کد خبر : 35126

نگرانی از فناوری های پیشرفته ایمنی در خودروها

نگرانی از فناوری های پیشرفته ایمنی در خودروها

سیستم های ایمنی خودرو خودشان باعث حواس پرتی راننده می شوند. هر چقدر تعداد این سیستم ها افزوده می شود تا ایمنی سرنشینان را افزایش دهد، مخاطرات بیشتری ایجاد می کند.

به گزارش خودروتک به نقل از سایپانیوز، یافته های بنیاد تریپل آ برای ایمنی ترافیک AAA Foundation for Traffic Safety نشان می دهد که فناوری هایی نظیر کروز کنترل سازگار شونده و سیستم حفظ رانندگی بین خطوط، کاری می کنند که راننده گارد خود را پایین بیاورد و با سطح هوشیاری و دقت کمتری به رانندگی ادامه دهد و همین عوامل باعث تشدید احتمال بروز حوادث رانندگی شده است.

این فناوری های پیشرفته زمانی می توانند ایمنی سرنشینان را بالا ببرند که درست مورد استفاده قرار گیرند. اما خیلی از رانندگان، بیش از حد به آنها اعتماد می کنند و سطح انتظارشان از این فناوری ها بیشتر از قابلیت ها و توانایی های این سیستم ها است. گزارش مربوط به این یافته ها توسط  AAA Foundation منتشر شده است که شرکت بیمه ای تیپل آ بخشی از هزینه های آن را تأمین می کند.

این نتایج تا حدودی نشان دهنده عمق چالش های تأمین ایمنی سرنشینان است که خودروسازان با آن رو به رو هستند و در این دوره گذار از خودروهای سنتی به خودروهای پیشرفته امروزی و خودران ها به تدریج بیشتر خودشان را نشان می دهند. تحقیقات و مطالعات در این زمینه بیشتر شده و به شکل فزاینده ای حاکی از آن است که رانندگان به درستی از این فناوری ها استفاده نمی کنند یا درک صحیحی از سیستم های نیمه خودکار ندارند.

بیل هوری Bill Horrey راهبر تیم تحقیقاتی و مدیر پروژه این مطالعه می گوید: «تمام تلاش ما این است که به رانندگان این آگاهی را بدهیم که سیستم های ایمنی تعبیه شده در خودروها جنبه پشتیبانی دارند و نقش اصلی حفظ توجه و هوشیاری برعهده راننده است.» برای مثال کروز کنترل سازگار شونده، وظیفه دارد با کمک حسگر (سنسور) یا فرم پیشرفته تر راداری فاصله با خودروهای جلویی را اندازه گیری کند و به طور  خودکار شتاب و ترمز را تنظیم نماید و برای این کار نیازی به کمک راننده ندارد. یا فناوری حفظ بین خطوط کمک می کند که رانندگان گردش به چپ یا راست ناگهانی و بدون در نظر گرفتن مخاطرات نداشته باشند. اما هر دو سیستم به معنی واقعی کلمه نیاز به توجه و هوشیاری راننده دارند.

بر اساس یافته های این مطالعه، دو فناوری نامبرده در بالا، حواس پرتی رانندگان را نسبت به رانندگانی که از این دو فناوری استفاده نمی کنند تقریباً دوبرابر می کنند.

در این نظرسنجی از جامعه آماری وسیعی پرسش به عمل آمده، از جمله دارندگان خودروهای مدل اس تسلا، آکورای مدل MDX، فورد فیوژن، هوندا آکورد، جیپ چروکی و هیوندایی سوناتا.

معنی یافته های این تحقیق این نیست که فناوری های پیشرفته به طور ذاتی خطرناک هستند اما این بحث را مطرح می کند که عرضه فناوری های جدید مستلزم آموزش کافی استفاده کنندگان از این فناوری ها است و خودروسازان می توانند هنگام تحویل این خودروها، طرز صحیح استفاده از این خودروها را به خریداران آموزش دهند و آنان را از مخاطرات استفاده ناصحیح آگاه کنند. این آموزش ها باید روی این موضوع تأکید داشته باشند که هرچقدر هم این فناوری ها پیشرفته باشند و حتی از هوش مصنوعی هم بهره ببرند، به قدر کافی پیچیدگی پیدا نکرده اند که جای هوشیاری و احتیاط راننده را بگیرند و در جاده در برخی موارد به جای راننده تصمیم بگیرندو مخاطره ایجاد کنند.

محققان مؤسسه حمل و نقل فناوری ویرجینیا که پیمانکار انجام این پروژه تحقیقی و مطالعاتی بوده اند برای محکم و متقن کردن نتایج تحقیق خود، تصاویر ویدیویی از رفتارهای رانندگی واقعی مردم را ارزیابی کرده و مورد سنجش قرار داده اند.

نتایج این تحقیق به طور مفصل منتشر شده است. بخشی از همکاران این پروژه، محققان دانشگاه اتاه بوده اند که سیستم های اینفوتیمنت (صفحه نمایش روی داشبورد) را مورد مطالعه قرار داده اند و مشخص کرده اند که بدون استثنا، این صفحات نمایش روی داشبورد، حواس راننده را پرت می کنند که در رانندگان مختلف، شدت و ضعف دارد. برخی از اپلیکیشن های روی این صفحه نمایش ها «بسیار زیاد»، برخی «نسبتاً زیاد» و برخی به قدر «متوسط» حواس راننده را پرت می کنند.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها