کد خبر : 42677

وانت های تخیلی که ای کاش یک روز تولید شوند (عکس)

وانت های تخیلی که ای کاش یک روز تولید شوند (عکس)

اگر شرکت‌های آئودی، فراری، رولز رویس، تسلا، رنو، هوندا، دوج و شورولت براساس خودروهای سواری وانت تولید کنند، طراحی این محصولات چگونه خواهد بود؟

به گزارش خودروتک به نقل از زومیت ، در چند دهه‌ی گذشته، پرفروش‌ترین خودروهای بازار آمریکا انواع وانت بوده‌اند و محصولات فورد و شورولت در این کشور، مشتری‌های فراوانی دارند. ویژگی‌های خاص وانت‌ها و نیاز مشتری در آمریکا باعث شده است که مدل‌هایی مثل خودرو فورد F-150 فروش درخورتوجهی تجربه کند. وانت‌ها در استرالیا هم پرطرفدار هستند و درحقیقت، بخشی از فرهنگ و تاریخ خودروسازی این کشور را تشکیل می‌دهند.

ما در ایران خودروهایی که محلی برای بارگیری و کابین سرنشین داشته باشد، در کلاس وانت یا پیکاپ طبقه‌بندی می‌کنیم؛ اما مردم استرالیا برای وانت‌های خاصشان نام اختصاصی دارند و به‌ آن افتخار می‎کنند. در استرالیا و نیوزیلند، برخی وانت‌ها با نام یوت (ute) شناخته می‌شوند و با پیکاپ‌های آمریکایی و ژاپنی متفاوت هستند.

وانت یوت براساس شاسی و پلتفرم خودروهای سواری طراحی و تولید می‌شوند و درمقایسه‌با پیکاپ‌های سنتی، کابین کوچک‌تری دارند. واژه‌ی «یوت» مخفف عبارت coupé utility به‌معنی «خودرو کوپه‌ی باری» است. در وانت یوت، بخش بارگیری و کابین یکپارچه هستند؛ اما در پیکاپ‌ها این دو مستقل در نظر گرفته می‌شوند. با این تفاوت، ظرفیت بارگیری یوت‌ها کمتر از پیکاپ‌ها است.

براساس تعریف مشخص پیکاپ، برخی از وانت‌های موجود در بازار ایران مثل پیکان وانت و پراید 151 باید یوت تعریف شوند. البته یوت‌های اصیل استرالیایی معمولا قدرتمند و دیفرانسل‌عقب هستند. با این مقدمه و آشنایی با وانت یوت، درک مفهوم رندهای این مقاله آسان‎تر می‌شود.

وب‌سایت استرالیایی باجت‌دایرکت (BudgetDirect) رندرهای جذابی منتشر کرده است که ایده‌ی اصلی آن، تصورکردن وانت‌های یوت براساس خودروهای سواری مختلف است. اگر آئودی، شورولت، دوج، فراری، هوندا، رنو، رولز رویس و تسلا وانت یوت استرالیایی تولید کنند، با چه محصولی روبه‌رو خواهیم شد؟ رندرهایی که درادامه می‌بینید، پاسخ تیم طراحی باجت‌دایرکت به ‌این پرسش است.

 

آئودی؛ وانت RS4 تویین توربوشارژ

Audi ute render

رندر وانت یوت آئودی براساس مدل RS4 طراحی شده و جلوپنجره، کاپوت، شیشه جلو و زیربندی مشابه سدان قدرتمند آلمانی‌ها است. در این رندر، می‌توان دماغه و بخش جلو خودرو تا ستون دوم بدنه را دقیقا مشابه RS4 یا RS5 تعریف کرد و بخش بارگیری و عقب وانتی استاندارد و معمولی است. این وانت می‌تواند با سیستم تمام‌چرخ محرک آئودی کواترو همراه باشد و پیشرانه‌ی ۲/۹ لیتری TFSI تویین توربوشارژ مدل RS4 Avant با قدرت ۴۴۴ اسب‌بخار و گشتاور ۶۰۰ نیوتن‌متر و جعبه‌دنده‌ی هشت‌سرعته خودکار روی آن نصب شود. طراحان باجت‌دایرکت پیش‌بینی کرده‌اند این وانت با ظرفیت کامل بارگیری می‌تواند در زمان ۴/۱ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت برسد.

شورولت؛ پیوند اِل کامینو کلاسیک و کامارو

Chevrolet ute render

رندر وانت یوت شورولت با الهام از مدل کلاسیک ال کامینو (El Camino) محصول سال‌های ۱۹۵۹ و ۱۹۶۴ در ترکیب با نسل جدید کامارو طراحی شده است. شورولت ال کامینو کلاسیک یکی از  وانت‌های پرطرفدار یوت محسوب می‌شود که در این رندر، نمونه‌ی مدرن آن با طراحی کامارو به‌تصویر کشیده شده است. بخش جلو این رندر کاملا مشابه کامارو به‌نظر می‌رسد که قسمت بارگیری به آن اضافه شده است. طراح این رندر پیشرانه‌ی تنفس‌طبیعی ۶/۲ لیتری V8 را برای آن در نظر گرفته است که می‌تواند عملکرد فنی درخورتوجهی داشته باشد و در سرعت‌گیری، از برخی مدل‌های اسپرت هم بهتر باشد. البته شورولت پیکاپ سیلورادو را تولید می‌کند که فروش چشمگیری دارد و بعید است وانت یوت را از این شرکت بزرگ آمریکایی ببینیم.

دوج؛ بارکش چلنجر و چارجر

Dodge ute render

در فهرستی که وانت شورولت باشد، باید محصولی هم از دوج قرار داد. از سال ۲۰۱۲، فروش خودروهای دوج در استرالیا متوقف شده است؛ بنابراین، تیم طراحی باجت‌دایرکت بازگشت این برند را با وانت یوت تصور کرده‌اند. رندر وانت یوت دوج ترکیبی از ابعاد بدنه‌ی چلنجر با طراحی دماغه و قسمت جلویی چارجر است. اگر چنین خودرویی تولید شود که احتمالش تقریبا صفر است، بهترین پیشرانه برای آن موتور V8 دوج هلکت با قدرت ۷۰۷ اسب‌بخار خواهد بود.

فراری؛ وانت جی‌تی

Ferrari ute render

چند سال پیش تصور این تصور مضحک به‌نظر می‌رسید که فراری روزی شاسی‌بلند تولید کند؛ اما این برند قدیمی و محبوب به‌زودی اولین شاسی‌بلند تاریخ خودروسازی با نشان اسب سرکش ایتالیایی را عرضه می‌کند. حالا در نظر بگیرید که وانت فراری چگونه خواهد بود؟ نمی‌توان آینده را پیش‌بینی کرد؛ اما رندر وانت یوت فراری واقعا جذاب است. فراری در سال ۲۰۱۹ پنج خودرو رونمایی کرد که هرکدام ویژگی‌های خاصی داشتند؛ به‌خصوص مدل روما (Roma) که در بین محصولات این شرکت طراحی کاملا متفاوتی دارد.

رندر وانت فراری ترکیب مدل پورتوفینو (Portofino) با قسمت بارگیری است. این رندر جالب تا ستون دوم بدنه کاملا مشابه پورتوفینو به‌نظر می‌رسد و بخش بارگیری با گِل‌گیرهای برجسته نمایی تهاجمی به غیرمحتمل‌ترین محصول فراری داده است. تصور وانت فراری با پیشرانه‌ی ۳/۹ لیتری V8 عجیب است؛ اما همه‌چیز به تقاضای بازار بستگی دارد. شاید در آینده، وانت‌های اسپرت و قدرتمند پرفروش‌ترین محصول بازار شوند و شاسی‌بلندها به‌تاریخ بپیوندند.

هوندا؛ وانت سیویک

Honda ute render

هوندا درحال‌حاضر وانت ریجلاین (Ridgeline) را در خط‌تولید دارد، اما این مدل در استرالیا عرضه نمی‌شود. تیم طراحی باجت‌دایرکت برای تجسم وانت یوت هوندا که در استرالیا فروخته شود، مدل سیویک را انتخاب کرده است. وانت سیویک درمقایسه‌با دیگر رندرهای این مقاله کوچک‌تر خواهد بود و با ارتفاع کمتر، اسپرت‌تر است. بهترین انتخاب برای پیشرانه‌ی وانت یوت سیویک، پیشرانه‌ی توربوشارژ هوندا با فناوری VTEC است که در تیپ RS بازار استرالیا، ۳۰۵ اسب‌بخار قدرت دارد.

رنو؛ وانت مگان RS

Renault ute render

فرانسوی‌ها به وانت یوت هیچ علاقه‌ای ندارند و باتوجه‌به جاده‌ها و شهرهای محل زندگی‌شان، خودروهای کوچک شهری و هاچ‌بک را بیشتر می‌پسندند. رندری که مشاهده می‌کنید، پاسخ به این سؤال است: «وانت یوت رنو مگان RS چگونه خواهد بود؟» در نگاه اول، طراحی اسپرت و تهاجمی نمای جلو مگان RS در ترکیب با قسمت بارگیری چندان عجیب نیست. این رندر را می‌توان درکنار وانت سیویک قرار داد؛ اما باید از پیشرانه‌ی کوچک‌تر ۱/۸ لیتری توربوشارژ با جعبه‌دنده‌ی دستی ۶ سرعته استفاده کند.

رولز رویس؛ لوکس‌ترین وانت

Rolls-Royce ute render

رولز رویس در فهرست برندهایی قرار دارد که نمی‌توان تصور کرد خودرویی متفاوت با محصولات همیشگی‌اش تولید کند. بااین‌حال، همان‌طورکه دیدیم، این برند لوکس بریتانیایی حتی زودتر از فراری به بازار شاسی‌بلندها وارد شد. رولز رویس کالینن (Cullinan) را می‌توان لوکس‌ترین شاسی‌بلند استاندارد جهان معرفی کرد؛ اما وانت یوت رولز رویس چگونه خواهد بود؟

برای طراحی لوکس‌ترین وانت دنیا، طراحی کلی رندر براساس مدل کوپه‌ی Wraith انجام شده که حاصل‌ کار فوق‌العاده جذاب است. علاوه‌بر هماهنگی کامل جزئیات طراحی مدل Wraith با قسمت بارگیری، درهای این وانت یوت هم کالسکه‌ای هستند و از لولای عقب باز می‌شوند. به‌نظر شما، اگر روزی رولز رویس وانت لوکس تولید کند، این مدل برای انتقال و بارگیری چه محصولی استفاده خواهد شد؟

تسلا؛ وانت برقی با طراحی رودستر

Tesla ute render

 

فعالیت شرکت خودروسازی تسلا در بازارجهانی با نسل اول رودستر شروع شد و این برند نوپا سپس با مدل‌های S، X و ۳ خیلی زود در جمع برندهای پرطرفدار قرار گرفت. جدیدترین خودروهای تسلا دو مدل Y و سایبرتراک هستند و ارزش بازار این برند به‌ بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار رسیده است. نمی‌توان براساس طراحی سایبرتراک رندری جذاب خلق کرد؛ بنابراین، باجت‌دایرکت نسل دوم رودستر را در نظر گرفته است.

باتوجه‌به ‌سابقه‌ی کاری ایلان ماسک، اصلا بعید نیست وانت یوت تسلا با گشتاور ۱۰هزار نیوتن‌متری رودستر جدید و سرعت‌گیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتربرساعت در زمان ۱/۹ ثانیه تولید شود. ترکیب طراحی رودستر جدید با قسمت بارگیری وانت بدون نقص نیست؛ اما درمقایسه‌با سایبرتراک چطور؟

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها