کد خبر : 26936

پیش نمایش SEMA 2019 گردهمایی عاشقان تیونینگ

پیش نمایش SEMA 2019 گردهمایی عاشقان تیونینگ

این نمایشگاه یک فضای مناسب برای کمپانی‌ها و شرکت‌های خودروساز محسوب می‌شود تا با افزایش کارایی و قدرت عملکردی محصولاتشان به یکدیگر فخر فروخته و قدرت‌نمایی کنند. با این وجود در سمای سال گذشته برخی از تولیدکنندگان خودرو به غیر از محصولات عجیب و قدرتمند، محصولات زیبا و ارزشمندی را نیز به سما آورده بودند.

به گزارش خودروتک ، شاید در نمایشگاه‌های خودروی اروپایی شاهد رنگ و لعاب و ظواهر با پرستیژ و زیبایی باشید، یا در نمایشگاه‌های آسیایی فناوری و گزینه‌های متعددی را در خودروها بیابید، اما در سما اصلاحات و تغییرات در یک نسخه خاص می‌توانند جذاب‌تر باشند.

سما از کجا شروع شد؟

از سال 1990 تا امروز، هر سال شرکت‌های تولیدکننده‌ی تجهیزات افترمارکت، برندهای تیونینگ، خودروسازان، کارگاه‌های کوچک شخصی خودرو و تمام علاقه‌مندان دنیای تیونینگ در مرکز همایش‌های لاس‌وگاس امریکا، گردهم می‌آیند. سما به‌عنوان بزرگ‌ترین نمایشگاه تیونینگ، شخصی‌سازی و قطعات افترمارکت دنیا از سال 1967 پس از شکل‌گیری انجمن تجارت قطعات ویژه (Specialty Equipment Market Association) در سال 1963، شکل گرفت. این نمایشگاه در سال‌های اول تأسیس، تنها چهار بار از سال 1967 تا آغاز دهه‌ی 1990 برگزار شد اما بعد از آن، هر سال میزبان عاشقان تیونینگ بوده است. با وجود این که این نمایشگاه به صورت سالیانه است اما در برخی موارد شاهد این هستیم که 3 سال بین برگزاری‌ها فاصله افتاده است.

در نمایشگاه سما که به صورت تخصصی به تجهیزات ویژه و افترمارکت خودروها وابسته است می‌توانید شاهد خودروهای تیونینگ شده چه در ظاهر و چه در بخش فنی باشید. سما در حقیقت همانطور که گفته شد مخفف انجمن بازار تجهیزات ویژه در زمینه خودرویی است و خودروسازان در زمینه محصولات افترمارکت خود سعی می‌کنند در این نمایشگاه بدرخشند.

جزییات برگزاری سما 2019

نمایشگاه خودرو لاس وگاس (SEMA Show) از 14 الی 17 آبان 1398 در شهر لاس وگاس کشور ایالات متحده امریکا برگزار می‌شود. نمایشگاه خودرو لاس وگاس یا سما مهم‌ترین نمایشگاه محصولات ویژه خودرو در جهان است. این رویداد نخبگان صنعت و جدیدترین محصولات را در یک مکان، یعنی مرکز نمایشگاه‌های لاس وگاس گرد هم می‌آورد. نمایشگاه تجهیزات خودرو لاس وگاس به عنوان بخشی از نمایشگاه AAIW، بیش از ١۰۰۰۰۰ تن از پیشگامان صنعت از بیش از ١۰۰ کشور جهان را جذب فرصت‌های بی‌شمار سودآور بازار خودروهای باری، شاسی بلند، خاص و تفریحی می‌نماید. این نمایشگاه برای حضار سمینارهای آموزشی، جلسات معرفی محصولات، رویدادهای ویژه و فرصت‌های ایجاد ارتباط و بسیاری امکانات دیگر را فراهم می‌کند. نمایشگاه خودرو لاس وگاس تضمین می‌کند که تجربه حضور موفق و مفیدی خواهید داشت. با شرکت در این رویداد می‌توان جدیدترین کالاها را به بیش از ٦۰۰۰۰ خریدار از تمام بخش‌های صنعت تجهیزات خاص خودرو عرضه کرد. لازم به ذکر است که درحال‌حاضر ثبت‌نام برای خرید بلیت این رویداد شروع شده است.

نگاهی به سما 2018

نکته‌ی مهم چند سال اخیر سما، حضور پررنگ خودروسازان مشهور جهان و ارائه‌ی نمونه‌های منحصربه‌فرد با همکاری شرکت‌های تیونینگ است. در سال 2018 هم انواع خودروهای ژاپنی، کره‌ای، اروپایی و امریکایی در مدل‌های مختلف سدان، هاچ‌بک، کوپه، کروک، شاسی‌بلند، کراس‌اور، وانت پیکاپ و... قهرمانان اصلی سما بودند. بخش بزرگی از سما 2018، مانند تمام نمایشگاه‌های تیونینگ بزرگ جهان، در اختیار خودروهای ژاپنی، به‌خصوص مدل‌های اسپرت دهه 1980 تا 2000 بود. قطعه‌سازان و تیونرها، جدیدترین محصولات خود را با پیشکسوتان دنیای تیونینگ خودرو، به‌نمایش گذاشتند. البته در کنار خودروها، تولیدکنندگان قطعات افترمارکت ژاپن که همیشه باکیفیت‌ترین محصولات را عرضه کرده‌اند، به سراغ مدل‌های جدید و حتی محصولات خودروسازان خارج از کشور خورشید تابان هم رفتند.

برخلاف خودروسازان ژاپنی و امریکایی‌ها، اروپایی‌ها چندان به تیونینگ و شخصی‌سازی اهمیت نمی‌دهند؛ البته مردم این منطقه، نظر دیگری دارند. تیونرهای اروپایی با استفاده از قطعات افترمارکت ساخت ژاپن در قوای فنی، رینگ و کیت بدنه، محصولات بی‌ام‌و، آئودی، فولکس واگن، لامبورگینی، مک‌لارن، فراری، جگوار، پورشه و مرسدس بنز را به‌شیوه‌ی خود شخصی‌سازی می‌کنند. خودروسازان و تیونرهای امریکایی هرسال در خانه نمایش قابل توجهی دارند. سما 2018 با انواع محصولات متفاوت فورد، رم، دوج، شورولت و حتی کادیلاک باشکوه برگزار شد. علاوه‌بر این، کن بلاک راننده‌ی مشهور با تعدادی از خودروهای خاص خود نظیر وانت جدید هونی‌تراک و موستانگ هونیکورن، در نمایشگاه حضور داشت. در مورد خودروسازان کره‌ای نیز باید گفت، این خودروسازان در دنیای تیونینگ چندان مورد نظر نیستند؛ اما کیا با همکاری تیونر امریکایی DUB، نمونه‌ای متفاوت از سدان لوکس K900 و استینگر GT را به سما 2018 آورد. در ادامه به معرفی برخی از تیونینگ‌های خاص سال گذشته می‌پردازیم.

هنسی ولوسی راپتور V8

 

عصر خودرو

 

 

هنسی یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تیونر امریکایی محسوب می‌شود. آنها بیشتر روی خودروهای عضلانی امریکایی تمرکز می‌کنند و طی سال‌های اخیر، فورد اف 150 راپتور یکی از محبوب‌ترین محصولات آنها بوده است. هنسی از فرصت نمایشگاه سما برای رونمایی از آخرین پروژه خود استفاده کرد. آنها در این پروژه یک پیشرانه 5 لیتری هشت سیلندر خورجینی 758 اسب بخاری سوپرشارژردار فورد را زیر کاپوتی نصب کرده‌اند که قبلاً یک پیشرانه 6 سیلندر خورجینی توربو دوقلوی 450 اسب بخاری اکوبوست آن جا قرار داشت. هنسی فقط 100 دستگاه از این خودرو خواهد ساخت و نرخ پایه آن را 147 هزار و 950 دلار تعیین کرده است.

فورد جی تی سری کربن

 

عصر خودرو

 

 

شرکت فورد به عنوان یکی از شرکت‌های خودروساز بزرگ که مستقیماً در سما شرکت کرده، سال گذشته یک مدل جدید فورد جی تی به نام سری کربن را رونمایی کرد. این مدل جدید از آپشن‌های فیبر کربنی بسیار زیادی از جمله رینگ‌های فیبر کربنی تشکیل شده است. فورد با استفاده از فیبر کربن در بخش‌های مختلف خودرو از جمله ستون جلو و پنل‌های پایینی بدنه توانسته 18 کیلوگرم از وزن خودرو را کم کند.

داج دیمن تمام کربنی

 

عصر خودرو

 

 

در نمایشگاه سما امسال، شرکت Speedkore پروژه‌های بسیار جذاب و با کیفیت فوق العاده بالا را با خود آورده است. یکی از جذاب‌ترین آنها بدون شک این داج دیمن کاملاً فیبر کربنی است. در حالی که طراحی بدنه آن فوق العاده است، ولی این پرفورمنس کم نظیر آن است که این پروژه را از دیگر مدل‌های Speedkore متفاوت می‌کند. این خودرو از همان پیشرانه 6٫2 لیتری هِمی هشت سیلندر خورجینی سوپرشارژردار مدل استاندارد، Speedkore موفق شده 1200 اسب بخار قدرت استخراج کند. این کار به لطف سوپرشارژر بزرگ‌تر، ارتقای دریچه گاز و همچنین یک دریچه ورودی هوای سرد جدید عملی شده است.

تسلا مدل اسUnplugged Performance

 

عصر خودرو

 

 

شرکت‌های تیونینگ معمولاً علاقه زیادی به کار روی محصولات تسلا ندارند. علت آن بیشتر اوقات پیچیدگی‌های فنی و فناوریکی زیاد پلت فرم‌های آن و همچنین ترس خراب کردن آنها است. شرکت تیونر Unplugged Performance یک دستگاه تسلا مدل اس که مبتنی بر مدل P100D ساخته شده را به نمایشگاه سما 2018 آورد. کیت بدنه S-APEX خودرو از 19 قطعه فیبر کربنی تشکیل شده که عرض آن را تقریباً 40 میلی متر بیشتر می‌کند. رینگ‌های فیبر کربنی UP-03 ساخت Unplugged Performance در مقایسه با رینگ‌های استاندارد خودرو 50 درصد وزن کمتری دارند.

نیسان Project Clubsport 23

 

عصر خودرو

 

 

نیسان در نمایشگاه سما 2018 مدل 370Z که خودروی اسپرت نسبتاً قدیمی آنها محسوب می‌شود را با یک پیشرانه شش سیلندر خورجینی توربو 3 لیتری که از اینفینیتی Q60 S قرض گرفته شده، مجموعه‌ای از قطعات شاسی و رینگ‌هایی جدید به روز کرده است. برخلاف این تغییر پیشرانه بسیار قابل توجه، نیسان با همکاری تیونر امریکایی MA Motorsports یک مجموعه فلایویل و کلاچ مخصوص 370Z را طراحی کرده که با همان گیربکس دستی شش سرعت محبوب هواداران این خودرو کار می‌کند.

داج رم‌های تقویت شده

 

عصر خودرو

 

 

موپار نسخه‌ای متفاوت از Ram Rebel را در نمایشگاه سما به نمایش گذاشت که به تجهیزات خاصی نیز مجهز بود. یکی از نکات جالب در مورد این خودرو، رنگ متفاوت و خاص آن است. به طور کلی ارتفاع این خودرو 2 اینچ افزایش یافته است ضمن این که رینگ 18 اینچ و لاستیک 35 اینچ گودیر بر روی آن قرار گرفته است. علاوه بر این خودرو نسخه‌ای با ارتفاع کمتر نیز در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است که 2 اینچ ارتفاع کمتر نسبت به نسخه استاندارد دارد.

نوع خاصی از کامارو

 

عصر خودرو

 

 

شورولت رنگی جذاب و متفاوت را برای جدیدترین نسخه کامارو عرضه کرده است. این رنگ توسط شورولت شوک نامیده شده که بسیار براق به نظر می‌رسد. علاوه بر ارائه کامارو با این رنگ، تجهیزات دیگری نظیر بال مشکی، سیستم تهویه پیشرانه بهینه شده، صندلی‌های مسابقه‌ای، ترمزهای برمبو و سیستم تعلیق متفاوت با نسخه استاندارد بر روی این خودرو قرار دارد.

فورد ماستنگ عضلانی

 

عصر خودرو

 

 

فورد چندین کیت بدنه برای ماستگ جدید در نظر گرفته است که پک شماره 1 در این نمایشگاه مد نظر قرار دارد. قرار گرفتن این پکیج بر روی ماستنگ باعث شده چهره‌ای جذاب‌تر و در عین حال عضلانی‌تر به این خودرو ببخشد. علاوه بر این کیت، رینگ‌های 19 اینچی بر روی ماستنگ قرار گرفته که 9.5 اینچ در جلو و 10 اینچ در عقب پهنای بیشتری دارد.

فورد جی‌تی تیونینگ شده

 

عصر خودرو

 

 

دو شرکت Magnaflow و Superformance با همکاری یکدیگر در نمایشگاه سما سال گذشته ظاهر شدند. این دو شرکت تغییری بر روی فورد GT40 انجام داده‌اند و بر روی آن پیشرانه 3.5 لیتری 6 سیلندر اکوبوست به جای پیشرانه 8 سیلندر تنفس طبیعی قرار داده‌اند. علاوه بر تغییری که در بخش فنی ایجاد شده است، رنگ‌آمیزی این خودرو با رنگ‌های قرمز، سفید و آبی باعث یادآوری نسخه کلاسیک جی‌تی می‌شود.

کیا استینگر جی تی و K900

 

عصر خودرو

 

 

در نمایشگاه سما 2018 کیا از یک نسخه با طراحی فوق العاده تهاجمی سدان بزرگ خود، K900 و همچنین استینگر رونمایی کرد. K900 که یک سدان هم اندازه بی‌ام و سری 7 محسوب می‌شود به یک جلوپنجره تیره جدید، رینگ‌های بزرگ 24 اینچی و طراحی کابین سفارشی مجهز شده است. نمی‌گوییم این خودرو زیبا نیست، اما این استینگر جی تی است که به لطف گلگیرهای پهن و عضلانی خود توانسته نظر خیلی‌ها را در نمایشگاه سما 2018 به خود جلب کند.

نسخه خاص فراری

 

عصر خودرو

 

 

یک پروژه عجیب و غریب دیگر که به لیست سال 2018 راه یافت فراری 328 ساخت فردی به نام باتن است. مالک آن، میچ باتن خودرو را با استفاده از آینه‌های یک 458 GT3، چراغ‌های مه شکن یک فراری 288 GTO و رنگ بدنه Grigio Media Ferrari ساخته است. در ساخت بدنه آن از کربن کولار استفاده شده و همین استحکام فوق العاده بالایی به آن داده است. آقای باتن خودروی خود را به سیستم تعلیق بادی AccuAir e-Level مجهز کرده و دو جفت رینگ Rotiform DNO هم ظاهر کلاسیک آن را کامل کرده‌اند.

منبع: گسترش

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها