کد خبر : 41065

بهترین و بدترین خودروهای تقلبی چینی (تصاویر)

بهترین و بدترین خودروهای تقلبی چینی (تصاویر)

در این مطلب سعی داریم به بهترین و بدترین خودروهای چینی که از روی برترین خودروهای جهان کپی شده‌اند بپردازیم.

به گزارش خودروتک به نقل از جی اس ام ، کسی باورش می‌شود که در یک جای دنیا به نام چین خودرویی مثل رولز رویس را می‌توان باقیمت 45 هزار دلاری خرید.

البته که باورش سخت است. ولی چینی‌ها که همیشه آرزو داشتن مانند بازارهای دیگری که توانستند به دست آورند بازار خودروی جهان را هم تحت تسلط دربیاورند؛ اما ظاهراً چینی‌ها این بار تیرشان به سنگ خورده و بعد از این همه کپی کاری و کارهای شبانه‌روزی هنوز هم یک خودروساز به نام در این صنعت برای معرفی به جهان ندارند.

البته بعضی از کارخانه‌های این کشور با بزرگان این صنعت‌ متحد شدند اما این حرکت نیز بیشتر به نفع بزرگان تمام شده است. البته این را هم اضافه کنیم که مانند هر کشوری در جهان که مردمش اقبال خوبی از خودروهای بومی نشان می‌دهند در چین هم رویکرد مردم استفاده از خودروهای بومی قابل تحسین است. بااینکه چینی‌ها در بازارهای بزرگی چون امریکا یا اروپا حضور ندارند اما توانستند ابر بازار چین را از گزند خودروسازان خارجی به‌خصوص اروپایی‌ها حفظ نمایند.

البته که چینی‌ها در بازارهایی چون ایران که مورد شدیدترین تحریم‌ها قرار دارند و از حضور خودروهای روز و پرطرفدار محروم‌اند نیز حضور چشم‌گیری دارند.

در این مطلب سعی داریم به  بهترین و بدترین خودروهای چینی که از روی برترین خودروهای جهان کپی شده‌اند بپردازیم.

 

Good: Zotye SR8/SR9 (Porsche Macan)

 

به‌احتمال‌زیاد نام برند زوتی را بارها شنیده‌اید. این خودروسازچینی پیش از این خودروی محبوب زوتی 300 یا همان اریو را به‌صورت مونتاژ شده توسط سایپا در ایران معرفی کرده بود؛ اما ظاهراً زوتی در چین دلش به حال آن‌هایی که عاشق محصولات پورشه هستند سوخته و دست به تولید این خودرو زده است. کمی به این خودرو نگاه کنید. درست است این خودرو کپی بی‌نظیر از روی پورشه ماکان به‌حساب می‌آید. البته که ازلحاظ جثه می‌توان به‌راحتی به تفاوت خودروی المانی و چینی پی برد. درحالی‌که ماکان المانی از یک موتور چهار سیلندر توربوشارژ استفاده می‌کند ماکان چینی‌ها از یک نمونه‌ی 4 سیلندر 2 لیتری استفاده می‌کند که می‌تواند 190 اسب بخار توان تولید نماید. شکی نیست که ماکان تقلبی در جدال با نمونه‌ی اصلی شبیه یک لاک‌پشت واقعی خواهد بود. نکته اصلی در اینجاست که ماکان چینی تنها یک سوم مدل آلمانی قیمت دارد.

 

Bad: Link Tour K-One (Mercedes-Benz GLA)

 

انصافاً این‌ یکی افتضاح است. آن قدر افتضاح که برخلاف بقیه خودروسازها که خود را درگیر دادگاه و شکایت بازی از چینی‌ها می‌کنند کاملاً مرسدس را متقاعد کرده که شکایت کار بیهوده‌ای است و نه از نگاه ظاهری و نه قدرتی هیچ‌چیز این خودرو شبیه GLA نیست. خدا به داد کارخانه‌ای برسد که چنین مهندسانی دارد که حتی باوجود مدل ساخته‌شده و از قبل آماده هم نتوانستند یک کپی که حداقل در بحث ظاهری شبیه به مدل اصلی باشد تولید نمایند. توان مدل اصلی این خودرو در حد 208 اسب بخار است اما این خودرو تنها 128 اسب بخار تولید می‌کند؛ بنابراین با قاطعیت این خودرو را می‌توان یکی از بدترین کپی‌های چینی تا به امروز خطاب کرد.

 

Good: Landwind X7 (Range Rover Evoque)

 

چینی‌ها نام این کمپانی را به خاطر تولید خودروهای سریع LANDWIND گذاشتند. البته این کمپانی یکی از کارخانه‌های خوش‌نام چین است. به همین خاطر هم این کمپانی دست به تولید یک خودرو آن هم از روی یکی از فوق‌العاده‌ترین خودروهای جهان زده است. خودروای که این کمپانی چینی انتخاب کرده است یک رنجروور EVOque است همان‌طور که میدانید این خودرو از بالا رده‌های لندروور محسوب می‌شود. انصافاً کپی این خودرو نیز خودروی خوبی از آب درآمده و بااینکه توان فوق‌العاده یا فنّاوری‌های مدل اصلی را ندارد اما بازهم شما را ناامید نخواهد کرد. خودرو چینی‌ها ازلحاظ ظاهری بسیار شبیه خودروی انگلیسی است و در بحث قوای محرکه هم از یک موتور 4 سیلندر توربوشارژ استفاده می‌کند که می‌تواند 230 اسب بخار توان تولید کند. هرچند که توان خروجی این خودرو با نمونه اصلی تفاوت فاحشی دارد ولی بازهم کیفیت سواری مطلوب و دلپسندی دارد. صرفاً جهت اطلاعتان بگوییم قیمت مدل انگلیسی بیش از 70 هزار دلار است ولی قیمت مدل چینی تنها 30 هزار دلار است؛ بنابراین این خودرو را باکمال میل به‌عنوان یکی از بهترین کپی‌های چینی تا به امروز انتخاب می‌کنیم

 

Bad: Geely GE (Rolls-Royce Phantom)

 

 

این‌یکی از بدترین کپی‌های تاریخ خودروسازی چین که نه  بلکه در تمام دنیا محسوب می‌شود. فانتوم افتخار رولز رویس کجا و این قوطی حلبی کجا؟ مدل اصلی بیش از 300 هزار دلار قیمت دارد. در بخش توان نیز از یک موتور آلمانی 8 سیلندر با حجم 6.2 لیتر استفاده می‌کند که می‌تواند بیش از 600 اسب بخار توان تولید نماید. ازنظر ظاهری هم که دیگر بحثی نیست. در یک‌کلام فوق‌العاده؛ اما برویم سر قوطی حلبی چینی. قیمت این قوطی حلبی در بالاترین تریمش به 44 هزار دلار می‌رسد. در بخش توان هم بازهمان ترکیب تکراری 4 سیلندر با حجم 2 لیتر را می‌بینیم. ازنظر ظاهری بااینکه سعی شده این خودرو حس لوکس بودن فانتوم را به خریداران خود منتقل کند اما باید گفت که کاملاً در این پروژه شکست‌خورده است. جالب اینجاست که فانتوم سال 2011 به بازار عرضه‌شده است آما این مدل چینی در سال 2018 به بازار چین عرضه‌شده است. در پایان باافتخار باید این خودرو را یکی از افتضاح‌ترین کپی‌های تاریخ خودروسازی چین بنامیم

 

Good: Dongfeng EQ2050 "Warrior" (Hummer H1)

 

این یکی خودرویی خاص و البته کاملاً بدرد بخور است. شاید باورش سخت باشد که بگوییم این خودرو همانند مدل اصلی از موتور 8 سیلندر 5 لیتری استفاده می‌کند. این موتور برای این خودرو حول‌وحوش 500 اسب بخار توان تولید می‌نماید. جالب است که بدانید این خودرو در اصل مأموریتی از سوی ارتش چین برای dongfeng محسوب می‌شده است. زمانی که این کارخانه تصمیم گرفت یک خودرو تاکتیکی با راندمان بالا بسازد به‌جای ساخت یک پلتفرم جدید به سراغ پلتفرم‌های آزمون پس داده و تائید شده رفت. در بین تمامی محصولاتی که چینی‌ها آن تا را تحت رصد داشتند پلتفرم هامر را انتخاب کردند. این خودرو  تاکتیکی عملیاتی با توان بالا محسوب می‌شود ازاین‌رو آن را باکمال میل یکی از بهترین کپی‌های تاریخ صنعت خودروسازی چین می‌نامیم

 

Bad: Lifan Xuanlang (Ford C-Max)

 

فورد C – MAX کجا و این‌یکی کجا. البته این خودرو باقیمت 10 هزار دلاری‌اش به‌هیچ‌عنوان خودرو کم طرفداری در چین محسوب نمی‌شود. وجه تمایز این خودرو با مدل اصلی‌اش به امکانات داخل اتاقک آن برمی‌گردد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید چینی‌ها برخلاف اکثر مردم جهان که بیشتر به توان خودرو و بحث فنی آن توجه می‌کنند به‌ظاهر و امکانات رفاهی آن خودرو توجه خاصی دارند. توان این خودرو چنگی به دل نمی‌زند اما حداقل نکته‌ی خوب آن بهره‌گیری این خودرو از دو نمونه موتور است. یک نمونه 1.8 لیتری 4 سیلندر که توان 132 اسب بخاری دارد و دیگری یک موتوری 2.4 لیتری 4 سیلندر با توان 180 اسب بخار است. انصافاً نمی‌توان این خودرو را خیلی بد دانست ولی متاسفانه نکات منفی ان از نکات مثبت ان بیشتر است پس باید این خودرو را یکی از کپی‌های بد چینی‌ها بدانیم ولی نه از بدترین آن ها.

 

Good: FAW Hongta T340 (Ford F-150)

 

به‌طور حتم این ‌برند را هم می‌شناسید. اکثر ما تا به حال محصولات این خودروساز چینی مثل بسترن F-150 یا F-130 را در خیابان ها دیده‌ایم. کارخانه faw بزرگ‌ترین خودروساز چین محسوب می‌شود. شریک این خودروساز فولکس‌واگن المان است ازاین‌رو این کارخانه علاوه برتولید محصولات خودش بعضی از محصولات فولکس‌واگن را به‌صورت مونتاژ شده در چین به فروش می‌رساند. شاید این مدل را باید از معدود مدل‌های چینی بنامیم که به‌جای کپی از ظاهر خودروهای مطرح مانند F – 150 به سراغ کپی از روی ساختار فنی آن رفته است. این خودرو در بحث کیفیت سواری و همچنین کاربردی بودن خوب عمل می‌کند؛ اما ازلحاظ ظاهری اصلاً چنگی به دل نمی‌زند. توان این خودرو را یک موتور دیزلی 2.5 لیتری تأمین می‌کند که می‌تواند 130 اسب بخار توان تولید نماید. قیمت این خودرو از 16 هزارتا 27 هزار دلار متغیر بوده. در پایان با چشم‌پوشی از یک سری نواقص این خودرو از قبیل طراحی می‌توان این خودرو را جزو بهترین کپی‌های صنعت خودروسازی چین بنامیم.

 

Bad: Lifan 330 (Mini Cooper)

 

این‌یکی را هم می‌شناسیم. لیفان از بقیه خودروسازهای چینی برای ما مشهورتر است. این خودروساز تابه‌حال محصولاتی چون لیفان 620 یا لیفان X60 را به بازار کشور ما وارد کرده است. قابل به ذکر است که تمامی خودروهای این برند در کشورمان جزو باشگاه پرفروش ها بوده‌اند؛ اما قضیه درباره این خودرو کاملاً فرق می‌کند. این‌یکی قرار بود یک خودرو کوچک و جمع‌وجور باشد. البته با توجه به اینکه این خودرو از روی یک خودروی پرطرفدار ساخته می‌شد اما حتی یکی از فاکتورهای موفقیت آن را هم دربر نداشت. بزرگ‌ترین نقاط ضعف این خودرو به‌ظاهر فوق‌العاده زشت آن و صدالبته موتور 3 سیلندر 75 اسب بخاری آن بر می گشت. با توجه به اقبال ناامیدکننده چینی‌ها از خودروی وطنی خود لیفان به این فکر افتاد تا برای جبران ضرر این خودرو را به بازار روسیه ببرد که البته این سیاست هم جواب نداد. درنهایت باید این خودرو را هم جزو بدترین کپی‌های تاریخ صنعت خودروسازی چین بنامیم.

 

Good: BAIC BJ80 (Mercedes G-Class)

 

بایک هم یکی از خودروسازهای اسم و رسم دارچینی است. این خودرو مدل کپی شده از خودرو بی‌نظیر مرسدس کلاس G محسوب می شود. این خودرو تفاوت‌های عمده‌ای با مدل اصلی دارد. ولی در خیلی از مباحث هم خوب عمل می‌کند؛ مانند بحث افرود که این خودرو حرف‌های زیادی برای گفتن در این زمینه دارد. قیمت این خودرو در حدود 40 هزار دلار است درصورتی‌که قیمت مدل المانی در حدود 200 هزار دلار است. این خودرو خیلی ازلحاظ طاهری شبیه مدل اصلی نیست ولی بازهم می‌توان رگه‌هایی از مرسدس کلاس G را در آن ببینیم. در پایان می‌توان این خودرو را یک کپی موفق دانست. پس باافتخار این مدل را هم می‌توان به‌عنوان یکی از برترین کپی‌های تاریخ خودروسازی چین بنامیم.

 

Bad: Suzhou Eagle Carrie (Porsche Cayman)

 

مگر می‌شود ظاهر یک ابر خودرو را داشته باشی ولی حداکثر سرعتت به 210 کیلومتر بر ساعت برسد. به نظرم باید کلاس‌هایی برای چینی‌ها برگزار کنیم و مفهوم کپی‌های دقیق را به آن ها بیاموزیم. البته اگر عشق خودروهای باکلاس و زیبارو هستید و پول آن‌چنانی هم در جیب ندارید می‌توانید تنها با 60 هزار دلار این خواسته خود را عملی نمایید. البته باید این را بدانید که این خودرو از روی کایمن پورشه کپی شده ولی بیشتر شبیه فراری F90 است. این خودرو بیشتر شبیه یک میوه با ظاهری زیبا و البته درونی خراب و فاسد شده است. توان این خودرو در یک کلام افتضاح است و اصلاً به این تیپ و قیافه نمی اید. در پایان این خودرو را هم می‌توان جزو بدترین کپی شده‌های تاریخ صنعت خودروسازی چین بنامیم.

Good: BAIC BJ40 Jeep Cherokee

بایک یکی از کپی کارهای محبوب چینی محسوب می‌شود. این خودرو آخرین خودرو این لیست محسوب می شود. این خودرو یک کپی از روی JEEP CHEROKEE است وانصافا هم هرکس این خودرو را می‌بیند به یاد مدل اصلی می‌افتد. این خودرو از یک موتور ساده 2.4 لیتری 4 سیلندر بهره می‌برد که می‌تواند 143 اسب بخار توان تولید نماید. این خودرو از ساختار فنی مناسبی بهره می‌برد از همین رو نزد خانواده‌های چینی یک خودروی  محبوب محسوب می‌شود. به‌عنوان آخرین خودرو این لیست باید آن را وارد باشگاه بهترین ها نماییم.

راستی چه زمانی قرار است جنگ چینی‌ها با خودروسازان مطرح تمام شود. البته این قضیه دیگر تکراری شده چرا که چینی‌ها بدون توجه به هیچ قانونی دست به کپی کردن می‌زنند و خودروسازهای بزرگ هم توانی برای مقابله با این عمل زشت و ناجوانمردانه چینی‌ها ندارند. باید دید که پایان این نبرد نا برابر و خسته‌کننده به کجا ختم خواهد شد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها