کد خبر : 41697

زنان واقعاً راننده بهتری هستند

زنان واقعاً راننده بهتری هستند

امروزه راندن وسایل نقلیه امری فراتر از جنسیت محسوب شده و زنان و مردان در گوشه و کنار جهان از حقوقی مساوی در این زمینه برخوردارند اما در این میان برخی فرهنگ‌ها به زنان با دیده تحقیر در زمینه رانندگی نگاه کرده و راندن خودرو را امری مردانه می‌داند.

به گزارش خودروتک به نقل از سینا پرس، اگرچه در بسیاری از فرهنگ‌ها به رانندگی زنان با دیده تحقیر نگاه می‌شود اما نکته جالب‌توجه این است که بر اساس آمارهای رسمی، میزان تصادفات جدی و خطرناک رخ‌داده در جاده‌ها و شهرها توسط مردان به‌مراتب بیشتر از زنان بوده و به عبارتی رانندگی مردان خطرناک‌تر از زنان است.

از سوی دیگر محققان بریتانیایی معتقدند، اگر تعداد بیشتری از خانم‌ها وارد مشاغل حمل‌ونقل جاده‌ای و رانندگی با کامیون‌ها شوند، جاده‌ها بسیار امن‌تر خواهد بود.

راشل آلدرد (Rachel Aldred) استاد دانشگاه وست مینستر و سرپرست این تیم تحقیقاتی درباره موضوع فوق گفت: مردان با ریسک بیشتری رانندگی کرده و رانندگی آن‌ها کلاً خطرناک‌تر از زنان است. این مسئله به‌ویژه در هنگام راندن ماشین‌های سنگین، سایر رانندگان حاضر در جاده را در معرض خطر قرار می‌دهد.

وی در ادامه توضیحات خود افزود: برابری جنسیتی بیشتر می‌تواند تأثیر مثبتی بر صدمات ناشی از تصادف‌های جاده‌ای و وسایل نقلیه داشته باشد. سیاست‌گذاران باید به دنبال سنجش خطرات موجود و تهدیدهای ایجادشده از سوی رانندگان برای دیگران و چگونگی کاهش آن باشند.

برای انجام این پژوهش، تیم مطالعاتی فوق، مجموعه داده‌های چهار بانک اطلاعاتی در بریتانیا را تجزیه‌وتحلیل کردند. این اطلاعات شامل آمار آسیب‌دیدگی و ترافیک، داده‌های بررسی سفر و همچنین آمار جمعیت و جنسیت برای فاصله زمانی سال‌های 2005 تا 2015 بودند.

محققان دریافتند که در پنج مورد از شش نوع وسایل نقلیه موجود در جاده‌ها، مردان رانندگی پرخطری داشته و آمار تصادفات و آسیب‌های ناشی از آن در رانندگان مرد بیشتر بوده و درمجموع این افراد رانندگی خطرناک‌تری را به نمایش گذاشته‌اند. تحلیل یافته‌های فوق، نتایج بسیار جالب‌توجهی را نشان می‌دهد. بر این اساس:

بر اساس میزان کیلومتر رانندگی مشابه بین زنان و مردان با انواع اتومبیل‌سواری و وانت‌ها، میزان تصادفات صورت گرفته توسط مردان دو برابر بیشتر از تصادفات رخ‌داده توسط زنان بود. این تفاوت در رانندگی با موتورسیکلت بسیار بیشتر شده و رانندگان مرد، ده برابر بیشتر از زنانی که با موتورسیکلت می‌راندند، تصادف کرده‌اند.

در این آمارها مشخص شد به‌طورکلی، دوسوم از تصادفات رانندگی به ماشین‌های سواری و تاکسی‌ها مربوط است اما تحقیقات نشان می‌دهد تصادفات ماشین‌های سنگین، به‌مراتب خطرناک‌تر و دارای تلفات بیشتری هستند.

بر اساس این گزارش، یک مورد از هر شش مورد مرگ جاده‌ای مرتبط با ماشین‌های سنگین بوده و اگر این آمار را بر اساس میزان کیلومتر پیموده شده بسنجیم، متأسفانه پنج مورد از شش مورد تصادف منجر به فوت در جاده‌ها توسط اتوبوس‌ها، کامیون‌ها و تریلرها ثبت‌شده است.

در همین حال، موتورسیکلت‌ها دارای آماری حدود دو و نیم برابر بیشتر از اتومبیل‌ها در زمینه مرگ‌ومیر رانندگان و سرنشینان بوده و متأسفانه اکثر افراد کشته‌شده در تصادفات رانندگی در داخل شهرها را عابریم پیاده تشکیل می‌دادند.

بر اساس این گزارش همچنین مشخص شد، دوچرخه، امن‌ترین وسیله حمل‌ونقل شهری محسوب شده و در هر یک میلیارد کیلومتر پیمایش مسیر با دوچرخه، یک مورد مرگ ناشی از تصادف ثبت‌شده است.

محققان در پایان گزارش خود نتیجه گرفتند که دولت‌ها و مقامات سیاست‌گذار باید سیاست‌هایی را برای افزایش تعادل جنسیتی در مشاغل که اساساً بر پایه رانندگی هستند، اتخاذ کنند. شواهد نشان می‌دهد رانندگی مردان به‌مراتب خطرناک‌تر زنان بوده و منجر به تصادفات بیشتری می‌شود.

در خاتمه لازم به توضیح است که در این مطالعات، میزان درصد بندی جنسیتی در موارد مطالعه شده، به‌طور برابر در نظر گرفته‌شده است.

شرح کامل این پژوهش و یافته‌های به‌دست‌آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی پیشگیری از آسیب (journal Injury Prevention) منتشرشده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها