کد خبر : 39830

جنرال موتورز در حال سقوط است؟

جنرال موتورز در حال سقوط است؟

شاید اتومبیل را شرکت دایملر اختراع کرده باشد، شاید اولین کارخانه خودرو را شرکت فورد دایر کرده باشد، اما جنرال موتورز اولین شرکت خودروسازی مدرن را ابداع کرده است. حتی زمانی که جنرال موتورز در سال 1908 تأسیس شد، در ایالات متحده 253 خودروساز دایر شده بودند و انواعی از مهندستان و کارآفرینان با رؤیای پولدار شدن وارد این صنعت شده بودند.

به گزارش خودروتک به نقل از سایپانیوز، هنری فورد، مثل بیل گیتس زمان ما، به سرعت متوجه نیاز مردم عادی به فناوری روز شد. اما آلفرد سلوآن در جنرال موتورز از بسیاری از جهات خلق و خوی استیو جابز زمان خود را داشت، او به شکل غریزی کشف کرده بود که افزودن فرم به کارکرد، صنعت خودرو و صنعت حمل و نقل را متحول خواهد کرد. او به خوبی دریافته بود که باید یک دگردیسی از نیاز به میل شدید اتفاق بیفتد.

جنرال موتورز نه تنها پیشگام ایجاد استودیوهای طراحی خودرو بود، بلکه اولین کمپانی خودروسازی بود که استارت برقی، سیستم انتقال قدرت [گیربکس] اتومات، به عنوان دو نوآوری مهم در صنعت خودرو، را عرضه کرد.

نوآوری های مهم دیگر مثل کاتالیست کانورتر، کیسه هوا و مواردی نظیر آن مدیون تحقیقات در جنرال موتورز بود. حتی پیش از آن که الون ماسک، مدیر عامل تسلا به دنیا بیاید، جنرال موتورز روی خودران ها و خودروهای برقی سرمایه گذاری و تحقیق کرده است.

حتی اولین خودروی که پا به ماه گذاشت، طراحی جنرال موتورز بود. طی 80 سال جنرال موتورز از هر خودروساز دیگری در دنیا بیشتر خودرو ساخت و بیشتر خودرو فروخت، سه دهه تمام بهترین نقطه را در فهرست 500 شرکت برتر فورچون را به خود اختصاص داد.

اما همین شرکت در ژوئن سال 2009 اعلام ورشکستگی کرد. دلیل آن هم غرور نهادینه شده در این شرکت و ناکارآمدی رهبران آن در سال های منتهی به اعلام ورشکستگی بود. اگر حمایت و کمک دولت فدرال و تزریق میلیاردها دلار نبود، الان دیگر فقط نام جنرال موتورز در تاریخ باقی می ماند. طوری که 60 درصد ارزش این کمپانی متعلق به مالیات پردازان شد تا این که جنرال موتورز تمامی این وامی را که دریافت کرده بود بازپرداخت کرد. شاید به همین دلیل بود که دیگر هرگز به گذشته خود بازنگشت. شرکتی که چند دهه، سمبل قدرت، توانمندی و ثروت سیستم سرمایه داری در آمریکا بود، حالا به یک خودروساز در حال چروکیدگی تبدیل شده است.

سال پیش، جنرال موتورز 7.7 میلیون دستگاه خودرو در سراسر دنیا فروخت، در حالی که در سال 2010 بعد از ریکاوری از ورشکستگی 8.4 میلیون دستگاه فروخته بود. این رقم خیلی پایین تر از 10 میلیون دستگاهی است که در سال 2016 به فروش رفت.  حالا جنرال موتورز، مقام چهارم دنیا بعد از فولکس، تویوتا و گروه رنو-نیسان-میتسوبیشی است. بخشی از آن به دلیل از دست رفتن فروش اُپل در اروپا است که در سال 2017 به گروه PSA فروخته شد. اما این فقط بخشی از ماجرا است.

گردش مالی این شرکت از 137.2 میلیارد دلار در اوایل دهه به 135.6 میلیارد دلار رسیده که بخشی از آن به خاطر اعتصاب های اتحادیه کارگری در سال گذشته بود که 2.6 میلیارد زیان به جنرال موتورز وارد آورد. اما درآمد خالص این شرکت در یک دهه گذشته بهبود یافته و از 5.6 میلیارد دلار در سال 2010 به 6.6 میلیارد دلار در سال 2019 رسیده است. با این حال این نتایج نصف سال 2016 است چون در آن سال فروش آن 30 درصد بیشتر از امسال بود.

یکی از علائم دیگر چروکیدگی جنرال موتورز، خاتمه برند هولدن در استرالیا بود که از سال 2021 به بعد تمامی حمایت های طراحی، مهندسی و فروش در استرالیا پایان می یابد که خود نشانه دیگری از عقب نشینی جنرال موتورز از بازارهای خودروی دنیا است.

جنرال موتورز در 20 سال گذشته بیش از 20 میلیارد دلار در اروپا زیان دیده است و همین دلیل قانع کننده ای برای عقب نشینی از بازار اروپا بوده. (این که کارلوس تراورس مدیر عامل PSA بعد از یک سال واگذاری اُپل به پژو-سیتروئن، توانست این واحد را به سوددهی برساند، جای سؤال دارد که مشکل واقعاً از کجا است؟)

از 7.7 میلیون دستگاهی که جنرال موتورز در سال 2019 فروخته، 84 درصد آن در خود آمریکا و چین بوده است. شرکتی که روزگاری به تمام نقاط دنیا خودرو می فروخت امروز فقط به دو بازار اتکا دارد. حتی در بازار آمریکا هم جنرال موتورز در حال سُر خوردن است. در سال 2004 که فروش خودرو در بهترین وضعیت خود بود، سهم جنرال موتورز از بازار آمریکا فقط 26 درصد بود. حالا بعد از 15 سال، این سهم به کمتر از 18 درصد رسیده است.

در این ماجرا، مقصر اصلی خود جنرال موتورز است. اما باز هم غم انگیز است که آن همه اطمینان و خودباوری و بلندپروازی در حال چروکیدگی و رو به زوال است.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها