کد خبر : 36866

چرا ریویان پدیده جدید خودروهای برقی است؟

چرا ریویان پدیده جدید خودروهای برقی است؟

شرکت خودروسازی ریویان خود را آماده می کند تا علاوه بر ارائه محصولات خودش، برای شرکت های خودروسازی فورد/لینکلن و همچنین بزرگترین خرده فروش دنیا یعنی آمازون خودروی برقی بسازد.

به گزارش خودروتک به نقل از سایپانیوز، تسلا و ریویان Rivian دو خودروساز مدرنی هستند که خود را وقف تولید خودروهای فقط برقی کرده اند. هردوی آنها کارخانه های متروکه ای را خریداری کرده اند که در آن قبلا خودرو مونتاژ می شد و حالا در این کارخانه ها محصولات این دو شرکت با نگاه به آینده و گسترش خودروهای برقی مونتاژ می شود.

ورود محصولات این دو شرکت، تغییری بنیادی در کار خودروسازان متعارف به حساب می آید و مسیری جدید را نشان داده است که روش های متعارف را کم رونق خواهد کرد.

فرق بین مدیر عاملان این دو خودروساز جدید هم این است که الون ماسک برای نظارت کافی شب ها را در یک کیسه خواب در خط مونتاژ کارخانه فرمانت کالیفرنیا سر می کند در حالی که آرجی اسکارینج RJ Scaringe  مدیر عامل ریویان در تخت منزل خود در میشیگان می خوابد و از آن جا فرایندهای تولید خودرو در کارخانه نرمال ایلینوی را کنترل می کند.

ریویان کارخانه نرمال را از میتسوبیشی در سال 2017 به مبلغ 16 میلیون دلار خرید. تا به حال همه نمونه های اولیه ریویان در مقر اصلی آن در شهر پلیموث تولید شده اند اما خط تولید پایلوت آن در کارخانه خریداری شده صورت می گیرد. تولید اولین وانت برقی 5سرنشین R1T ریویان از دسامبر 2019 شروع خواهد شد و سه ماه بعد خودروی شاسی بلند برقی R1S از همان خط بیرون خواهد آمد که سه ردیف صندلی دارد و به انواعی از امکانات مجهز است. اسکارینج می گوید که خیلی دلش می خواهد شروع تولید را جلو بیندازد اما پیچیدگی فناوری های روز به قدری بالا رفته است که نمی توان چنین ریسکی کرد. ریویان قرار است تعدادی خودروی شاسی بلند لاکچری برقی برای فورد/لینکلن و تعدادی ون برقی تجاری برای آمازون، تولید کند که با برند پرایم عرضه می شوند.

ریویان

این کارخانه فقط یک خط تولید را به شاسی اسکیتبورد اختصاص داده است. از ویژگی های این شاسی این است که سیستم تعلیق، موتورهای برقی و سایر سخت افزار های مرتبط به صورت عمودی در یک پکیچ کوتاه روی بدنه نصب می شوند. یک خط هم به نصب سه بسته باتری مختلف اختصاص دارد که به طور مستقیم در خط شاسی اسکیتبوردی مورد استفاده قرار می گیرند.

خود کمپانی فورد هم از معماری اسکیتبوردی و طراحی «کلاه استوانه ای» top hat برای خوئدروهای برقی خود بهره می برد. فرق کار در این است که فورد به دنبال مشتری های لاکچری باز است اما ریویان به دنبال مشتری های ماجرا جو و سفرهای دشت و دمن است. برای همین احتمالاً فورد این شاسی بلند را با برند لینکلن خود به بازار معرفی می کند.

ون های پرایم آمازون هم همان سه پک باتری را خواهند داشت و معماری برقی و قوای محرکه آن هم مشابه سواری شاسی بلند است و بخش هایی از سیستم کنترل موتور آنها شباهت زیادی به هم دارد اما چون مأموریت یک شاسی بلند کاملا با ون متفاوت است، تغییرات لازم در نظر گرفته شده است. برای این منظور تا بخشی از راه هر دو به صورت مشترک پیش می روند و از جایی ده خط مونتاژ از هم جدا شده و بخش نهایی مونتاژ صورت می گیرد. در بخش شاسی بلندها پیچیدگی کار بالاتر و امکانات نصب شده بسیار بیشتر هستند. مدل های مختلف ریویان تا 90 درصد محتوای یا پلتفرم یکسانی دارند و می توان گفت از ستون B خودرو به بعد همه چیز مشابه است و طوری طراحی شده اند که مونتاژ آنها ساده ترین حالت ممکن باشد.

برخلاف تسلا که نشان می دهد قصد دارد صنعت خودرو را از نو بسازد، ریویان قصد بازاختراع ندارد.

ریویان در سال 2009 تأسیس شده و اکنون 1800 نفر در آن مشغول به کار هستند و این رقم به 2500 نفر خواهد رسید.  ظرفیت تولید ریویان در سال 264 هزار دستگاه خودرو است که 100 دستگاه آن را آمازون سفارش داده است، بقیه ظرفیت آن را فورد مورد استفاده قرار خواهد داد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها