کد خبر : 16369

فورد سرقت خودروهای کیلس را غیرممکن کرد

فورد سرقت خودروهای کیلس را غیرممکن کرد

سیستم ورود بدون کلید (keyless entry system) یکی از فناوری های کاربردی در خودروهای مدرن محسوب می شود. به کمک این سیستم دیگر لازم نیست راننده سوئیچ را از جیب خود در آورده و با فشردن دکمه یا به صورت فیزیکی اقدام به باز کردن درها کند.

به گزارش خودروتک ، قفل گشایی خودرو به وسیله سیستم ورود بدون کلید، از طریق برقراری ارتباط رادیویی کوتاه برد بین سوئیچ و خودرو صورت می گیرد. این سیستم طوری طراحی شده که نزدیک شدن سوئیچ الکترونیکی را به واسطه امواج تشخیص داده و اقدام به قفل گشایی می کند، حال فرقی ندارد که این سوئیچ در دست راننده باشد یا جیب او.

با وجود اینکه سیستم ورود بدون کلید استفاده از خودروهای مدرن را راحت تر کرده، اما به دلیل برخی ضعف های امنیتی باعث بروز انتقاداتی شده است. نتایج تحقیق شرکت بریتانیایی RAC که بر اساس داده های پلیس حاصل شده حکایت از آن دارند میزان سرقت خودرو در انگلستان و ولز، از 65,783 دستگاه در سال 2013 به 85,688 دستگاه در سال 2017 افزایش یافته است.

نفوذ به سیستم ورود بدون کلید خودروها، یکی از دلایل اصلی افزایش چشمگیر سرقت ها عنوان شده است. سارقان می توانند با خرید یک دستگاه تقویت کننده امواج که به راحتی در فروشگاه های اینترنتی در دسترس است، سیگنال رادیویی رد و بدل شده بین سوئیچ و خودرو را از فواصل دورتر به یکدیگر منتقل کنند.

با این کار سیستم ورود بدون کلید با فرض اینکه مالک خودرو با سوئیچ به خودرو نزدیک شده، اقدام به باز کردن درها می کند. با باز شدن خودکار درها، سارقین بدون دردسر وارد خودرو شده و با روشن کردن خودرو از طریق استارت دکمه ای براحتی هر چه تمام اتومبیل قربانی را می دزدند.

برای مقابله با این ضعف امنیتی و ناکام گذاشتن سارقین، کمپانی فورد اخیرا سوئیچ سیستم ورود بدون کلید محصولات خود را به سنسور تشخیص دهنده حرکت مجهز کرده است.

در صورت عدم تشخیص حرکت تا 40 ثانیه توسط این سنسور، سوئیچ به حالت خواب (Sleep Mode) رفته و تا زمان جابجا شدن بعدی موقتا غیر فعال می شود. روشن است که در این حالت به دلیل خاموش بودن سوئیچ، دستگاه مورد استفاده سارقین عملا کارایی خود را از دست می دهد.

یکی از متخصصان امنیت شرکت فورد به نام سایمون هر (Simon Hurr) در دسترس بودن دستگاه های تقویت امواج در اینترنت را یک مشکل پیوسته برای فورد دانسته و افزوده:

    ما خوشحالیم که با یک اقدام ساده اما موثر با سارقین مقابله می کنیم. مالکین مدل های پر فروش ما سریعا از طریق این اقدام محافظت خواهند شد.

بد نیست اشاره کنیم در گام نخست فورد دو مدل محبوب فیستا و فوکوس را در اروپا با سوئیچ های ضد سرقت به فروش خواهند رساند. افرادی هم که دارای نسل اخیر این دو مدل هستند، می توانند با پرداخت 85 دلار برای فیستا و 94 دلار برای فوکوس سوئیچ قدیمی آنها را با نمونه های جدید مجهز به سنسور تشخیص حرکت جایگزین کنند.

منبع: دیجیاتو

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها