کد خبر : 33744

چند درصد از مردم رانندگی عصبی دارند؟

چند درصد از مردم رانندگی عصبی دارند؟

در تحقیقاتی که شرکت خودروسازی هیوندایی انجام داده، مشخص شده است که 36,750 نوع استایل رانندگی وجود دارد.

به گزارش خودروتک به نقل سایپانیوز، شرکت خودروسازی کره ای هیوندایی، از 2000 راننده در کشور بریتانیا نظرسنجی کرده است و نظر آنان را در مورد استایل رانندگی مردم پرسیده است، در این نظرسنجی سؤالات دیگر مثل سوخت های جایگزین سوخت های فسیلی (با سرواژه AFV) و میزان رضایت و نگرانی های مردم در مورد خودروهای برقی پرسیده شده است.

با این که 36,750 سبک رانندگی در این تحقیقات شناسایی شده اند اما 5 نوع آن از همه متداول تر است که عبارتند از:

  1. رانندگی مطمئن (28 درصد)
  2. رانندگی منصفانه و حساب شده (24 درصد)
  3. رانندگی با آرامش (19 درصد)
  4. رانندگی عصبی (7درصد)
  5. رانندگی ستیزه جویانه و پرخاشگرانه (7درصد)

این تحقیقات همچنین نشان داد مردان بیشتر از زنان خود را در رانندگی «مطمئن» توصیف می کنند و 31 درصد از پاسخ دهندگان مرد به این نظرسنجی این گزینه را انتخاب کرده اند و 25 درصد از پاسخگویان زن این گزینه را برای خود مناسب تشخیص داده اند. زنانی که به این نظرسنجی پاسخ داده اند بیشتر از مردان خود را «عصبی» nervous تشخیص داده اند.

یافته های دیگر این نظرسنجی هم از این قرار بود:

  • 92 درصد می گویند هرگز به رانندگان دیگر بوق نمی زنند
  • بیش از دو سوم (42درصد) سرعت خود را برای اتوبوس ها کم می کنند و اجازه می دهند که از جلوی آنها رد شوند
  • حدود یک سوم (37 درصد) همیشه از رانندگان دیگر در جاده تشکر می کنند
  • یک پنجم رانندگان قبول دارند که وقتی رنگ زرد را می بینند گاز میدهند که در چراغ قرمز نمانند.

همین نظرسنجی نشان داد کسانی که خودروهایشان سوخت غیرفسیلی مصرف می کند خود را آرام می دانند (21 درصد، در حالی که 19 درصد از صاحبان خودروها با موتور درون سوز بنزینی خود را آرام می دانند).

هیوندایی در این تحقیقات خود علاوه بر نظرسنجی به اندازه گیری میدانی هم پرداخته است. در این بخش از تحقیقات، 6 پارامتر اصلی رانندگی برای خودروهای غیرفسیلی اندازه گیری شده -مثل ردگیری حرکت مردمک چشم، فناوری شناسایی  چهره، ضربان قلب، نرم استفاده از دستان در عوض کردن دنده و چرخاندن فرمان- و این موارد با خودروهای درون سوز مقایسه شده اند.

گری لمب کارشناس مربیگری رانندگی می گوید: «عوامل متعددی روی سبک (استایل) رانندگی افراد مؤثر است. مثل مهارت فنی، اطمینان به خود، تجربه و سابقه و حتی موسیقی که در خودرو گوش می دهند روی رانندگی اثر می گذارد. تا زمانی که فرد پشت فرمان ننشسته، نمی توان پیش بینی کرد که چگونه خواهد راند.»

«لمب» که در انتخاب پارامترهای اندازه گیری در این تحقیقات نقش داشته می گوید: «شاید بتوان گفت که در طول سابقه 25 سالی که به مربیگری رانندگی پرداخته ام، همه نوع استایل رانندگی را به چشم دیده ام. چیزی که برای خود من هم جالب بود این است که سوخت های جایگزین بنزین هم در سبک و استایل رانندگی افراد نقش دارند و تأثیر خود را می گذارند.»

لمب اضافه می کند: «هر چقدر سال 2040 نزدیک می شود و در آن شهرها و بزرگراه های پر از خودروهایی خواهند شد که آلایندگی آنها صفر خواهد بود، باید ببینیم که چقدر روی رانندگی مردم اثر خواهد گذاشت و امید ما این است که رو به بهتر شدن باشد.»

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها