کد خبر : 21155

کارهایی که از موتورسواری خطرناک تر هستند!

کارهایی که از موتورسواری خطرناک تر هستند!

سازمان ملی امنیت عبورومرور در بزرگراه‌­های که به اختصار با نام NHTSA هم شناخته می­‌شود در سال 2017، مرگ‌­ومیر موتورسواران بر اثر تصادف را مورد بررسی قرار داده است. طبق آمار منتشر شده توسط این سازمان وابسته به دولت ایالات متحده، مرگ­‌ومیر موتورسواران با 3 در صد کاهش همراه بوده و به 5,172 مورد رسیده است. به عبارت دیگر، هر روز چیزی در حدود 14 موتورسوار بر اثر تصادف کشته شده‌اند.

به گزارش خودروتک ، برخی از فعالیت­‌هایی که ما در طول روز انجام می‌دهیم، از راندن یک موتورسیکلت هم خطرناک‌­تر و مرگبارتر هستند از قرار گرفتن در معرض دود سیگار تا پیاده‌روی!

ممکن است این رقم از نظر شما بسیار بالا به نظر برسد، اما باید بدانید برخی از فعالیت­‌هایی که ما در طول روز انجام می‌دهیم، از راندن یک موتورسیکلت هم خطرناک‌­تر و مرگبارتر هستند. «

1- استعمال دخانیات

اگر از آن دسته افرادی هستید که روزانه یک پاکت سیگار مصرف می‌­کنید و سیگار کشیدن از نظر شما کاری جالب و شیک به نظر می­‌رسد، بهتر است کمی در مورد این موضوع فکر کنید. آمار افرادی که بر اثر استعمال دخانیات جان باخته‌اند، هر روز در حال افزایش است. CDC نام سازمانی در ایالات متحده است که در حوزه سلامت فعالیت می­‌کند. طبق اعدادوارقام منتشر شده در وب­‌سایت این سازمان، هر سال مصرف سیگار در ایالات متحده سبب مرگ بیش از 480,000 نفر می­‌شود. به عبارت دیگر، هر روز چیزی در حدود 1,300 نفر در ایالات متحده بر اثر مصرف سیگار کشته می­‌شوند! علاوه‌براین، طبق آمار این سازمان، افراد سیگاری به طور متوسط 10 سال کم­تر از افرادی که سیگار مصرف نمی­‌کنند عمر خواهند کرد. ممکن است راندن یک موتورسیکلت در ظاهر بسیار خطرناک به نظر برسد، اما با مقایسه اعدادوارقام منتشر شده، خواهید دید که آمار مرگ‌­ومیر سالیانه بر اثر مصرف سیگار در ایالات متحده حدوداً 100 برابر آمار افرادی است که بر اثر تصادف با موتورسیکلت کشته می‌شوند.

2- مصرف مشروبات الکلی

دومین عامل بزرگ مرگ­‌ومیر را می­‌توان مصرف مشروبات الکلی دانست. طبق آمار منتشر شده در این خصوص توسط سازمان CDC، از سال 2006 تا 2010، هر سال به طور میانگین چیزی در حدود 88,000 نفر بر اثر مصرف بیش از حدِ مشروبات الکلی در آمریکا جان باخته‌اند. طبق همین آمار، به طور متوسط عمر افرادی که بر اثر مصرف مشروبات الکلی کشته شده‌اند با 30 سال کاهش همراه بوده است. همان­‌طور که مشاهده می­‌کنید، مصرف مشروبات الکلی حدوداً 20 برابر خطرناک­‌تر و کشنده‌­تر از راندن یک موتورسیکلت است.

3- بیماری آنفلوانزا

طبق خبری که سال گذشته توسط شبکه خبری CNN منتشر شده، آمار سازمان CDC نشان می­‌دهد در سال 2017 چیزی در حدود 80,000 نفر در آمریکا بر اثر آنفلوانزا جان باخته‌اند. به زبان ساده‌­تر، ابتلا به بیماری آنفلوانزا تقریباً 15 برابر خطرناک‌­تر و کشنده‌­تر از راندن یک موتورسیکلت است.

4- مصرف بیش از حد دارو یا مواد دیگر (اصطلاحاً اُوِردوز کردن)

مصرف بیش از حد دارو یا هر ماده دیگر – که شامل مواد مخدر هم می­‌شود – یکی از عوامل مهم مرگ­‌ومیر در میان مردم آمریکا محسوب می­‌شود. طبق آمار منتشر شده توسط موسسه‌­ای در ایالات‌متحده موسوم به NIDA، در سال 2017 بیش از 70,200 نفر بر اثر مصرف بیش از حد دارو یا مواد دیگر جان خود را از دست داده‌اند.

5- تنفس دود سیگار دیگران

تا به حال کسی از معاشرت با دوستانی که موتورسیکلت دارند کشته نشده است، اما ارتباط داشتن با افراد سیگاری می‌­تواند برای شما کشنده باشد. شاید باور کردن این حقیقت تلخ کمی سخت باشد، اما فقط در ایالات متحده، تنفس دود سیگار دیگران باعث مرگ 41,000 نفر شده است!

6- داشتن اسلحه

به نظر می­‌رسد که داشتن یک اسلحه می‌­تواند امنیت شما را افزایش دهد، اما واقعیت چیز دیگری را نشان می­‌دهد. آمار و ارقام بیانگر آن است که اگر یک اسلحه داشته باشید، احتمال این که بر اثر آن جان خود را از دست بدهید بیش­تر از احتمال حفظ شدن جان شما با استفاده از آن اسلحه است. طبق آمار منتشر شده توسط روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز، در سال 2017 نزدیک به 40,000 نفر در ایالات متحده به دلیل داشتن اسلحه جان خود را از دست داده‌اند. متاسفانه چیزی در حدود 66 در صد از این آمار مربوط به خودکشی بوده است.

7- عدم توجه و تمرکز کافی هنگام رانندگی

این روزها برخی افراد پشت فرمان کارهای عجیبی انجام می‌­دهند: خوردن ساندویچ، اصلاح کردن صورت، کار کردن با لپ­تاپ و حتی تماشا کردن فیلم! اما از میان تمامی این کارها، هنوز هم پیام فرستادن با تلفن همراه بزرگ‌­ترین عامل مرگ‌­ومیر هنگام رانندگی است. در حقیقت، هر روز 9 نفر به دلیل پیام فرستادن با تلفن همراه پشت فرمان جان خود را از دست می‌­دهند!

8- روابط جنسی پرخطر

بیماری­‌هایی که از طریق روابط جنسی منتقل می­‌شوند هر روز در حال گسترش بوده و بیش­تر می­‌شوند. این بیماری­‌ها انواع مختلفی داشته و ایدز فقط یکی از آن‌­هاست. طبق آمار منتشر شده توسط سازمان CDC، هر ساله به طور میانگین چیزی در حدود 23,000 نفر در ایالات متحده بر اثر ابتلا به این نوع بیماری‌­ها جان خود را از دست می­‌دهند.

9- سقوط کردن از پله

شاید باور این موضوع کمی برای شما سخت باشد، اما حقیقت این است که استفاده از پله از راندن یک موتورسیکلت خطرناک­‌تر است! طبق آماروارقام منتشر شده، هر سال چیزی در حدود 12,000 نفر در ایالات متحده بر اثر سقوط کردن از پله جان خود را از دست می­‌دهند.

10- پایین افتادن از تخت

اگر پیش از این کسی به شما می­‌گفت که خوابیدن از راندن یک موتورسیکلت خطرناک‌­تر است، حتماً باور نمی­‌کردید. اما آمار نشان می­‌دهد که این موضوع صحت دارد: پایین افتادن از تخت، جان 10,386 نفر را در آمریکا گرفته است.

11- مسمومیت بر اثر مواد موجود در خانه

مسمومیت یکی از مشکلات عمده در ایالات متحده به شمار می­‌رود. طبق آمار منتشر شده توسط سازمان CDC، در سال 2010 تعداد افرادی که در آمریکا به طور ناخواسته بر اثر مسمومیت جان خود را از دست داده‌اند چیزی در حدود 33,000 نفر بوده است. با این حساب، حتی ماندن در خانه هم از راندن یک موتورسیکلت خطرناک‌­تر خواهد بود!

12- رانندگی کردن

اگر برای رفت‌­وآمد از منزل به محل کار از خودرو استفاده کرده و تصور می­‌کنید موتورسیکلت­‌هایی که در طول مسیر از کنار شما عبور می­‌کنند بیش­تر از شما در معرض خطر هستند، باید بدانید که کاملاً در اشتباه هستید. طبق آمار منتشر شده توسط سازمانی آمریکایی موسوم به NSC، احتمال کشته شدن موتورسواری که از کنار شما عبور می­‌کند 1 در 858 است، در صورتی که این احتمال برای شما بسیار بیش­تر بوده و معادل با 1 در 103 است.

13- پیاده‌­روی کردن

تاثیرات مثبت پیاده­‌روی بر روی سلامت انسان امری واضح و بدیهی به نظر می‌رسد، اما آیا پیاده‌­روی هم می­‌تواند خطرناک باشد؟ حقیقت این است که پیاده­‌روی در آمریکا هر روز نسبت به روز قبل خطرناک‌­تر می­‌شود. طبق گزارش منتشر شده توسط سازمانی در آمریکا موسوم به GHSA، در سال 2018 تعداد عابرین پیاده کشته شده بر اثر تصادفات وسایل نقلیه به بیش از 6,000 نفر رسیده است. متاسفانه این رقم نسبت به سال 2017 با 4 در صد افزایش همراه بوده است. با این حساب اگر بخواهیم به آماروارقام استناد کنیم، راندن یک موتورسیکلت حتی از پیاده‌­روی هم خطر کم­تری برای شما دارد!

منبع: باما

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها