به یکی از پرفروش‌ ترین خودروهای مزدا بشود. در حقیقت این خودرو یک SUV است. استراتژی مزدا این بود که برای رقابت با کراس اوور ها به‌ جای ساخت یک کراس اوور یک SUV هم قیمت با این خودروها بسازد. CX-5 جدید علاوه بر اینکه بسیار زیبا شده  بود از امکانات بسیار خوبی هم بهره می ‌برد. این خودرو به‌ عنوان یک SUV 5 نفرهِ یک خودرو کم‌ مصرف به شمار می ‌رفت و به یک انتخاب بسیار خوب در بین دیگر SUV ها برای خانواده‌ها در شهر به شمار می‌ رفت. مزدا در این خودرو از یک موتور 4 سیلندر 2.5 لیتری استفاده کرده است. البته این موتور را یک توربوشارژ همراهی می‌ کند تا به ‌این‌ ترتیب توان خروجی موتور به عدد قابل ‌قبول 250 اسب بخار برسد. مزدا همچنان زبان طراحی KODO را در این خودرو حفظ  کرده است. از دیگر ویژگی‌ های این خودرو هندلینگ و کیفیت رانندگی بسیار مناسب آن است. قیمت این خودرو پرفروش در حال حاضر بین 28 تا 43 هزار دلار است.

هرچند که شهرت مزدا در تولید خودروهای مقرون ‌به ‌صرفه و با کیفیت است اما زمزمه‌ هایی به گوش می‌ رسد که قرار است به‌ زودی مزدا را در بازار خودروهای لوکس بینیم. باید دید که مزدا می‌ تواند به‌ عنوان یک برند محبوب و با اعتبار در آن بازار هم به موفقیت برسد یا نه.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها