کد خبر : 41812

مشکل در استارت خودروها به پرداخت غرامت ۱۲۰ میلیون دلاری توسط جنرال موتورز منجر شد

مشکل در استارت خودروها به پرداخت غرامت ۱۲۰ میلیون دلاری توسط جنرال موتورز منجر شد

به دلیل ادعاهای جدید در رابطه با مشکل مرگبار استارت خودروهای جنرال موتورز، این شرکت با پرداخت غرامت ۱۲۰ میلیون دلاری به صاحبان خودروها موافقت کرد.

به گزارش خودروتک به نقل از دیجی کالا ، این توافق تقریبا ۱٪ مبلغی است که دفتر حقوقی هیگنز برمن ادعا کرده از جنرال موتورز برای صاحبان خودروها می‌گیرد. استارت این خودروها مشکلی دارد که باعث توقف ناگهانی موتور و غیرفعال شدن تمام امکانات ایمنی از جمله کیسه‌های هوا می‌شود. در این توافق نام ۲۱۶ شاکی برده شده که صاحب تعدادی از ۲.۶ میلیون خودرویی بودند که این مشکل را دارند. جنرال موتورز در سال ۲۰۱۴ هم چندین خودرو را فراخوانی کرد که کیسه هواهای جانبی آن‌ها حین تصادف فعال نمی‌شدند.

این دعوی حقوقی به خسارات اقتصادی ناشی از فروش مجدد، تعمیرات و دیگر ضررها به دلیل این نقص اشاره کرده است. این با توافق ۶۲۵ میلیون دلاری که جنرال موتورز در سال ۲۰۱۴ به دلیل مرگ ۱۲۴ نفر و آسیب‌دیدگی ۲۷۵ نفر پرداخت کرد ارتباطی ندارد. این همچنین با توافق سال ۲۰۱۵ که جنرال موتورز طی آن ۲۷۵ میلیون دلار برای مرگ و آسیب‌دیدگی بیش از ۱۳۸۰ نفر پرداخت کرد مرتبط نیست.

زمانی که دادگاه این توافق را تایید کند، صاحبان خودروها حق خودشان را خواهند دانست. اما دلیل اصلی نگرانی جنرال موتورز پولی نیست که پرداخت خواهد کرد. دلیل اصلی نگرانی جنرال موتورز دعوا بر سر منابع این شرکت قبل از ورشکستگی در سال ۲۰۰۹ است، که قبلا تمام ادعاها علیه خودروهای ساخته شده قبل از ورشکستگی را منع کرده بود.

جنرال موتورز جدید و قدیم!

وقتی شرکتی اعلام ورشکستگی می‌کند چنین اتفاقی می‌افتد، یعنی دولت فدرال شرکت را به دو قسمت تقسیم می‌کند که در این مورد به جنرال موتورز جدید و قدیم تقسیم شده است. جنرال موتورز جدید از پرداخت هرگونه خسارتی که جنرال موتورز قدیم مسئول آن بوده خودداری می‌کند. در سال ۲۰۱۵، وقتی جنرال موتورز اتهاماتش به مبلغ ۹۰۰ میلیون را حل و فصل کرد و ۳۰۰ میلیون به صندوق بازنشستگی معلمان پرداخت کرد، دیوان ورشکستگی به جنرال موتورز اطمینان داد تمام پرونده‌های مربوط به قبل از ورشکستگی سال ۲۰۰۹ را مسدود خواهد کرد.

یک دادگاه تجدیدنظر در سال ۲۰۱۶ این حکم را تغییر داد. در آوریل ۲۰۱۷، جنرال موتورز درخواست تجدیدنظر در این حکم جدید را داد و در دیوان عالی بازنده شد. چند ماه بعد، جنرال موتورز از امضای توافقی به منظور پرداخت خسارات به مشتریانش خودداری کرد. وضعیت این طرح دعوی تا جمعه گذشته مشخص نبود، جایی که دادگاه ادعاهای قبل از ورشکستگی را تایید کرده و از جنرال موتورز قدیم درخواست پرداخت ۵۰ میلیون و از جنرال موتورز جدید درخواست پرداخت ۷۰ میلیون دلار به مشتریان و ۳۴.۵ میلیون دلار به وکلا کرد.

شورولت کبالت ۲۰۰۵

پنهان‌کاری طولانی مدت جنرال موتورز

جنرال موتورز به مدت ۱۳ سال روی نقص استارت خودروهاش سرپوش گذاشت و فقط وقتی به این اشتباه اعتراف کرد که یک شرکت حقوقی کوچک در جورجیا افشا کرد این شرکت مخفیانه استارت‌ها را بدون تغییر دادن شماره قطعه دوباره طراحی کرده است. والدین بروک ملتون، زنی ۲۹ ساله که سال ۲۰۰۵ به دلیل از کار افتادن موتور شورلت کوبالتش حین حرکت کشته شد دعوی سال ۲۰۱۳ را مطرح کردند. وقتی این شرکت موفق نشد اثبات کند این قطعه عوض شده، پس از شکایت دوم با خانواده ملتون به توافق رسید. استارت‌های قدیمی و ناقص با آستانه گشتاور پایینی تولید شدند که باعث می‌شد سوئیچ از جایگاه خودش خارج شده و موتور و تجهیزات ایمنی مثل کیسه‌های هوا از کار بیفتند.

این شاید آخرین شکایت علیه این شرکت نباشد. چون در ۱۶ مارس، هیئت قضایی دادخواهی چندمنطقه‌ای آمریکا که پرونده‌های مشابه در سراسر کشور را با هم ادغام می‌کند، ۴۴۴ پرونده با مشکل استارت ناقص را علیه جنرال موتور فهرست کرد. شاید توافق جمعه گذشته شامل برخی از این پرونده‌ها هم باشد، اما همه آن‌ها را دربر نمی‌گیرد. جنرال موتورز تاکنون ۳۰۰۰ پرونده تحت نظر دادخواهی چندمنطقه‌ای را رد یا حل و فصل کرده است. البته این شرکت بدون توجه به زمان نصب استارت خودروها، باید غرامت مشتریانی که به دلیل این نقص فنی دچار مشکل شده‌اند را بپردازد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها