کد خبر : 36157

فناوری های عجیب خودرویی که از آینده می آیند

فناوری های عجیب خودرویی که از آینده می آیند

آینده صنعت خودرو در حال بهتر شدن است و آن را مدیون فناوری هایی مثل بیومتریکس [علائم حیاتی]، هوش مصنوعی، انرژی خورشیدی و غیره است.

به گزارش خودروتک به نقل از سایپانیوز، نمایشگاه الکترونیک مصرف کنندگان 2020، مکانی خارق العاده است چون گویی، آینده را یک نظر به شما نشان می دهند.

ضمن آن که این همه نوآوری در یک جا و در یک زمان برای نمایش گرد هم جمع شده اند.

در میان انبوهی از تازه ها در حوزه ها و بخش های مختلف، آن بخشی که بیشتر با صنعت خودرو مرتبط است در این جا به طور مختصر به آن اشاره شده است. برخی از این ایده ها و طرح های ارائه شده، در صورت تولید و عرضه انبوه، سبک زندگی مردم را دگرگون می کنند.

بیومتریک ها

بعید است که ظرف دهه آینده مرسدس بنز ویژن AVTR در پارکینگ منزل ما و شما پارک شود. اما برخی از فناوری های به نمایش درآمده در آن قابلیت تولید انبوه و عرضه را دارند که دیر یا زود وارد عرصه زندگی ما می شوند. از جمله فناوری های مرتبط به علائم حیاتی و سلامت مثل اندازه گیری تعداد ضربان قلب، اندازه گیری تعداد تنفس و مسائلی از این قبیل که یا روی فرمان خودرو نصب هستند یا روی صندلی.

خیلی پیش از آن که خودروها خودران شوند، فناوری های اولیه در حال فراگیری هستند از جمله سنسورها و دوربین هایی که حرکات و سکنات راننده و سرنشینان را رصد می کنند. این فناوری ها در اصل برای افزایش امنیت و ایمنی سرنشینان تعبیه شده اند اما به گردآوری و تحلیل انواعی از اطلاعات از  جمله اطلاعاتی که به سلامت راننده ربط پیدا می کند می پردازند.

ورود سونی به خودروسازی

هر چند که بهتر است هر کسی به کار تخصصی خودش بپردازد اما سونی سالیان متمادی است که به صنعت خودرو علاقه نشان داده و حالا با آمدن خودروهای برقی به عرصه زندگی مردم، بهانه کافی به دست سونی داده شده است که در این حوزه بخت خود را بیازماید.

در این لحظه و در این نمایشگاه سونی می گوید که هیچ برنامه ای برای تولید خودرو ندارد، اما خودرویی را در نمایشگاه به نمایش گذاشته است که برای آن نامی هم انتخاب نکرده اما گفته است که برای حضور در عرصه ی خودروهای متصل (به اینترنت و به هم) یا در اصطلاح connected cars چشم انداز و آینده گرایی Vision-S را به نمایش گذاشته تا نشان دهد حاصل تحقیقات و نوآوری هایش در این زمینه چه ابزارهایی هستند. بسته کاملی که در این خودرو به کار رفته شامل 33 سنسور است که در داخل و بیرون خودرو کار گذاشته شده اند. در بخش صوتی، تصویری و اینترنتی یا در اصطلاح اینفوتینمنت، سونی رقیبی بلامنازع است. داشبورد این خودرو 6 صفحه نمایش دارد. سیستم صدای آن هم سونی 360 درجه است که خودش برای تماشای فیلم و بازی کامپیوتری طراحی کرده و تنها رقیبش مایکروسافت به حساب می آید.

حتی اگر سونی خودروساز نشود، سهم بزرگی از تولید خودرو را تصاحب خواهد کرد.

کلاه ایمنی هوشمند

حتی اگر موتورسیکلت نداشته باشید نسبت به این کلاه ایمنی بی نیاز نیستید! چون این خودروها به مدارها و تراشه های اینترنتی و سنسور و آنتن های مجهز شده اند که با خودروها و سیستم های ایمنی آن ارتباط برقرار می کنند. نمونه ای که در نمایشگاه به نمایش درآمده Tali Connected's new helmet هم به چراغ مجهز است، هم برای خودروهای اطراف و سیستم های ایمنی آنها سیگنال می فرستد و به راننده ها کمک می کند، زمانی که حواسشان نیست و از اطراف موتورسواری در حال نزدیک شدن است، هشدار لازم را می دهد. این کلاه ایمنی های هوشمند، می توانند با تلفن همراه و اپلیکیشن های آن سینک شوند و از راه بلوتوث فرمان بگیرند یا فرمان بدهند. شاید باور نکنید اما این کلاه خودهای هوشمند می توانند حکم تلفن و پخش موسیقی هم داشته باشند.

لیدار ارزان

لیدار از ترکیب لیزر و رادار ساخته شده و گفته می شود که سنگ بنای خودران ها همین لیدارها هستند. لیدارها می توانند با سنسورها و دوربین ها ارتباط برقرار کنند. با فناوری های ماورای صوت [اولتراسونیک] سازگاری پیدا کرده اند و در یک کلام، چشم های خودروهای آینده را تشکیل می دهند. کار به جایی رسیده است که لیدارها فقط در خودروهای لاکچری مورد استفاده قرار نمی گیرند و راه خود را به خودروهای مردم عادی باز کرده اند.

در نمایشگاه الکترونیک 2020 برند Velodyne لیدار خود را تحت عنوان Velabit به نمایش گذاشت. این لیدار نه تنها بسیار کوچک و جمع و جور بود (کمی بزرگتر از قوطی کبریت) بلکه قیمت ها را هم شکسته است و به ازای هر سنسور 100 دلار عرضه شده است. رقیب اصلی این برند هم لومینار است که قیمت هایش نزدیک به 1000 دلار است اما به زودی این قیمت ها شکسته خواهند شد.

باز هم تکرار می شود که نباید انتظار داشته باشید از همین فردا خودروی پارک شده در پارکینگ شما به لیدار مجهز شده باشد، چون این نوآوری به درد سطح 4 خودران ها می خورد. اما نمایش آنها در این نمایشگاه نشان می دهد از آن چه فکر می کنید به شما نزدیک تر است.

انرژی خورشیدی

سقف شارژی با نور خورشید ایده تازه ای نیست، اما روی صنعت خودرو تأثیر ماهوی نداشته و شاید برخی از خودروها مثل تویوتا پریوس یا کارما رورو Karma Revero نصب شده باشند اما سرمایه گذاری و تأثیرگذاری آن در حد محسوس نیست. اما در سال های آینده به تدریج که قیمت این محصولات معقول تر و منطقی تر می شود و رشد و گسترش خودروهای برقی همه گیرتر و فراگیرتر می شود، این فناوری به کمک شارژ باتری های خودروهای آینده خواهند آمد.

سوناتای جدید هیوندایی نه تنها به پنل های خورشیدی مجهز میشوند بلکه به خودروهای هیبریدی این خودروساز کره ای کمک خواهند کرد که پیمایش به ازای هر بار شارژ را افزایش دهند.

برخی از این فناروی ها به ازای هر ساعت زیر نور خورشید بودن، 7.5 مایل به پیمایش خودرو اضافه می کند. به بیان ساده اگر خودروی شما در روز 8 ساعت زیر نور خورشید باشد، تقریبا به اندازه 60 مایل را مجانی رانندگی خواهد کرد! اما اول باید هزینه تولید این پنل های شرکت لایت یر وان منطقی شوند.

پرداخت با خودرو

ویزا و سیروس اکس ام، به پرداخت خودکار خودروها جنبه عملی بخشیده اند. مردم باید عوارض بدهند، بنزین بزنند و خودروی خود را پارک کنند. هر سه مورد نیاز به پرداخت پول است. حالا این فناوری های جدید، خودروی شما را به کیف پولی تبدیل می کنند که با رد شدن شما از کنار اسکنر در پارکینگ ها، عوارضی ها و پمپ بنزین ها پرداخت خودکار صورت می گیرد.

ویزورهای هوشمند

شاید رفتن به نمایشگاه الکترونیک مصرف کنندگان نیاز به دکترا داشته باشد، چون برخی از این نوآوری ها نیاز به دانش بالا دارند. شرکت بوش آلمان ویزور (محافظ چشم) ارائه کرده است که 90 درصد به قابلیت رؤیت اجسام و اشیا کمک می کند. درحقیقت این ویزورها ال ایی دی هستند و تصاویر مجازی از بخش های پیش روی راننده به نمایش میگذارند که به دید بهتر راننده کمک می کنند. این ویزورها به تراشه های کامپیوتری و نرم افزارهای مخصوص مجهز هستند. هدف اصلی از ارائه این ویزورها افزایش دید و افزایش ایمنی است.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها