کد خبر : 42920

مشکل عجیب آتش گرفتن خودرو در روزهای کرونایی

مشکل عجیب آتش گرفتن خودرو در روزهای کرونایی

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان گفت: ظرف‌های محتوای الکل پس از شیوع ویروس کرونا در اغلب خودروها مشاهده می‌شود، که افراد و رانندگان از آن برای ضد عفونی کردن دست‌ها و سطوح داخلی وسایل نقلیه استفاده می‌کنند و نگهداری این محصولات درون خوردو موجب احتمال آتش‌سوزی می‌شود.

به گزارش خودروتک به نقل از ایرنا، رضا میرزایی افزود: این مواد هر چند خود به خود آتش نمی گیرد اما اگر در شرایط خاصی مثلا در معرض مستقیم نور خورشید قرار بگیرد امکان دارد موجب بروز آتش سوزی شود و به طور کلی نگهداری الکل و مواد ضد عفونی کننده در مکان های سربسته و محصور مانند اتاقک خودروها در صورت قرار گرفتن در معرض آفتاب خطرناک است.

وی اظهار داشت: با توجه به این که کم‌کم داریم وارد ماه‌های گرم سال می‌شویم به همین خاطر خطر وجود اسپری‌های ضدعفونی‌کننده و یا بطری‌ها و ظروف حاوی الکل در درون خودروها افزایش یافته و ممکن است توقف خودروها در زیر آفتاب باعث بروز انفجار و یا آتش سوزی ظروف حاوی الکل دراین وسایل نقلیه شود.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان گفت :الکل قدرت انفجار بالایی ندارد مگر در شرایط بحرانی و خاص، ولی وقتی که الکل را در فضای کوچک مثل خودرو و یا در زیر تابش نور مستقیم خورشید قرار دهیم، سرعت تبخیر آن بالاتر می رود و بخارات آن با هوای محیط، یک ترکیب قابل اشتعالی را ایجاد می کند که اگر این ترکیب به سمت منبع حرارتی حرکت کند، مثلا در صورت وجود ظروف الکل دار در خودرو، نفرات و سرنشینان آن در داخل این وسیله نقلیه، سیگار و یا کبریتی روشن کنند، بخارات الکل به سرعت شعله ور شده و باعث آتش سوزی می شود.

وی ادامه داد: اگر راننده و سرنشینان در داخل خودرو به طورهمزمان دستان خود و یا بدنه داخلی آن را با مواد الکل دار ضدعفونی کنند، بخارات این مواد درصورت ایجاد شعله سبب بروز آتش سوزی می شود ضمن اینکه وجود ظروف الکل دار در داخل خودرو در صورت وقوع آتش سوزی به هر دلیلی موجب گسترش آتش‌سوزی می‌شود.

به گفته میرزایی قرار گرفتن ظروف محتوای الکل در معرض مستقیم آفتاب، وقتی که درهای خودروها بسته باشد، شیشه پنجره های آن مثل ذره بین عمل می کند و حرارت را چندبرابر و به نحوی که با گرم ترشدن هوای داخل خودرو، ممکن است ظروف حاوی الکل خطرسازشده و آتش سوزی رخ دهد.

وی در این خصوص توصیه می کند که درصورت نیاز به موادضد عفونی کننده در داخل خودرو بهتراست از اسپری وظروف کوچک برای مواد ضد عفونی کننده درخودرو استفاده شود و آن را در کیف خود گذاشته و با خود برده و مجددا ًبه خودرو برگردانند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان تاکید کرد: به هیچ وجه از ظروف نامناسب و بطری های بدون برچسب مواد خطرناک و نیز ظروف فاقد نشانه مشخص برای نگهداری الکل و موادضد عفونی کننده در داخل خودروها استفاده نشود و آنها را در خودروها قرار ندهند، چرا که کودکان این گونه ظروف نامناسب را به خیال اینکه دارای آب و مایع آشامیدنی است، اشتباه می گیرند و ممکن است کودکان با نوشیدن آن، جان شان به خطر افتد.

وی در خصوص خطرات محلول های حاوی الکل اظهار داشت: با توجه به گرم شدن هوا، شهروندان باید دقت کنند که از نگهداری مقدار زیاد این نوع محلول ها و مواد ضد عفونی کننده در داخل خودرو خودداری کنند و این ظروف ها و اسپری های حاوی الکل را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهند، به عنوان مثال آنها را در قسمت کنسول میانی و یا زیر شیشه ی عقب خودرو نگذارند.

میرزایی اعلام کرد: هنگامی که خودرو به هر دلیل دیگری دچار آتش سوزی شود، اتانول و محلول های الکلی می تواند ماده سوختنی مناسبی برای فرایند سوختن باشد و باعث شعله وری بیشتر خودرو شود.

وی توصیه کرد: در صورت استفاده الکل در خودرو برای ضد عفونی سطوح و دست ها حتماً چند دقیقه شیشه پنجره ها را بازکنند و مدتی صبر کنند و یا اینکه دست های خود را در بیرون از خودرو، ضد عفونی کرده و سپس وارد خودرو شوند.

وی عنوان کرد: رانندگان و یا سرنشینان خودرو در صورت ضد عفونی کردن سطوح داخلی ابتدا شیشه پنجره های خودرو را پایین بدهند و سپس اقدام به ضد عفونی کنند و بعداز گذشت چند دقیقه، خودرو را به حرکت درآورند.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها