کد خبر : 39564

هنوز هیچ خودرویی واقعا خودران نیست

هنوز هیچ خودرویی واقعا خودران نیست

رابرت ال. سوموالت، رئیس هیئت مدیره ایمنی حمل و نقل ملی در آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد که شرکت تسلا را زیر نظر دارند و دلیل آن تصادف «والتر هوانگ» با خودروی تسلای مدل ایکس در کالیفرنیا است. از نظر این سازمان، شرکت تسلا، به قدر کافی اطلاع رسانی نکرده است و صاحبان این خودروها، محدودیت های فناوری های کمک کننده به راننده مثل اتوپایلوت را نمی دانند.

به گزارش خودروتک به نقل از سایپانیوز، سوموالت می گوید: «شما نمی توانید خودران بخرید. چون هنوز وجود ندارد.» خودرویی که هوانگ در آن کشته شده سطح 2 از سیستم های خودران است. در سطح 2 خودران ها، نظارت کامل راننده در تمام زمان ها الزامی است.

شاید این توضیح مختصر لازم باشد که خودران ها را به 6 سطح تقسیم بندی می کنند که از صفر شروع می شود:

سطح 0: هیچ کاری خودکار انجام نمی شود

سطح1: خودران با کمک راننده

سطح2: تا حدودی خودران

سطح3: خودران مشروط

سطح4: سطح بالایی از خودران

سطح5: خودران کامل

همان طور که سوموالت اشاره کرده، هیچ خودرویی در ایالات متحده (و در دنیا) به سطح 4 یا 5 خودران نرسیده است، حتی خودروهای به روز شرکت تسلا.

فولکس واگن خودران

هرچند که تحقیقات بعد از تصادف تسلا ایکس نشان داد که هوانگ در طول رانندگی اش کاملا حواسش به بازی روی آیفونش بوده است و در 30 درصد زمان رانندگی دستش را از روی فرمان برداشته و با تلفن همراه خود در حال بازی بوده است. و با این که این اطلاعات در تحقیقات به دست آمده، به هیچ عنوان مانع سوموالت نشده است که در بیانیه سازمان، تسلا را محکوم نکند. به بیان دیگر سازمان ایمنی حمل و نقل ملی آمریکا در این تصادف، راننده را مقصر نمی داند، بلکه تسلا را محکوم می کند چون تدابیر لازم برای جلوگیری از رفتار غیرصحیح راننده در سیستم اتوپایلوت به کار نبسته است.

در سال 2017 سازمان برای 6 خودروساز هشدار و توصیه ارسال کرد، اما تسلا وقعی نگذاشت. این سازمان همچنین از ناظران خودروسازان خواسته است که نظارت بیشتری در خصوص سیستم های کمک راننده مثل اتوپایلوت اعمال کنند.

سازمان ایمنی حمل و نقل ملی آمریکا به صراحت اعلام کرده است که کروز کنترل برپایه رادار، سیستم حفظ رانندگی بین دو خط و سایر اجزای کمک راننده در خودروهای کنونی به هیچ عنوان «شوفر روباتی» نیستند. شاید این سیستم ها قابلیت افزایش شتاب، ترمز و هدایت فرمان را داشته باشند اما قدرت تصمیم گیری هنوز ندارند و سیستم های کنونی در خودرو به هیچ عنوان توانایی های مثل هوشیاری، آگاهی از مسیر و اتخاذ بهترین تصمیم را به دست نیاورده اند.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها