کد خبر : 2390

حمل خودرو با قطار ؛ دلهره ای بی پایان !

حمل خودرو با قطار ؛ دلهره ای بی پایان !

برای بهره مندی از سفری مطمئن و به دور از خستگی ناشی از رانندگی وخطرات جاده ای، جابجایی اتومبیل با قطار مورد استقبال مردم قرار گرفته، اما بروز بعضی مشکلات مانند وارد آمدن خسارت به خودرو در پی سهل انگاری کارگران در هنگام بارزدن خودروها ، کام مسافران را تلخ کرده است.

یکی از دغدغه های اصلی کسانی که سفرهای داخلی با وسایل حمل و نقل عمومی مانند هواپیما، قطار واتوبوس را تجربه می کنند، نداشتن خودرو شخصی در شهر مقصد است که باعث سختی هایی از بابت جابجایی های درون شهری و یا سفرهای کوتاه تفریحی می شود. 

حمل خودرو با قطار اخیرا یکی از امکاناتی است که مورد استقبال مردم قرار گرفته و همچنین با این کار جاده ها نیز خلوت تر و در پی آن حوادث جاده ای نیز کاهش پیدا می کند. 

این موضوع در استان فارس که در صدر فهرست آمار جانباختگان حوادث رانندگی است از اهمیت بیشتری برخوردار است. 

محمد نخستین بار است که با قطار از شیراز راهی تهران است، او که هر بار در نقش راننده خودرو، خانواده اش را به شمال می برد، این بار نفس راحتی می کشد و از پنجره واگن، مناظر بیرون را تماشا می کند.

واگن های قطار که مسیر را می پیماید، مناظری دیده نشده از طبیعت و جغرافیای کشور بر چشمان وی نقش می بندد. 

در گذر قطار از شهرستان مرودشت، مشاهده دود پتروشیمی مجاورش، خشکیدگی رودخانه کُر و کمی جلوتر، شالیزارهای برنج که در شرایط کمبود آب و خشکسالی در موسم برداشت محصول هستند، همگی تصاویری است که محمد پیش تر در زمان رانندگی در مسیر تهران و شمال ندیده است. 

حالا نیازی نیست به دغدغه های لیلا، بانوی خانواده که مدام پدر خانواده را هوشیار می کند که «محمد (در رانندگی) مواظب باش» و خانواده چهار نفره در کوپه دربست خود، تجربه ای شیرین از سفر را در خاطر می سپارند و به دور از دلهره ناشی از تصادف احتمالی، در اندیشه آن هستند که به محض رسیدن به تهران، خودروی خود را از واگن حمل خودرو که در انتهای قطار در حرکت است، تحویل بگیرند و با انرژی دوچندان و به دور از خستگی، راهی شمال شوند. 

** انتظار چهار ساعته برای تحویل خودرو

حوالی ساعت 7 صبح، ایستگاه راه آهن تهران، زمان پیاده شدن است. کمی آن سوتر از میدان راه آهن، محل تحویل خودروهایی است که با قطار، حمل شده اند. 

از خودروهای نو تا خودروی قدیمی، آنهایی که به لحاظ اندازه و حجم خودرو در واگن قطار جا می شوند، در این مکان ردیف شده اند و منتظر صاحبان خود هستند؛ در این میان، خودروی ژیان قدیمی که به همت صاحبش شکل و شمایل نو به خود گرفته خودنمایی می کند. 

محمد وارد سالن انتظار حمل خودرو می شود، آنجاست که متوجه می شود از زمان توقف قطار تا خروج خودروهای حمل شده از آن، حدود سه تا چهار ساعت زمان نیاز است. 

اینجاست که محمد همراه با همسر و دو فرزندش راهی بوستان کوچکی در میدان راه آهن می شود، جایی که حضور افراد معتاد در آنجا پررنگ است و محمد، بازگشت به سالن انتظار بخش حمل خودرو را ترجیح می دهد. 

** اطلاع رسانی که صورت نگرفت

در این سالن، افرادی مراجعه می کنند که تازه از قطار پیاده شده اند اما خودروی آنها آماده ترخیص است. آنها به جای روز قبل، از روزهای قبل سفر خود با قطار، خودرو را راهی تهران کرده اند. این چنین است که آنها دیگر درگیر معطلی سه، چهار ساعته ترخیص خودرو از قطار نمی شوند و با انرژی، راهی مقصد خود می شوند. 

محمد نخستین بار بود که خودروی خود را از طریق قطار، حمل می کرد و اطلاعی از تاخیرهای احتمالی و اجباری مربوط به ترخیص خودرو نداشت. 

او می گوید: زمانی که به صورت اینترنتی، بلیت حمل خودرو تهیه کردم، اطلاعاتی درباره تاخیر در تحویل خودرو نسبت به زمان رسیدن به مقصد در سایت شرکت رجا ارائه نشده بود و از طرفی، از آنجا که امکان حمل خودرو با قطار پدیده ای جدید برای اهالی استان فارس است، هیچ یک از بستگان نیز چنین تجربه ای را نداشت که در اختیار من قرار دهد. 

** خراشی که دلخراش شد

ساعت حوالی 11:30 است، خبر خوشی می رسد. متصدی غرفه صدا می زند: ماشین های شیراز رسید. 

این زمانی است که خانواده دیگر خسته شده اند واز آن انرژی و شوقی که برای ادامه سفر بود، خبری نیست. این خستگی زمانی مضاعف می شود که مرد خانواده هنگام تحویل خودرو خراشی را روی سپر جلوی خودرو می بیند. 

محمد در این باره می گوید: زمانی که به این خراش و آسیب هرچند جزئی معترض شدم، مرا به مسئول مربوطه ارجاع دادن، او نیز با ایستگاه شیراز تماس گرفت و مسئول ایستگاه مبدأ نیز مسئولیتی در این زمینه برعهده نگرفت. فرم صورتجلسه بیمه گواهی می داد که حق با من است اما در نهایت مشخص نشد که این اهمال در ایستگاه مبدأ صورت گرفته یا ایستگاه مقصد. 

او می افزاید: در نهایت، پاسخ شنیدم که باید این قسمت از سپر را تعمیر کنم و داغی آن را برای صورتجلسه به ایستگاه راه آهن بیاورم تا برای شرکت بیمه ارسال شود تا بعد از آن هزینه غرامت را پرداخت کنند. 

این مسافر قطار شیراز – مشهد ادامه داد: با توجه به این که در سفر بودم، نه زمان لازم برای این کار را داشتم و نه امکان انجام آن را، بنابراین عطای خسارت را به لقایش بخشیدم و گفتم که من از حق خودم می گذرم اما ترا به خدا، در حمل خودروهای مردم که امانتی در دست شما هستند، دقت کنید. 

** رویایی که از سال 92 برای اهالی فارس محقق شد

امکان حمل خودرو با قطار در استان فارس نیز از سال 92 ایجاد و به گفته مدیرکل راه آهن فارس استقبال خوبی نیز از این خدمت رسانی شده است، به گونه ای که در بعضی روزها خودروهایی در نوبت حمل در راه آهن شیراز وجود دارد. 

قاسم صفری یکی از شهروندان شیرازی است که تجربه حمل خودرو شخصی با قطار را از شیراز به مشهد دارد، او به خبرنگار ایرنا می گوید: حمل اتومبیل شخصی با قطار امکان خوبی فراهم کرده تا با خودرو شخصی سفر کنیم اما خستگی و حوادث جاده ای را تجربه نکنیم. 

وی می افزاید: این امکان ضریب امنیت سفرها را افزایش می دهد و باعث می شود سفری مطمئن تر را تجربه کنیم.

** هر روز ، 10 دستگاه خودرو 

مدیرکل راه آهن استان فارس نیز دراین باره می گوید: هر قطار مسافربری قابلیت حمل یک واگن مخصوص حمل اتومبیل با ظرفیت 10 دستگاه خودرو را دارد. 

غلامحسین ولدی با بیان این که براساس درخواست بازار، شرکت رجا این واگن را روی قطارهای مسیرهای مختلف نصب می کند، می افزاید: واگن حمل خودرو به صورت روزانه روی قطارهای مسیر تهران قرار دارد و به متقاضیان خدمات ارائه می کند و در مسیر مشهد نیز یک درمیان و هر چهار روز یکبار این امکان وجود دارد. 

ولدی به این مطلب نیز اشاره کرد که قطار شیراز- تهران در مسیر خود از شهرهای اصفهان و کاشان و قطار مشهد نیز از شهرهای سمنان و گرمسار عبور می کند. 

** پرداخت خسارت ایجاد حادثه در طول مسیر با بیمه است 

مدیرکل راه آهن فارس در پاسخ به سئوالی درباره چگونگی و نحوه پرداخت خسارت و صدمات ناشی از حمل خودرو با قطار، گفت: خودرو در مبدا توسط کارشناس و با حضور تحویل دهنده،از لحاظ بدنه کاملا آسیب شناسی و کنترل و برای حمل در اختیار شرکت مربوطه گذاشته می شود. 

وی می افزاید: متقاضیان زمانی که بلیط حمل خودرو را تهیه می کنند تنها مبلغ حمل را پرداخت خواهند کرد و شرکت حمل کننده تنها پیشنهاد بیمه کردن اتومبیل را به تحویل دهنده می دهد و این کار بصورت اختیاری است. 

ولدی هزینه بیمه خودرو در طول سفر برای هر یک میلیون تومان ارزش گذاری که به صورت خوداظهاری انجام می شود مبلغ را 500 تومان عنوان کرد و افزود: به این ترتیب هر نوع خسارتی که در طول سفر برای خودرو ایجاد شود از جانب شرکت بیمه کننده پرداخت خواهد شد. 

**خسارت سهل انگاری حین بارگیری، تخلیه و پارک با شرکت اپراتور است 

مدیرکل راه آهن فارس درباره فرایند محاسبه غرامت خسارت ها نیز به خبرنگار ایرنا می گوید: چنانچه صدماتی مازاد بر حمل خودرو در طول سفر ایجاد شود شرکت مسافربری فارغ از اینکه اتومبیل خسارت دیده بیمه شده یا خیر، باید خسارت آن را پرداخت کند بدین صورت که اگر خودرو در اثر سهل انگاری مامور در حین پارک کردن، تخلیه و بارگیری ایجاد شود شرکت اپراتور موظف است که تمام خسارت را بطور کامل به مشتری پرداخت کند. 

ولدی با بیان این مطلب که نحوه خسارت به خودرو را راه آهن تشخیص می دهد، می افزاید: اگر صدمه در طول سفر و بر اثر حادثه ای مانند از ریل خارج شدن قطار و... روی دهد این رخداد ثبت و شرکت بیمه کننده موظف به پرداخت خسارت خواهد بود اما اگر قطار بدون حادثه ثبت شده در طول سفر به مقصد برسد چنانچه خسارتی به خودرو وارد شده باشد شرکت حمل کننده خودرو باید خسارت آن را بطور کامل پرداخت کند. 

**حمل بیش از 2 هزار خودرو 

مدیرکل راه آهن استان فارس از حمل بیش از دو هزار خودرو از ابتدای سال جاری تاکنون از طریق راه آهن شیراز به مقصد تهران و مشهد خبرداد. 

وی می گوید: ظرفیت واگن حمل خودرو به مقصد تهران از ابتدای سال 97 تاکنون روزانه بیش از 95 درصد تکمیل بوده و حتی در بعضی از روزها نیز خودرو در نوبت حمل وجود داشته است. 

مدیرکل راه آهن فارس با بیان اینکه واگن حمل خودرو در مسیر مشهد نیز بیش از 75 درصد در شش ماهه نخست امسال تکمیل بوده، ادامه می دهد: هزینه حمل هر خودرو با قطار به مقصد تهران 178 هزار و 850 تومان و به مقصد مشهد نیز مبلغ 264 هزار و 50 تومان است. 

**واگن توشه، ظرفیتی برای حمل بار و کالا به پایتخت 

وی در بخش دیگری از صحبت های خود از ایجاد واگن توشه مسافر در یکسال اخیر در راه آهن شیراز خبر داد و گفت: این واگن در مسیر شیراز-تهران و بلعکس ایجاد شده و ظرفیتی است که صاحبان مشاغل، تولیدکنندگان و مسافرین می توانند از آن برای ارسال کالا و بار استفاده کنند. 

ولدی ادامه داد: هزینه های حمل بار توسط واگن توشه از شیراز به تهران به ازای هر کیلو گرم 280 تومان و از تهران به شیراز نیز مبلغ 315 تومان با احتساب بیمه محاسبه می شود. 

مدیرکل راه آهن استان فارس در پایان با اشاره به اینکه واگن توشه متناسب با تقاضا و میزان بار بر روی قطارهای شرکت رجا در مسیر شیراز- تهران و بالعکس نصب می شود، گفت: به دلیل عدم تقاضای بازار، این واگن هنوز در مسیر شیراز-مشهد مورد استفاده قرار نگرفته است هرچند که در صورت نیاز این امکان وجود دارد. 

حمل خودرو با قطار، تجربه خوبی است که در صورت دقت بیش از پیش متولیان بارگیری و ترخیص ماشین ها، می تواند خاطره سفر با قطار را برای مسافران دلپذیرتر کند. 

چنانچه اطلاعات تکمیلی به مسافران در زمینه زمان تحویل خودروهای آنها ارائه شود، آنها در برنامه ریزی سفر خود دچار مشکل نخواهند شد. 

منبع: ایرنا

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها