کد خبر : 1717

تست تصادف خودروها چگونه انجام می شود؟

 تست تصادف خودروها چگونه انجام می شود؟

بر اساس گزارش موسسه بهداشت جهانی، از هر ۶ میلیون نفری که سالانه به دلیل انواع تصادف­ ها و زخم ­های ناشی از آن می­میرند، دست کم ۲۰ درصد به صورت مستقیم به دلیل صدمه­ های ناشی از تصادف رانندگی جان خود را از دست می­دهند. به عبارتی، هر سال ۱٫۲۵میلیون نفر در جاده ها جان می­دهند و به همین دلیل، بسیار منظقی است که برخی از مشتری­های صنعت خودرو، هنگام خرید یک مدل جدید بیش از هر چیز به ایمنی و ستاره­ های مخصوص آن که از سوی موسسه­های گوناگون به خودرو داده شده است، توجه کنند.

به گزارش خودروتک، البته مردم فقط به همین ستاره‌ها و امتیازها توجه می‌کند و بیشتر از آن‌ها فرآیند دریافت هرکدام از این ستاره‌ها را نمی‌دانند. شما می‌دانید تفاوت یک خودروی چهار ستاره با یک خودروی پنج ستاره در چیست؟ ما در این شماره قصد داریم آزمایش‌های موسسه ایمنی Euro NCAP را بررسی کنیم.

موسسه Euro NCAP (European New Car Assessment Programmed) یک موسسه غیردولتی (NGO) متخصص در بررسی و تحلیل سیستم‌ها و ویژگی‌های ایمنی خودروهای موجود در اروپا است که در سال ۱۹۹۷ از سوی آزمایشگاه تحقیقات حمل‌ونقل برای وزارت ترابری انگلستان تأسیس شد. البته این موسسه اکنون از سوی کمیسیون اروپا و هفت دولت اروپایی حمایت می‌شود و مانند همتای آمریکایی خود، چندین آزمایش تصادف گوناگون دارد که بر اساس نتیجه آن‌ها، میان ایمنی یک خودرو را بررسی می‌کند. اکنون می‌خواهیم هر یک از این آزمایش‌ها را بررسی کنیم.

آزمایش برخورد با عابر پیاده شامل سه تست گوناگون می‌شود که در هرکدام آن‌ها، خودروی مورد آزمایش با سرعت ۴۰ کیلومتر بر ساعت با اجزای مختلف یک آدمک برخورد می‌کند.

برخورد از جلو

آزمایش “Frontallmpact” بر اساس یک تست اولیه توسعه داده شده که از سوی کمیته اروپایی ایمنی خودروهای تقویت یافته (EEVC-sC) ساخته شده بود. در این آزمایش، خودرو با سرعت ۶۴ کیلومتر بر ساعت با یک مانع برآمده از کف محل آزمایش برخورد می‌کند.

این مانع از یک حالت لانه‌زنبوری ساخته شده از آلومینیوم در جلوی خود بهره می‌برد و درواقع شبیه‌سازی یکی از پرتعدادترین تصادف‌های جهان، یعنی زمانی که دو خودرو از روبه‌رو با هم برخورد می‌کنند است. از نظر فنی، فقط ۴۰ درصد از قسمت جلوی خودرو با این مانع برخورد می‌کند و درون خودرو، یک آدمک (dummy) مذکر به‌عنوان راننده می‌توانند این آزمایش را با موفقیت پشت سر بگذارند، آن‌هایی هستند که هیچ نفوذی به اتاقکشان وارد نشود. همچنین نیروی واردشده به دو سرنشین نیز محاسبه می‌شود.

موسسه Euro NCAP از سال ۲۰۱۵ یک آزمایش برخورد از جلوی دیگر نیز معرفی کرده است که در آن، خودرو با سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت به یک مانع بسیار مستحکم به‌نوعی پرتاب می‌شود و غلت می‌خورد. صندلی راننده و سرنشین عقب با دو آدمک مؤنث پر شده‌اند و اگرچه نسبت به دیگر آزمایش برخورد از جلو در سرعت پایین‌تری انجام می‌شود؛ اما پیچیدگی بیشتری دارد و نیازمند ایمنی بهتری است. نیاز به کمربندهای ایمنی در این نوع آزمایش بسیار حس می‌شود و فقط ایمن‌ترین خودروها می‌توانند امتیاز کامل آن را کسب کنند.

برخورد خودرو به خودرو از کنار

آزمایش Car To Car Side Impact دومین تست مهم این موسسه است و با کمک یک مانع دگردیس‌پذیر متحرک (MDB) انجام می‌شود و این مانع با سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت به در راننده برخورد می‌کند و کرامپل زون (نقطه‌های تخریب پذیر) آن ۱۵۰۰ میلی‌متر پهنا و ۵۰۰ میلی‌متر طول دارد. مرکز این مانع، قسمت R-Point خودروها را هدف قرار می‌کرد که قسمت پایینی صندلی راننده محسوب می‌شود. موسسه Euro NCAP وزن این MDB را اعلام نکرده است، اما می‌توان گفت این موسسه برای هر کلاس، استاندارد مخصوص خود را دارد میزان محافظت از صدمه‌های صندلی راننده با بررسی آدمک درون آن و میزان وارد شدن MDB به بدنه و بخشی از اتاقک خودرو تخمین زده می‌شود.

برخورد میله از کنار

این آزمایش که “Pole Side Impact” نام دارد، یکی از خشن‌ترین آزمایش‌های این موسسه اروپایی است و از آن برای تخمین میزان صدمه‌های واردشده به سر راننده استفاده می‌شود. تا پیش از سال ۲۰۰۹، این آزمایش فقط به‌عنوان یک امتیاز اضافه برای آزمایش برخورد از کنار مطرح بود، اما چند سالی است که این آزمایش به‌صورت مستقل و ضروری اجرا می‌شود و در آن افزون بر صدمه بر سر، میزان صدمه‌های واردشده به دیگر اجزای بدن راننده نیز محاسبه خواهد شد.

در این آزمایش، کنار خودرو با سرعت ۳۲ کیلومتر در ساعت با یک میله بسیار محکم و باریک برخورد می‌کند و نتیجه آن، از بین رفته بخش زیادی از پیکره کلی خودرو است. اگر خودرو مجهز به کیسه‌های هوای محافظت‌کننده از سر راننده نباشد، امتیازی دریافت نمی‌کند زیرا چنین خودرویی می‌تواند در یک تصادف واقعی در این شرایط، باعث کشته شدن راننده یا در بهترین حالت، صدمه‌ای جدی و شدید به او شود.

برخورد عابر پیاده

ازآنجایی‌که تمام تصادف‌های خودرویی جهان تنها شامل دو یا چند خودرو نمی‌شود و گاهی عابرین پیاده هستند که صدمه می‌بینند، آمایش برخورد عابر (Pedestrian Impact) باهدف تخمین میزان این صدمه‌ها طراحی شده است.

این بخش از آزمایش‌های ایمنی تبدیل به یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین آزمایش‌ها برای سنجش میزان ایمنی خودروها شده است و موسسه Euro NCAP هم با دقت آن را پیگیری می‌کند.

این آزمایش درواقع شامل سه بخش گوناگون می‌شود که در هرکدام از آن‌ها، خودروی مورد

آزمایش با سرعت ۴۰ کیلومتر بر ساعت با اجزای مختلف یک آدمک برخورد می‌کند. این آزمایش‌ها

Uppet Leg Form, Leg Form و Head Form نام دارند. در آزمایش نخست، میزان برخورد سپر جلو با قسمت پایینی پا و زانوی عابر پیاده تخمین زده می‌شود و در آزمایش دوم، شیوه برخورد کاپوت و لبه‌های آن با عابر و قسمت بالایی پا و کمر او بررسی خواهد شد. سومین آزمایش نیز مربوط به برخورد مرتفع‌ترین قسمت‌های یک خودرو با بالاتنه و سرعابرهای پیاده است و به همین دلیل، بیش‌ترین اهمیت را در بین سه آزمایش دارد.

آزمایش‌های دیگر

به‌جز چهار آزمایش اصلی که با هم آن را مرور کردیم، موسسه Euro NCAP چندین روش دیگر هم برای تخمین میزان ایمنی خودروها دارد. برای نمونه، این موسسه با استفاده از صندلی‌های مخصوص کودکان ISOFIX، میزان صدمه‌های احتمالی آن‌ها را بررسی می‌کند و هر خودرویی که به یادآورهای کمربند ایمنی صندلی‌ها یا هر نوع دستگاه محدودکننده سرعت مجهز باشد، امتیازهای بیشتر خواهد گرفت. در این بخش به سراغ آزمایش‌های فرعی Euro NCAP خواهیم رفت.

آزمایش ESC

موسسه Euro NCAP این آزمایش را که کوتاه شده عبارت Electronic Stability Control است، در سال ۲۰۱۱ آغاز و سیستم‌های فعال ایمنی را به‌عنوان یکی از بخش‌های مهم هر خودرو معرفی کرد. هنگام آزمایش سیستم‌های کنترل الکترونیکی پایداری خودرو، این موسسه میزان فرمان‌پذیری و انحراف خودرو را با قرار دادن آن در سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت و چرخش ناگهانی ۲۷۰ درجه‌ای فرمان خودرو تخمین می‌زند. البته ازآنجایی‌که از سال ۲۰۱۴ قراردادن سیستم ESC به‌عنوان تجهیزات استاندارد و یک رکن الزامی برای تمامی خودروهای فروخته‌شده در اروپا شناخته شد، این آزمایش دیگر در موارد اصلی Euro NCAP قرار ندارد و از سال ۲۰۱۶ نیز به خودروهایی که به این سیستم مجهز باشند، امتیاز اضافه نمی‌دهد.

موسسه Euro NCAP چندین روش هم برای تخمین میزان ایمنی خودروها دارد. برای نمونه، این موسسه با استفاده از صندلی‌های مخصوص کودکان ISOFIX میزان صدمه‌های احتمالی آن‌ها را بررسی می‌کند.

آزمایش‌های AEB بین‌شهری:

امروز بیشتر خودروسازها سیستم Automatic Emergency Braking یا ترمز خودکار اضطراری را دز خودروهای لوکس و مرغوبشان قرار می‌دهند. به همین دلیل، موسسه EuruNCAP تصمیم گرفته آزمایشی بر اساس با این سیستم در برنامه‌های خود قرار دهد. این آزمایش شامل قرار دادن خودرو در سه موقعیت متفاوت می‌شود که در اولی، خودرو با سرعت‌هایی بین ۳۰ تا ۸۰ کیلومتر به‌سوی یک خودرو پارک شده حرکت می‌کند، در آزمایش دوم خودروی موردنظر در حال حرکت به سمت خودرویی با سرعت مشابه، اما کمی آهسته‌تر است و در آزمایش سوم خودروی مورد آزمایش در حال تعقیب یک خودرو با سرعت مشابه است که از سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت، شروع می‌کند به ترمز گرفتن. تنها سیستم‌هایی که بتوانند بدون هیچ برخوردی هر سه آزمایش را پشت سر بگذارند، بالاترین امتیازها را می‌گیرند. در صورت برخورد نیز باید میزان خسارت و صدمه‌های هر تصادف شناسایی شود و بر اساس آن‌ها، امتیازها داده می‌شود.

آزمایش AEB درون‌شهری

این آزمایش که نخستین بار در سال ۲۰۱۴ معرفی شد، ارزیابی می‌کند که چگونه خودروهای مجهز به این سیستم می‌توانند در سرعت‌هایی بین ۱۰ تا ۵۰ کیلومتر هنگام برخورد با عقب یک خودروی دیگر، ترمز کنند. باز هم بیشترین امتیازها به خودروهایی تعلق می‌گیرد که در تمام سرعت‌های آزمایش شده بتوانند برخوردی نداشته باشند، اما در صورت برخورد نیز، امتیازها بر اساس میزان برخورد، به خودروی موردنظر اعطا می‌شود.

آزمایش AEB عابر پیاده

سومین آزمایشی که سیستم‌های AEB را بررسی می‌کند، مربوط به عابرهای پیاده است و در سال ۲۰۱۶ معرفی شده است. موسسه Euro NCAP برای این بخش سه آزمایش گوناگون در نظر گرفته است که در هر یک اگر سستم ترمز اتوماتیک اضطراری به‌خوبی عمل نکند، مرگ عابر پیاده را به همراه خواهد داشت. در دو آزمایش اول، آدمکی از یک انسان بالغ از هر دو طرف راننده در قسمت جلو، به سمت خودروی ورد آزمایش باید بتواند در موقعیتی که در حال بخورد با آدمکی از یک کودک در حال پیاده شدن از یک خودروی پارک شده است، خود را متوقف کند. البته سیستم‌های AEB نمی‌توانند در تام موقعیت‌ها امتیاز کامل را دریافت کنند و به همین دلیل، موسسه Euro NCAP هنگام در نظر گرفتن امتیازهای این بخش، به خودروهایی که در قسمت جلوی خود، طراحی مناسب و محافظت‌کننده از عابر پیاده داشته باشند، امتیاز بیشتری می‌دهد. موسسهEuro NCAP به خودروهایی که مجهز به سیستم بررسی نقاط کور، ترمز اضطراری و دیگر سیستم‌های کمک‌رسان باشند، امتیازهای بیشتری می‌دهد.

سیستم‌های ایمنی فعال پیشرفته

موسسه Euro NCAP همچنین به خودروهایی که مجهز به سیستم‌های بررسی نقطه کور، نگهدارنده خطوط، هشدار سرعت غیرمجاز، ترمز اضطراری، تماس خودکار با فوریت‌های جاده‌ای و پزشکی و دیگر سیستم‌های کمک‌رسان و هشداردهنده باشند، امتیازهای بیشتری می‌دهد.

منبع: دالینو

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها