کد خبر : 13821

طراحی گران ترین خودروی دنیا چقدر سخت بوده است؟

طراحی گران ترین خودروی دنیا چقدر سخت بوده است؟

بوگاتی در نمایشگاه ژنو امسال با معرفی خودرو La Voiture Noire غوغا به پا کرد. اکنون طراح خودروی مذکور از چالش ‌های طراحی آن می‌گوید.

به گزارش خودروتک ، مسئول بخش طراحی شرکتی همچون بوگاتی، یکی از خواستنی‌ترین شغل‌های دنیای خودرو است. اخیم انشِیت، رئیس بخش طراحی بوگاتی، می‌داند که چه جایگاه ویژه‌ای دارد و این را پنهان نمی‌کند. او در مصاحبه‌ای اعلام کرد که گاهی اوقات تلنگری به خود می‌زند تا ببیند آیا تمام این چیزها واقعیت دارد یا خیر. اکنون انشِیت در مصاحبه‌ای با سایت Motor1 از پروسه طراحی بوگاتی La Voiture Noire می‌گوید.

 مصاحبه با طراح بوگاتی La Voiture Noire

- چه حسی دارد وقتی چنین دستگاه بسیار خاصی را برای چنین برند منحصر‌به‌فردی خلق می‌کنید؟

- اول از همه به ‌خود تلنگری می‌زنم تا ببینم آیا این مسئله واقعا در حال انجام است یا خیر. ما برای تحقق این پروژه بیش از ۱۰ سال تلاش و آرزو کردیم. طراحی این خودرو ۱۰ سال پیش انجام نشده است، اما ایده ساخت داستانی حول و حوش نمونه گمشده بوگاتی آتلانتیک همیشه در ذهن ما بود، اما فرصت عملی کردن آن تا به امروز به دست نیامده بود. اکنون این فرصت با استراتژی کار روی نمونه شیرون که تولید محدود هم هست، و نمونه دیوو و در آخر ساخت خودرویی که تنها یک نمونه از آن ساخته می‌شود، به دست آمد. از لحاظ عددی، به ترتیب ۵۰۰، ۴۰ و یک نمونه از این خودروها ساخته شده است. این یک استراتژی گران‌قیمت است که شرکت ما آن را دنبال می‌کند.

 مصاحبه با طراح بوگاتی La Voiture Noire

- بزرگ‌ترین چالش در پروژه‌ای مانند این چیست؟

- بزرگ‌ترین چالش در پروژه‌های بوگاتی، همیشه پیدا کردن یک راه‌حل برد-برد با روند توسعه‌ای تیم مهندسی است. پیشرانه و سیستم انتقال قدرت بوگاتی از لحاظ انتقال حرارت آنقدر پیچیده است که شما به ‌عنوان یک طراح تنها نمی‌توانید بنشینید و شروع به طراحی یک خودرو زیبا کنید. مهندسان می‌گویند نه، نه، نه! این مسئله قدرت پیشرانه را کاهش می‌دهد و ما را از نظر انتقال حرارت دچار مشکل می‌کند. بنابراین درک یک راه‌حل برد-برد با بخش مهندسی همیشه بزرگ‌ترین چالش برای طراحان بوگاتی و طراحان تیم من است. در مرحله بعدی برای اطمینان از عملی بودن پروژه، باید طرح مفهومی را برنامه‌ریزی کرد. این طرح مفهومی شامل لطافت و زیبایی، تقارن و نهایت لوکس بودن می‌شود.

 مصاحبه با طراح بوگاتی La Voiture Noire

- آیا در امر طراحی مسئله منحصر‌به‌فردی وجود دارد که طراحان بوگاتی به‌وسیله فناوری آن را انجام داده باشند؟ به این دلیل که ما می‌دانیم بوگاتی همیشه یک مورد بسیار بسیار خاص برای معرفی کردن دارد. می‌توانید به مثالی اشاره کنید؟

- همان‌طور که توضیح دادم، مسئله انتقال حرارت همیشه یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های بوگاتی است. این یک موضوع واقعی در ساخت نمونه شیرون بود و از آنجایی که مهندسان می‌گویند، آن‌ها همچنان فضای بیشتری برای تخلیه هوای گرما تولیدشده توسط پیشرانه را طلب می‌کنند. ما با ظرافت تمام طرح مبتنی بر ساختار سوراخ‌دار را ارائه دادیم و آن‌ها گفتند: این از نظر ترمودینامیکی مناسب نیست. بنابراین من مجبور بودم که در قسمت عقب، نسبت به شیرون فضای بیشتری را در اختیار آن‌ها بگذارم. بنابراین چراغ‌ها را بالاتر بردیم تا هوای گرم بتواند از این قسمت خارج شود. تقریبا از تمام قسمت‌های پیرامون پلاک خودرو، هوای گرم خارج می‌شود و وقتی این طرح را با شیرون مقایسه کنید، فضای بیشتری برای خروج هوای گرم در اختیار است. بنابراین من فکر می‌کنم که این راه‌حل با نمونه شیرون کاملا متفاوت است. چراغ‌های زیبای قسمت عقب با ظرافت بیشتری طراحی شده‌‌اند و همچنین از نظر خنک‌کاری نیز بهبود یافته‌اند.

Bugatti La Voiture Noire

- نظرتان در رابطه با نام خودرو چیست؟ Voiture Noire، ‌آیا این نام به‌خاطر مدل کلاسیک آتلانتیک انتخاب شده است؟

- به‌دلیل خودروی گمشده؛ همان‌طور که می‌دانید، ۴ نمونه از بوگاتی آتلانتیک ساخته شده که امروز ۳ نمونه از آن‌ها باقی مانده‌اند. درواقع تنها ۲ نمونه سالم باقی مانده‌اند، زیرا یک نمونه از آن‌ها تصادف سنگینی داشته و همانند یک خودروی کپی‌شده بار دیگر ساخته شده است. اما باید بگویم که حتی همان خودرو هم امروز بیش از ۱۰ میلیون دلار قیمت دارد، زیرا پیش‌زمینه آتلانتیک برای بوگاتی و کل صنعت خودروسازی، بسیار ارزشمند است. اما آن خودرو در زمان جنگ جهانی متعلق به شخص ژان بوگاتی بود و فقط او و دوستانش می‌توانستند آن خودرو را برانند. البته رانندگان مسابقات گرند‌پری هم اجازه داشتند تا خودرو را تست کنند.

Bugatti La Voiture Noire  بوگاتی

- سؤال آخر: پروژه بعدی چه خواهد بود؟ چالشی دیگر؟ آیا می‌توانید سخنی در این‌باره بگویید؟

- امسال، تمام سال را به گرامی‌داشت تولد ۱۱۰ سالگی بوگاتی خواهیم پرداخت. بنابراین فکر می‌کنم که ما برای گرامی‌داشت این اتفاق به ساخت نمونه‌ای دیگر هم در سال ۲۰۱۹ مشغول شویم. اما امسال سالی منحصربه‌فرد است. همان‌طور که می‌دانید، امسال همانند سال ۲۰۰۹ است که یک قرن سابقه بوگاتی را جشن گرفتیم. ما امسال را همراه‌با استفان وینکلمن، رئیس جدید شرکت جشن می‌گیریم تا جشنی خاص داشته باشیم.

 مصاحبه با طراح بوگاتی La Voiture Noire

در روی دیگر صحبت، فکر نمی‌کنم که پروژهای این چنینی به‌صورت دائمی تکرار شوند. زیرا در آن صورت دیگر رمز و رازی برای یک نمونه تولید محدود وجود نخواهد داشت و با ساخت نمونه‌های بیشتر، یک سری خودرو‌های تولید محدود ساخته می‌شوند که هدف این نیست. بنابراین خودروهای تولید محدود یک نمونه‌‌ای همیشه به‌عنوان یک پروژه خاص باقی می‌مانند، اما ما روند توسعه‌ای شیرون را ادامه خواهیم داد.

منبع: زومیت

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها