کد خبر : 37660

فراخوان ناسا برای طراحی نسل جدید ماه نورد

فراخوان ناسا برای طراحی نسل جدید ماه نورد

ناسا از خودروسازان خواسته است که برای طراحی ماهنورد کمک کنند.

به گزارش خودروتک به نقل از سایپانیوز، اگر شما یادتان نمی آید که در سال 1969 بشر پا به کره ماه گذاشت، اشکالی ندارد، حالا قرار است دوباره در سال 2024 قدم روی ماه بگذارد. برنامه سفر به ماه آرتمیس سازمان هوافضای آمریکا، ناسا، قرار است این هدف را محقق کند. این بار حتی تصمیم بر این است که اولین خانم هم در این سفر به ماه حضور پیدا کند و در قطب جنوب ماه روی ماه راه برود. در برنامه بلندمدت هم قرار است از سال 2028 یک ایستگاه دائمی برای استقرار دائمی انسان روی ماه شکل بگیرد.

حضور کلونی انسانی روی ماه هم بدون خودرو یا ماهنورد لطفی ندارد و چون آن جا هنوز آسفالت نشده و گرانش آن یک ششم زمین است، ماهنورد باید خیلی دقیق طراحی شود. ناسا هم نمی خواهد این طراحی را به تنهایی انجام دهد و از همه کسانی که دستی بر آتش دارند دعوت به عمل آورده که در طراحی این وسیله نقلیه مشارکت کنند.

استیو کلارک Steve Clarke معاون پژوهش مأموریت علمی ناسا می گوید: «ما به صنعت [خودرو] رو کرده ایم تا رویکردهای هیجان انگیز خود را به اشتراک بگذارند و از سیستم های موجود زمین برای آینده ماهنوردی مثل قوانین راهنمایی رانندگی، دستاوردهای نظامی، وسایل نقلیه گردشگری و غیره الهام گرفته شود و تغییرات لازم برای سفرهای روی کره ماه اعمال شود.

سازمان هوافضای آمریکا از کارشناسان بخش خصوصی خواسته است ایده های ناب خود را در خصوص «وسیله نقلیه ماهنورد» Lunar Terrain Vehicle (LTV)  ارائه دهند. نسل جدید ماهنورد باید ویژگی های خاصی داشته باشد، مخصوصاً که در آن جا اکسیژن وجود ندارد و به همین دلیل موتورهای درون سوز بنزینی اصلا مطرح نیستند. در اولین سفر با آپولو11 بشر کمتر از نیم مایل روی کره ماه جابه جا شد. در مأموریت های آپولو 15 تا 17 دامنه تحرک 15 مایل بود.

بر اساس معیار ناسا، چند مدل فعلی می توانند با کمی تغییر نمونه های مناسبی باشند مثل سایبرتراک تسلا، هامر جنرال موتورز و R1T ریویان. اما برخی از خودروسازان بزرگ دنیا مفاهیمی را در طراحی مطرح می کنند که فاصله زیادی با مدل های نامبرده دارد. برای مثال تویوتا، با همکاری «آژانس اکتشاف هوافضای ژاپن»، جاکسا JAXA (همتای ژاپنی ناسا در آمریکا)  یک ماهنورد 6 چرخی طراحی کرده که سوخت آن هیدروژن یا در اصطلاح پیل سوختی است. در همین اثنا، در برند تجملی [لاکچری] تویوتا، لکسوس، طراحان به تخیل خود آزادی کامل بخشیده اند و انواعی از ماهنوردهای را طراحی کرده اند که فاصله زیادی با مفاهیم کنونی در ذهن طراحان دنیا دارد.

 

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها