کد خبر : 14062

همه چیز درباره تست تصادف یورو NCAP + تصاویر

حجم ویدیو: ۸.۱۳M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۲:۲۸ دانلود ویدیو

موسسه‌ی Euro NCAP به عنوان یکی از معتبر ترین موسسات مستقل تست ایمنی خودرو در جهان شناخته می شود.

به گزارش خودروتک ، Euro NCAP، موسسه ای مستقل در زمینه‌ی تست ایمنی و تصادف خودرو است که با عنوان موسسه ارزیابی خودرو های جدید در اروپا شناخته می شود. این موسسه به صورت دقیق ایمنی خودرو ها را در هنگام تصادف بررسی می کند و به توسعه‌ی تکنولوژی های بکار رفته در آنها نیز کمک می نماید. هر آنچه در مورد Euro NCAP باید بدانید را در این مقاله برایتان آماده کرده ایم.

در حال حاضر سیستم ارزیابی و امتیاز دهی Euro NCAP شامل دو قسمت است که نسبت به سیستم امتیاز دهی چند سال گذشته تغییر بسیاری داشته است. میزان ایمنی ارزیابی شده در خودرو های چهار ستاره برابر با خودرو های پنج ستاره است با این تفاوت که مدل هایی که ۵ ستاره‌ی کامل را دریافت می کنند به جدید ترین و بروز ترین تکنولوژی های ایمنی مجهز شده اند.

در آخر می توان گفت که تمامی خودرو ها بر اساس تکنولوژی های ایمنی استاندارد بکار رفته در آنها ارزیابی می شوند. قسمت دوم ارزیابی نیز متعلق به تعداد تکنولوژی ها و امکانات ایمنی ای است که بصورت آپشنال برای خودرو در نظر گرفته شده اند. برای شرکت در ارزیابی قسمت دوم، تنها کافی است که خودروسازان تایید حضور تکنولوژی های ایمنی آپشنال را در ۲۵ درصد از محصولات خود کسب نمایند.

اولین ارزیابی ایمنی دو قسمتی برای Suzuki Baleno در آپریل سال ۲۰۱۶ در نظر گرفته شد، و این خودرو توانست در بخش امکانات ایمنی استاندارد ۳ ستاره و در بخش امکانات ایمنی آپشنال ۴ ستاره را دریافت کند.

NCAP چیست؟ آشنایی با موسسه امتیازدهی ایمنی به خودروها

برنامه‌ی تست تصادف Euro NCAP چیست؟

امروزه کسب ۵ ستاره‌ی ایمنی توسط خودرو، امتیازی مهم برای خریداران محسوب می شود. البته برای خریداران بریتانیایی امکان مقایسه‌ی عملکرد برند های مختلف در تصادف ها تا قبل از سال ۱۹۹۷ یک رویا محسوب می شد.

در زمان تاسیس این موسسه، خودروسازان معتقد بودند که تست های صورت گرفته توسط آن بسیار سختگیرانه است. با این وجود از آن زمان تا کنون حدود ۵۰۰ خودرو بصورت مجزا توسط این شرکت تست و آزمایش شده است و خودروسازان نیز به منظور رقابت با یکدیگر سرعت روند توسعه‌ی تکنولوژی ایمنی خودرو های خود را افزایش داده اند.

البته بی انصافی است که تکامل و پیشرفت این تکنولوژی ها را تماما به این موسسه نسبت دهیم، اما در کل می توان گفت که Euro NCAP نقش بسزایی را در توسعه‌ی تکنولوژی های ایمنی و معرفی آنها به مشتریان ایفا کرده است.

از ابتدا در نظر گرفته شده بود که موسسه‌ی Euro NCAP علاوه بر اندازه گیری عملکرد ایمنی خودرو ها در تصادفات، به گسترش تکنولوژی های ایمنی و نجات جان افراد کمک نماید.

از این رو، این شرکت همیشه خودرو هایی را که به امکانات ایمنی ابتدایی مجهز شده اند با صفر ستاره ارزیابی می کند. برای کسب ستاره های بیشتر، خودرو ها نیاز دارند تا فراتر از این گام بردارند و به امکانات جدید و متعددی مجهز باشند.

NCAP چیست؟ آشنایی با موسسه امتیازدهی ایمنی به خودروها

جزییات تست برگزار شده توسط موسسه‌ی Euro NCAP

موسسه‌ی Euro NCAP امتیاز دهی تست ها را بر اساس درصد نیز اعلام می کند تا افراد بتوانند شرایط و وضعیت دو خودرو را که در یک تست یکسان شرکت کرده اند به خوبی با یکدیگر مقایسه نمایند. امتیاز دهی در زمینه های زیر صورت می گیرد :

میزان محافظت از سرنشینان بزرگسال خودرو

این تست شامل سرنشینان جلویی خودرو می شود و در آن بر خورد یک جسم متحرک از بغل با خودرو و همچنین تصادف خودرو از جلو با یک مانع بررسی می شود. سیستم WHIPS و عملکرد ترمز خودکار خودرو نیز در این تست مورد توجه قرار می گیرند.

میزان محافظت از سرنشینان خردسال خودرو

ارزیابی حفاظت از سرنشینان خردسال شامل سه فاکتور می‌شود؛ محافظت از کودک در صندلی محافظ بچه هنگام تست‌های تصادف از بغل و جلو، توانایی خودرو در تطبیق با صندلی‌های بچه در اندازه و طرح‌های مختلف و در دسترس بودن امکانات مناسب در خودرو که استفاده از صندلی کودکان را تسهیل می نماید.

محافظت از عابران پیاده

این موسسه میزان ایمنی خودرو ها از نظر عابران پیاده را نیز بررسی می کند. همچنین میزان آسیب دیدگی های احتمالی را از ناحیه سر، لگن و پاها از طریق قسمت های مختلف خودرو نظیر کاپوت، سپر و شیشه‌ی جلوی آن بررسی می نماید. اگر سیستم ترمز خودکار بتواند جراحات وارد شده را را کاهش دهد، خودرو امتیاز بیشتری را کسب می نماید.

سیستم های ایمنی کمکی

امتیاز دهی به این بخش ترکیبی از ارزیابی تمامی تکنولوژی های بکار رفته در خودرو است. این تکنولوژی ها شامل مواردی مانند : سیستم هشدار کمربند های ایمنی، سیستم الکترونیکی کنترل پایداری، محدود کننده‌ی سرعت، سیستم حرکت در بین خطوط مسیر و سیستم ترمز خودکار می شود.

NCAP چیست؟ آشنایی با موسسه امتیازدهی ایمنی به خودروها

چگونه نتایج تست Euro NCAP را با یکدیگر مقایسه کنیم

در حالی که ما منتظریم تا Euro NCAP جزییات تست دو بخشی جدید خود را منتشر کند، بدست آوردن درکی درست از سیستم ارزیابی حال حاضر نیز که تا مدت ها پا بر جا خواهد بود می تواند مفید باشد. ( تا زمانی که مدل های جدید تولید شوند و مورد تست قرار گیرند، روند قدیمی امتیاز دهی برقرار خواهد بود)

برای مقایسه‌ی سریع خودرو ها می توانید به ارزیابی کلی آنها که با ستاره مسخص می شوند استناد کنید، همچنین برای مقایسه‌ی دقیق تر می توانید به ارزیابی درصدی خودرو ها توجه کنید. همچنین وب سایت Euro NCAP جزئیاتی در رابطه با چگونگی انجام ارزیابی ها و جمع آوری نتیجه ها در اختیار شما قرار می دهد.

چه زمانی نتایج تست Euro NCAP را با یکدیگر مقایسه نکنیم

همیشه ارزیابی مستقیم خودرو ها ساده نیست. به طور مثال خودرو ای که قبل از سال ۲۰۰۹ مورد بررسی قرار گرفته است با توجه به قوانین قدیمی ممکن است که ۵ ستاره را کامل دریافت کرده باشد، اما اگر همان مدل یک ماه بعد توسط قوانین جدید بررسی شود ممکن است به علت مجهز نبودن به سیستم کنترل پایداری الکترونیکی تنها ۴ ستاره را بدست آورد.

در نتیجه برای مقایسه‌ی خودرو ها سعی کنید تا ارزیابی هر دو آنها در یک سال صورت گرفته باشد تا نتیجه گیری بهتری حاصل شود. در سایت Euro NCAP تست های صورت گرفته طبق قوانین قدیمی این موسسه در دسته ای با نام ” قبل از سال ۲۰۰۹ ” قرار گرفته اند.

همچنین تغیرات اساسی صورت گرفته در تست های Euro NCAP شامل اضافه شدن تست سیستم کنترل پایداری الکترونیکی در سال ۲۰۱۱، سیستم ترمز خودرکار اضطراری در سال ۲۰۱۴ و سیستم تصادف از جلو در سال ۲۰۱۵ در وب سایت این شرکت قابل مشاهده است.

NCAP چیست؟ آشنایی با موسسه امتیازدهی ایمنی به خودروها

سیستم ارزیابی رسمی Euro NCAP :

۵ ستاره : عملکرد مناسب در محافظت از سرنشینان در هنگام تصادف، مجهز بودن به تمامی تکنولوژی های بازدارنده‌ی وقوع تصادف.

۴ ستاره : عملکرد مناسب در محافظت از سرنشینان در هنگام تصادف، مجهز بودن به تعدادی از تکنولوژی های بازدارنده‌ی وقوع تصادف.

۳ ستاره : عملکرد متوسط در محافظت از سرنشینان در هنگام تصادف، کمبود تکنولوژی های بازدارنده‌ی وقوع تصادف.

۲ ستاره : عملکرد سطح پایین در محافظت از سرنشینان در هنگام تصادف، کمبود تکنولوژی های بازدارنده‌ی وقوع تصادف.

۱ ستاره : عملکرد بسیار جزئی در محافظت از سرنشینان در هنگام تصادف

NCAP چیست؟ آشنایی با موسسه امتیازدهی ایمنی به خودروها

Euro NCAP : تاریخ ۲۰ ساله و قابلیت های این موسسه

در ابتدا خودروسازان مخالف دخالت شرکت های خارجی در روند تولید محصولاتشان بودند و این موسسه برای شروع به کار با مشکلات بسیاری مواجه بود

این تاریخ نشان دهنده‌ی پیشرفت قابل توجه این موسسه در ۲۰ سال گذشته است و مسیری است که یورو NCAP و همکارانش به آن افتخار می کنند.

“خودروسازان از انجام تست های تصادف استقبال می کردند، اما روند انجام این تست ها بسیار آهسته بود. از این رو در دهه‌ی ۹۰ میلادی، اداره حمل و نقل تصمیم گرفت تا برنامه ارزیابی خودرو های جدید را با نام NCAP معرفی نماید.”

با شروع قرن ۲۱ خودروسازان نیز شروع به همکاری با این موسسه و انجام شیوه‌ی تست جدید کردند. قبل از آن، همکاری نکردن خودروسازان با این موسسه چندان هم غیر متداول نبود.

معرفی رنو Laguna نقطه‌ی عطف موسسه‌ی یورو NCAP محسوب می شود، زیرا این مدل اولین خودرو ای است که پنج ستاره‌ی کامل را به دلیل طراحی کمربند ایمنی خود و دارا بودن یک کیسه هوای پرده ای دریافت کرد.

همچنین خودرو ای مانند ولوو XC90 نیز در سال ۲۰۰۲ توانست پنج ستاره کامل را از این موسسه دریافت نماید، و پس از گذشت ۱۵ سال هنوز هم در بزرگترین بازار های این محصول (بریتانیا، ایالات متحده و سوئد) تلفاتی برای سرنشینان آن ثبت نشده است. پس از این دوره تست های جدیدی برای خودرو ها طراحی شده است که کسب ۵ ستاره‌ی کامل را برای آنها سخت تر می کند. این اقدام تنها برای تشویق خودروسازان به تجهیز بیشتر محصولات خود به تکنولوژی های ایمنی صورت گرفته است.

تست جدید AEB نیز به همراه یک سیستم امتیاز دهی دو بخشی طراحی شده است که یک بخش از این امتیاز برای مدل های فول آپشن و تجهیز شده و دیگری برای مدل های پایه محصول در نظر گرفته می شود.

سال ۲۰۱۸ (نگاهی به جدول زمان بندی کنید) تا ۲۰۲۰ سر آغاز بسیاری از برنامه های این موسسه است. پس از آن نیز برنامه های تست، بر روی اتومبیل های خودران تمرکز خواهند کرد. همچنین این نکته را باید در نظر داشت که پیش بینی قابلیت ها و امکانات خودرو ها در آینده کار بسیار دشواری است.

در نهایت، هدف تمامی این تست ها یک چیز است: کاهش تعداد تلفات کاربران جاده (شامل اتومبیل ها، دوچرخه سواران و عابران پیاده).

جدول زمان بندی Euro NCAP :

  • ۱۹۹۷ : اولین نتیجه از این تست ها بدست آمد. قبل از این، تنها تست تصادف از جلو بدون آدمک شبیه سازی شده صورت می گرفت.
  • ۲۰۰۱ : در این سال تست برخورد از بغل معرفی شد.
  • ۲۰۰۱ : سیستم هشدار باز بودن کمربند ایمنی معرفی شد و رنو Laguna برای اولین بار ۵ ستاره‌ی کامل را کسب نمود.
  • ۲۰۰۳ : موسسه‌ی Euro NCAP سیستم ارزیابی محافظت از سرنشینان خردسال را معرفی کرد.
  • ۲۰۰۷ : برای اولین بار تست حضور سیستم ESC در خودرو ها در سراسر اروپا انجام شد.
  • ۲۰۰۸ : در این سال تست خودرو های پیک آپ آغاز شد، و این موسسه اولین نتیجه از تست WHIPS را ارائه داد.
  • ۲۰۰۹ : سیستم جدید امتیاز دهی بوسیله‌ی ستاره ها معرفی شد.
  • ۲۰۱۱ : موسسه‌ی Euro NCAP شروع به تست خودرو های الکتریکی نمود و لحاظ شدن نتیجه‌ی تست ESC را در سیستم امتیاز دهی ستاره ای اجباری نمود.
  • ۲۰۱۴ : تست AEB به ارزیابی خودرو های سنگین اضافه شد.
  • ۲۰۱۵ : موسسه‌ی Euro NCAP نسخه‌ی جدیدی از تست تصادف از جلو را معرفی کرد.
  • ۲۰۱۶ : تست ایمنی با اضافه شدن تکنولوژی AEB برای عابران پیاده گسترش یافت. امتیاز دهی دو قسمت معرفی شد و همچنین در تست های تصادف دو آدمک شبیه سازی شده به عنوان دو کودک ۶ و ۱۰ ساله به کار گرفته شدند.

آمار و ارقام موسسه‌ی Euro NCAP :

  • ۱۵۰۰۰ : تعداد افرادی که به واسطه‌ی تست های این موسسه در جاده های انگلستان نجات یافته اند.
  • ۶۲۹ : تعداد مدل هایی که توسط این موسسه از سال ۱۹۹۷ ارزیابی شده اند.
  • ۴ ستاره : خودروی ولوو S40 اولین خودرو ای بود که ۴ ستاره را از این موسسه پس از تاسیس آن دریافت کرد.
  • ۹ از ۱۰ : تعداد خودرو هایی که در اروپا به فروش می رسند و توسط این موسسه ارزیابی شده اند.
  • ۵۰۰,۰۰۰ پوند : هزینه‌ی آدمک های جدید طراحی شده برای تست که قرار است در سال ۲۰۲۰ معرفی شوند.
  • ۵۴,۰۰۰ : میزان افراد تخمین زده شده که در ۲۰ سال آینده به واسطه‌ی قرار گرفتن استاندارد جدید AEB بر روی خودرو های انگلستان نجات می یابند.


منبع: کاریرا

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها