کد خبر : 2627

اولین موتورسیکلت برقی ساخت بلژیک

اولین موتورسیکلت برقی ساخت بلژیک

شاید نام سارولیا (Sarolea) برای‌تان ناآشنا باشد، ولی بلژیکی‌ها دو قرن است که آن را می‌شناسند. شرکت سارولیا در اواسط قرن هجدهم میلادی و دقیقاً در سال 1850 فعالیتش را شروع کرد. در آن زمان، این شرکت تجهیزات نظامی می‌ساخت، ولی از سال 1892 وارد عرصه دوچرخه‌سازی شد و در سال‌های 1920 نیز اولین موتورسیکلتش را ساخت.

به گزارش خودروتک، با شروع جنگ جهانی دوم در دهه 40 میلادی و تصرف بلژیک به‌دست نازی‌ها، کارخانه سارولیا نیز تعطیل شد. در سال‌های پس از جنگ، سارولیا با بحران مالی روبرو بود و حتی مالکیتش نیز میان چندین شرکت دست به دست شد، ولی هیچکدام موفق به نجات آن شدند و نهایتاً در سال 1963 چراغ‌های کارخانه سارولیا برای همیشه خاموش شد.

این موتورسیکلت تولید محدود، بسته به نوع پکیج باتری‌هایش، بین 50 تا 57 هزار دلار قیمت دارد در سال 2008 برادران رابنز (Robbens) دوباره سارولیا را احیا کردند، ولی با یک هدف بزرگ‌تر: ساخت موتورسیکلت‌های برقی.

شروع پروژه ساخت اولین موتورسیکلت برقی سارولیا از سال 2010 آغاز شد و در 2013 نیز به سرانجام رسید. نام این مدل جدید را SP7 TT گذاشتند. استفاده از پسوند TT به این دلیل بود که سارولیا می‌خواست در مسابقات مشهور Isle of Man TT در کلاس TT Zero شرکت کند؛ کلاسی که مختص موتورسیکلت‌های الکتریکی است. SP7 TT در سال‌ 2014 به مقام چهارمی، در 2015 به مقام‌ پنجمی و در 2017 نیز دوباره به مقام چهارمی این مسابقات رسیده بود. همین موضوع، بهانه خوبی شد تا سارولیا به فکر تولید نسخه خیابانی این سوپربایک برقی باشد.

با تجربه پنج ساله سارولیا در مسابقات TT Zero، حالا اولین موتورسیکلت خیابانی این شرکت آماده ورود به بازار اروپاست. نام این مدل Manx7 است و اکثر قطعاتش از جمله شاسی، بدنه و بازویی عقب آن را از فیبرکربن ساخته‌اند.

طراحی قسمت جلویی آن شبیه ریسرهای دهه 60 و 70 میلادی است، ولی در نمای جانبی کاملاً شبیه موتورسیکلت‌های کافه‌ریسر طراحی شده. سیستم تعلیق Ohlins، سیستم ترمز Behringer Aerotec با دیسک‌های دوبل چهار پیستونی در جلو و تک‌دیسک دو پیستونی در عقب و همچنین رینگ‌های آلومینیومی فورج‌کاری شده OZ از مدل Gass-R از ویژگی‌های جالب این موتورسیکلت است.

حالا به اصل مطلب می‌رسیم که همان پیشرانه Manx7 است. سارولیا برای این موتورسیکلت 217 کیلوگرمی، از یک موتور الکتریکی 163 اسبی بهره گرفته که 450 نیوتن‌متر گشتاور دارد؛ یعنی تقریباً چهار برابر گشتاور سوپربایک‌هایی با پیشرانه 1000 سی‌سی.

سارولیا برای باتری‌های لیتیوم‌یونی Manx7 سه پکیج مختلف آماده کرده که بسته به نوع آن‌ها، قیمت موتورسیکلت نیز متغیر است. این بلژیکی برقی با پکیج 14 کیلووات‌ساعت و پیمایش 225 کیلومتر (در یکبار شارژ) حدود 50 هزار دلار، با پکیج 18 کیلووات‌ساعت و پیمایش 280 کیلومتر، حدود 54 هزار دلار و با پکیج 22 کیلووات‌ساعت و پیمایش 330 کیلومتر، حدود 57 هزار دلار قیمت دارد. جالب است بدانید که قیمت پایه‌ای مرسدس E-class مدل 2019 از 52 هزار دلار شروع می‌شود. در فاز اول، تنها 20 دستگاه Manx7 تحویل مشتریان ثروتمند سارولیا خواهد شد.

منبع: باما

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها