کد خبر : 13541

خودروی آفرود تویوتا برای ماه + تصاویر

خودروی آفرود تویوتا برای ماه + تصاویر

آژانس فضایی ژاپن با امضای قراردادی قصد دارد با هدف گسترش فعالیت‌هایش در ماه، از تویوتا در توسعه و طراحی خودروِ ماه‌نورد کمک بگیرد.

به گزارش خودروتک ، به‌نظر نمی‌رسد کاری وجود داشته باشد که تویوتا نتواند انجامش دهد. درحالی‌که رونمایی نسل جدید تویوتا سوپرا باعث شده بود توجه رسانه‌ها به خودروساز ژاپنی معطوف شود، حالا خبر جدیدی منتشر شده تا رونمایی نسل جدید سوپرا به‌حاشیه برود. این خبر از همکاری نزدیک تویوتا با آژانس فضایی ژاپن (JAXA) برای ساخت خودروِ ماه‌نورد حکایت می‌کند. 

به‌تازگی، تویوتا با آژانس فضایی ژاپن به‌توافق دست یافته تا مراحل توسعه و طراحی خودروِ ماه‌نورد را آغاز کند. خودروِ ماه‌نورد تویوتا در نخستین رندرهایی که از ذهن خلاق طراحان تراوش کرده، از جلوپنجره‌ مشابه FJ کروزر بهره می‌برد که ظاهر این خودروی مفهومی تخیلی را کمی متعارف جلوه داده است. تویوتا اعلام کرده تمام توانش را برای تولید این طرح مفهومی به‌کار می‌گیرد.

JAXA Toyota Rover / خودرو ماه نورد تویوتا آژانس فضایی ژاپن

واضح است ظرفیت باربری فضاپیماهای حمل‌کننده این ماه‌نورد از زمین به مقصد ماه محدود است. درضمن، هنگام خارج‌شدن از جوّ زمین، فشار بسیار زیادی به فضاپیما وارد می‌شود و هرچه وزن آن کمتر باشد، فشار واردشده نیز کمتر خواهد بود. بااین‌حال، تویوتا تخمین می‌زند با استفاده از فناوری پیل سوختی بتواند خودروِ ماه‌نوردی تولید کند که بتواند مسیری بیش از ۱۰,۰۰۰ کیلومتر را بپیماید. باتوجه‌به محیط ۱۰,۹۱۶ کیلومتری ماه در خط استوا، این ماه‌نورد تقریبا می‌تواند یک دور کامل دور محیط استوایی ماه بچرخد.

JAXA Toyota Rover / خودرو ماه نورد تویوتا آژانس فضایی ژاپن

هیروشی یاماکاوا، مدیرعامل آژانس فضایی ژاپن، در‌این‌باره می‌گوید: استفاده از خودروهای ماه‌نورد با قابلیت کنترل ازطریق انسان از درون کابین، باعث می‌شود عمل اکتشاف در سطح ماه با دقت و سرعت بیشتری انجام شود. برای تحقق این هدف، تمام توان و دانش موجود در داخل کشور را به‌کار گرفته‌ایم. باتوجه‌به تحقیقات و پی‌بردن به دانش و فناوری و توان تویوتا، برای ادامه این پروژه تصمیم گرفته‌ایم با این شرکت خودروسازی همکاری کنیم.

ماه‌نورد مفهومی تویوتا ابعادی تقریبا برابر با یک اتوبوس کوچک خواهد داشت و طول آن تقریبا به ۶ متر می‌رسد. حجم فضای داخل کابین آن تقریبا ۱۳ متر مکعب است که برای استراحت و خواب دو فضانورد، فضایی کافی به‌نظر می‌رسد. البته در مواقع اضطراری، این حجم می‌تواند برای چهار نفر نیز کافی باشد.

JAXA Toyota Rover / خودرو ماه نورد تویوتا آژانس فضایی ژاپن

اگرچه نزدیک‌ترین همسایه‌ی زمین ممکن است در آسمان کوچک به‌نظر برسد، مساحت ماه تقریبا معادل قاره‌ی آفریقا است. همچنین سطح ماه مناطقی بسیار خشن و کوهستانی دارد که حرکت در آن‌ها بسیار دشوار خواهد بود. به‌همین‌دلیل، مأموریت‌های بعدی آپولو شامل خودروِ الکتریکی دونفره برای حمل فضانوردان و لباس‌های مخصوص فضانوردی آنان خواهد بود. برای این منظور، آژانس فضایی ژاپن و تویوتا ایده‌ی ماه‌نورد را برای حمل فضانوردان مطرح کردند تا آن‌ها بتواند مسیرهای چندهزار کیلومتری سطح ماه را طی کنند. 

JAXA Toyota Rover / خودرو ماه نورد تویوتا آژانس فضایی ژاپن

برای دستیابی به این هدف، شرکای ژاپنی نه‌تنها به طراحی اولیه‌ی ماه‌نورد دقت می‌کنند؛ بلکه نحوه‌ی تأمین توان و سیستم محرکه‌ی آن را نیز در نظر می‌گیرند. ماه‌نورد آپولو از باتری‌هایی ساده برای تأمین توان استفاده می‌کند؛ اما ماه‌نورد تویوتا در ابعاد ۶ در ۵.۲ در ۳.۸ متر طراحی شده که برای استفاده از باتری کمی کوچک به‌نظر می‌رسد. بنابراین، می‌توان از سیستم پیل سوختی برای تأمین انرژی استفاده کرد. رندرهای مفهومی از خودروِ ماه‌نورد تویوتا نشان می‌دهد که در بیرون آن پنل خورشیدی قرار دارد. از این پنل خورشیدی می‌توان برای بازیافت هیدروژن و اکسیژن از پساب استفاده کرد. 

JAXA Toyota Rover / خودرو ماه نورد تویوتا آژانس فضایی ژاپن

ویکاتا، معاون آژانس فضایی ژاپن، طی نشستی در‌این‌زمینه گفت: در آژانس فضایی، در‌حال‌مطالعه‌ی سناریوهای مختلف و نیز فناوری‌هایی هستیم که برای مأموریت‌های فضایی خاص استفاده می‌شوند. خودروهای ماه‌نورد سرنشین‌دار زیر فشار، عنصر مهمی برای اکتشاف انسانی در ماه هستند که آن را برای دهه‌ی آینده پیش‌بینی می‌کنیم. هدف ما این است که تا سال ۲۰۲۹، چنین ماه‌نوردی به فضا بفرستیم. اکتشاف بین‌المللی فضایی رقابتی برای شناختن ناشناخته‌ها است. برای این رقابت، بر این باوریم که جمع‌آوری توانایی‌های تکنولوژیکی کشورمان و شرکت به‌عنوان تیمی ژاپنی مهم است. برای آغاز همکاری با تویوتا، می‌توانیم منابع تیم فضایی ژاپن را درادامه‌ی اکتشافات فضایی بین‌المللی گسترش دهیم.

JAXA Toyota Rover / خودرو ماه نورد تویوتا آژانس فضایی ژاپن

پروژه‌ی همکاری تویوتا و آژانس فضایی ژاپن اولین پروژه‌ای نیست که صنعت خودروسازی دنیا در تولید ماه‌نورد مشارکت می‌کند؛ زیرا در دهه‌ی ۱۹۶۰ و هنگام رسیدن اولین ماه‌نورد به سطح ماه، ماه‌نورد به چرخ‌های زنجیری تولید‌شده‌ی شرکت لاستیک‌سازی گودیر (Goodyear) مجهز شده بود.

منبع: زومیت

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها