کد خبر : 41944

خاص ترین مدل های ب ام و M پاور

خاص ترین مدل های ب ام و M پاور

شکی نیست که تمام خودروهایی که bmw تا به امروز تولید کرده دوست‌داشتنی و البته کارآمد هستند. البته زمانی که bmw شرکت M POWER را تأسیس کرد محصولاتش توانمندتر هم شدند.

به گزارش خودروتک به نقل از جی اس ام ، تابه‌حال شده است که نام bmw به گوشتان نخورده باشد. در ایران‌همه این برند را یک برند فوق لوکس می‌دانند. از زمان‌های قدیم تابه‌حال این خودرو در ایران منحصر به قشر فوق ثروتمند جامعه بوده است و البته که هنوز هم این‌طور است.

در خارج ایران bmw صرفاً به قشر ثروتمند محدود نشده و افراد طبقه متوسط جامعه هم می‌توانند با کمی پس‌انداز یک دستگاه از خودروهای bmw را خریداری کنند. این خودروساز باسابقه و قدرتمند به مدت 100 سال است که در صنعت خودروسازی جهان‌همچون یک الماس می‌درخشد. بدون شک bmw یکی از سرسخت ‌ترین رقبا برای دیگر خودروسازان جهان به شمار می‌رود.

البته این خودروساز یکی از ثروتمند ترین خودروسازان جهان‌هم محسوب می‌شود ازاین‌رو هر چه که بخواهد می‌سازد. ما سعی داریم در این مطلب به جذاب ترین خودروهای تولید شده توسط این خودروساز اشاره‌ کنیم. مدل‌هایی که تا ابد در تاریخ این برند ماندگار خواهند بود.

1. E30 Generation M3 Sport Evolution

 

 

مگر می‌شود خودرویی که شرکت M POWER تولید می‌کند را جزو گروه خودروهای مسابقه‌ای قرار ندهیم. این خودرو در سال 1990 جزو جدایی‌ناپذیر خیابان‌های آلمان آن‌هم به‌طور ویژه در شب بود. قیمت مناسب این خودرو آن را به یکی از انتخاب‌های مناسب برای نسل جوان تبدیل کرده بود. موتور این خودرو می‌توانست 240 اسب بخار توان تولید نماید. البته این خودرو جثه کوچکی داشت که به آن کمک می‌کرد در شتاب گیری بسیار سریع باشد. البته شرکت M امکانات قابل ‌توجهی همچون رینگ‌های آلمینیومی 18 اینچی و باله صندوق‌عقب را نیز در این خودرو قرارداده بود. البته از این مدل تنها 600 عدد ساخته شد. در کل می‌توان این خودرو را می‌توان یکی از بهترین خودروهای تولیدشده توسط این شرکت آلمانی نامید.

 

2. E12 BMW 530 MLE

 

کمی عقب‌ تر بیاییم. در سال 1976 BMW یک خودرو از سری فوق محبوب 5 را ساخت. البته از این خودرو دوست‌داشتنی تنها 110 عدد ساخته شد. این مدل با مدل 5 متفاوت بود. البته با توجه به‌ظاهر این خودرو می‌توان فهمید که چرا خودروهای BMW خیلی کم در ظاهر تفاوت دارند. البته این خودرو به‌هیچ‌عنوان خوش قیمت نبود و مخاطبش بیشتر از همان طبقه متوسط رو به بالابودند. همان‌طور که می‌دانید یکی از ویژگی‌های سری 5 BMW به توان معرکه‌ شان برمی‌گردد. این خودرو در سال 1976 از یک موتور 6 سیلندر با حجم 3 لیتراستفاده می‌کرد. این موتورمی‌توانست برای این خودرو 200 اسب بخار توان تولید نماید. شاید بگویید که مگر 200 اسب بخار قدرت زیادی محسوب می‌شود. در جواب باید بگویم لطفاً به سال ساخت این خودرو دقت کندید. در آن سال ها هیچ خبری از سوپرشارژ ها یا توربوشارژ ها نبود. پس بیرون کشیدن چنین توانی از یک موتور 6 سیلندر آن‌هم برای یک خودرو سدان چندان کار راحتی نبوده. در پایان می‌توان این خودرو را یکی از بهترین خودروهای تولیدشده توسط BMW بنامیم.

 

3. BMW 435i ZHP Coupe

 

 

 

سری 4 همیشه جزو سری‌های پرفروش BMW بوده و هستند. این سری در سال 2016 با چندین بهبود بزرگ همراه شد. از مهم‌ترین آن تا می‌توان به تغییر چهره آن اشاره کرد. BMW تصمیم گرفته بود که از ظاهرهای آرام و باشخصیت فاصله بگیرد و به‌جای آن از یک ظاهر خشن و تهاجمی استفاده کند. فکر کنم BMW دوست داشته که به‌جای مدیران و بازاریاب ها جوان ها هم از این خودرو استفاده کنند. البته این خودرو اولین خودرو این سری بود که همانند سری‌های 6 و بالاتر می‌توانست از چرخ‌های آلیاژی استفاده کند. امکانات این خودرو بسیار زیاد بوده و از همین رو خانواده ها هم نسبت به آن اقبال خوبی نشان دادند. البته این خودرو ازلحاظ قدرت و سرعت هم می‌توانست عاشقان سرعت را راضی کند. BMW در این خودرو از یک موتور 6 سیلندر 3.5 لیتری استفاده می‌کرد که می‌توانست 335 اسب بخار توان را برای این خودرو به ارمغان آورد. البته BMW بازهم به فکر عاشقان سرعت بود چراکه خریداران این خودرو می‌توانستند به‌جای جعبه‌دنده خودکار یک جعبه‌دنده دستی هفت سرعتِ انتخاب کنند تازه اگر این نمونه را می‌پسندید می‌توانستند از پکیج آیرودینامیکی شرکت M هم بر روی آن استفاده کنند. در پایان باید این خودرو را یکی از برترین خودروهای تولیدشده توسط BMW تا به امروز نامید.

 

4. BMW E46 M3 GTR

 

حساب این خودرو را به‌طور کامل از خودروهای معمولی سری 3 جدا کنید. این خودرو یک قدرت‌نمایی تمام از شرکت M محسوب می‌شود. در سال 2001 رقابت شرکت M و شرکت AMG به اوج خود رسیده بود ازاین‌رو M تلاش می‌کرد که در رقابت با رقیب هر طور که بشود پیروز شود. از ظاهر این خودرو مشخص بود که برای جنگیدن آمده است. ظاهر کاملاً خشن و ترسناکی دارد. البته این خودرو برای اینکه همه جورِ نفس رقیب را بگیرد از بهترین سیستم قدرت استفاده کرده. این خودرو از یک موتور 8 سیلندر 4.3 لیتری استفاده می‌کرد. این موتور توسط یک سوپرشارژ همراهی می‌شد بدین ترتیب توان این خودرو به بیش از 400 اسب بخار می‌رسد. شک نکنید که می‌توان این خودرو را یکی از قدرتمند ترین خودروها در بین تمام سری‌های ساخته‌شده از سری 3 نامید.

 

5. BMW F80 Generation M3 CS

 

بازهم یک مدل دیگر از سری 3 و البته بازهم هنر دست مهندسان شرکت M. این خودرو در سال 2018 ساخته شد. مهندسان این شرکت سعی کردند یک مدل خاص از سری 3 تولید کنند. بدون شک بارزترین ویژگی این خودرو به توان بالای آن بازمی‌گردد. البته این را به یاد داشته باشید که این خودرو صرفاً یک مدل خاص از سری 3 است و توان بالا در این سری فقط محدود به همین مدل است. این خودرو از یک موتور 6 سیلندر با حجم 3 لیتر استفاده می‌کند. شاید بگویید تا اینجا که همه‌چیز عادی است اما صبر کنید باید به این مجموعه دو عدد توربوشارژ نیز اضافه کنید. این خودرو با چنین موتور قدرتمندی می‌تواند نزدیک 453 اسب بخار توان در اختیار داشته باشد. این عدد برای یک خودرو سری 3 واقعاً شکف انگیز و البته غافلگیرکننده به نظر می‌رسد. ایم خودرو می‌تواند 0 تا 100 را تنها در 3.7 ثانیه طی کند. از این خودرو فوق‌العاده درمجموع 1200 عدد در دنیا به فروش رفت که 550 عدد آن در امریکا بوده است. این خودرو آن قدرعالی است که بتوان آن را به ‌راحتی در لیست بهترین‌های BMW قرار بدهیم.

 

6. BMW 760 Li Sterling

 

 

بالاخره سروکله یکی از بالا رده‌های BMW هم پیدا شد. سری 7 از آن سری‌هایی است که صرفاً ثروتمندان سوار آن ها می‌شوند البته از آن دسته ثروتمندان با اصالت. اتفاقاً این خودرو هم یک مدل منحصربه ‌فرد است که صرفاً برای این دسته از افراد ساخته‌شده. BMW از این خودرو زیر 100 نمونه تولید کرده ازاین‌رو می‌توان فهمید که قیمت آن بسیار بالابوده است. این خودرو در سال 2013 ساخته شد و در همان یک ماه اول تمام موجودی BMW از این خودرو به پایان رسید. سری 7 شاید شبیه مردان خوش‌تیپ و آرام و سنگین باشد ولی وقتی‌که به توان این خودرو نگاه می‌کنید بیشتر یاد جوانان پر شروشور‌می افتید. این خودرو از یک پیشرانه 8 سیلندر دو توربویی استفاده می‌کند که می‌تواند بیش از 500 اسب بخار توان برای این خودرو تولید نماید. قیمت این خودرو بیش از 130 هزار دلار بوده است که البته اگر بخواهید الآن یکی از آن ها را به چنگ بیاورید باید بیشتر از 400 هزار دلار برایش هزینه کنید.

 

7. E46 Generation BMW M3 CSL

 

فکر نکنم BMW سری بهتری به‌غیراز سری 3 برای شیطنت و انجام انواع آزمایشات روی آن نداشته باشد. این خودرو در سال 2003 تولید شد. البته که بازهم با یک مدل معمولی طرف نیستیم. این خودرو یک مدل کوپه بود. ظاهراً BMW این خودرو را به‌عنوان یک بازسازی از روی یک خودرو از همین سری ساخت 1971 ساخته بود. درزمینهٔ توان بازهم با یکی از قدرتمندترین خودروهای سری 3 طرف هستیم. BMW در این خودرو از یک موتور 6 سیلندر استفاده می‌کرد. این موتور می‌توانست 355 اسب بخار توان تولید نماید. البته متأسفانه این خودرو درزمینهٔ شتاب گیری موفق ظاهر نمی‌شد. دلیلش هم مشخص بود. شاید وزن 1410 کیلوگرمی خیلی برای یک خودرو کوپه مناسب به نظر نمی آمد. از این خودرو تنها 1310 مدل تولید شد. دلیلش هم این بود که این مدل یک مدل صرفاً سفارشی بود. با تمام این اوصاف می‌توان این خودرو را یکی از بهترین خودروهای تولیدشده توسط BMW بنامیم.

 

8. BMW M8 Individual Manufaktur

 

اما می‌رسیم به بهترین سری از خودروهای شرکت. BMW سری 8 بالا رده ‌ترین سری در بین سری‌های دیگر محسوب می‌شوند. این سری اصلاً شبیه سدان ها نبوده و تقریباً تمامی آنه به فرم مسابقه‌ای ساخته می‌شوند. البته درزمینهٔ ظاهر خیلی تفاوتی به‌خصوص در جلوی این خودرو با دیگر خودروهای سری های دیگر وجود ندارد ولی در پشت ای خودرو این قضیه کاملا فرق کرده و در اینجا سری 8 خود را از دیگر سری ها جدا می‌کند. در مورد عملکرد این سری نیز می‌توان گفت که عملکرد بهتری نسبت به سری 6 وسری های پایین‌تر دارند ولی خیلی با سری 7 تفاوتی ندارند. همان‌طور که از نام این خودرو مشخص است این خودرو یک مدل خاص از سری 8 محسوب می‌شود ازاین‌رو از یک موتور 8 سیلندر دو توربویی استفاده می‌کند. حجم این موتور 4.5 لیتر است. البته در این مدل از یک سیستم هیبریدی نیز استفاده‌شده. در پایان توان این خودرو به بیش از 500 اسب بخار می‌رسد. توجه کنید که توان خودروهای سری 8 معمولی در بهترین حالت 420 اسب بخار است. این خودرو از امکانات بسیار زیادی بهره‌مند‌است که ازجمله آن ها می‌توان به رینگ‌های 22 اینچی کرومی آن اشاره کرد. این خودرو در شتاب گیری نیز بسیار موفق عمل می‌کند به‌طوری‌ که می‌تواند 0 تا 100 را در 4.1 ثانیه طی کند. نهایت سرعت این خودرو به ‌صورت الکترونیکی بر روی 340 کیلومتر بر ساعت تنظیم‌شده است. در پایان باید این را اضافه کنیم که قیمت این مدل خاص در حدود 140 هزار دلار هست.

 

9. BMW E92 Generation M3 GTS

 

متأسفانه حسابش هم از دست خودم دررفته است. آن‌قدر خودرو از سری 3 دراین لیست دیدیم که خود من هم گیج شدم. البته این یکی دیگر آخرین نماینده سری 3 در این لیست محسوب می‌شود. تجربه نشان داده اگر شرکت M پسوندهای GT یا GTS را در پایان نام خودروهای خود قراردهد  قرار است با خودروهایی توانمند و فوق‌العاده روبه‌رو شویم. این خودرو یک خودرو مخصوص مسابقه است که البته به‌جای شرکت در پیست ها در خیابان ها به دست عاشقانسرعت می‌افتاد. این خودرو مجموعه تمام‌عیاری از امکانات محسوب می‌شود. برای نمونه کافی است به سیستم اگزوز این خودرو دقت کنید. M آن‌قدر خاطر این خودرو را می‌خواسته که اگزوز را از یک آۀیاژ حاوی تیتانیوم ساخته که به نظر خیلی جالب است. گفتیم این خودرو برای پیست ساخته‌شده پس طبیعی است که خیلی قوی‌تر از یک نمونه معمولی باشد. توان این خودرو توسط یک موتور 4.4 لیتری تأمین می‌شد. این موتور 8 سیلندر از یک توربوشارژ مخصوص استفاده می‌کرد. درنهایت قدرت تولیدی این موتور به 444 اسب بخار می‌رسید. از این خودرو 150 عدد توسط BMW ساخته شد که به دلیل نامعلومی 135 عدد از آن ها فروخته شد ولی هیچ‌گاه سرنوشت بقیه مشخص نشد. درنهایت این خودرو را نیز جزو بهترین ساخته‌های BMW قرار می‌دهیم.

 

10. BMW 1M Coupe

 

مگر می‌شود این خودرو را دید و یاد سری جذاب NEED FOR SPEED نیفتاد. البته این خودرو در واقعیت هم ‌دست کمی از نسخه ساخته‌شده‌اش دراین بازی نداشت و به معنای کامل کلمه بی‌نظیر بود. زمانی که شرکت M این خودرو را ساخت قرار بود تنها 2700 نمونه از آن بسازد ولی استقبال از آن به ‌قدری بالابود که مدیران BMW تصمیم گرفتند که این تعداد را افزایش دهند درنتیجه هم این خودرو که قرار بود تولید محدودی داشته باشد تا سال 2011 تولید شد و BMW موفق شد از آن 6300 عدد به فروش برساند. قدرت این خودرو یکی از فاکتورهای اصلی موفقیت آن بود. مهندسان شرکت  M در این خودرو از یک موتور 6 سیلندر استفاده کردند. این موتور از یک توربوشارژ استفاده می‌کرد. این مجموعه درنهایت می‌توانست 335 اسب بخار توان تولید نماید. این خودرو یکی از محبوب‌ترین خودروهای سری M است و البته که یکی از بهترین مدل‌های ساخته‌شده تا به اینجا توسط BMW هم هست.

بدون شک BMW را باید یکی از بزرگ‌ترین بازیگران صنعت خودروسازی جهان از دیرباز تاکنون نامید. این خودروساز 100 ساله تابه‌حال بیش از 1000 مدل مختلف ساخته و بدون شک هرروز که به‌پیش می‌رود به این آمار خواهد افزود. درنهایت باید این را اضافه کنم که این خودرو ها تنها به علت محبوبیت بالایشان نسبت به دیگر مدل ها در این لیست قرار دارند. شکی نیست که تعداد خودروهای معرکه BMW بیش از 10 مورد است.

 

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها