کد خبر : 12962

فناوری نانو به کمک مشکل بخار گرفتن شیشه‌ های خودرو رسید

فناوری نانو به کمک مشکل بخار گرفتن شیشه‌ های خودرو رسید

بخار گرفتن شیشه‌های خودرو یا عینک اسکی به علت تفاوت دمای محیط بیرون و داخل، یکی از چالش‌های مهم فصول سرد سال است اما فناوری نانو می‌تواند این مشکل را حل کند.

به گزارش خودروتک ، تا به امروز برای حل این مشکل از نیروی برق استفاده می‌شد تا با عبور برق از درون شیشه‌های خودرو بخار آب، پاک شده و امکان مشاهده محیط اطراف به وجود آید. اما پژوهشگران سوئیسی نوعی پوشش ضدبخارگرفتگی تولید کرده اند که با استفاده از نور و نه الکتریسیته سطح شیشه را گرم کرده و بخار را از روی آن پاک می‌کند.

پوشش طراحی شده بدین منظور حاوی نانوذراتی از جنس طلا است که با اکسید تیتانیوم ترکیب شده اند. این پوشش منحصر به فرد با جذب بخش مادون رمز نور خورشید و بخشی از نور قابل رؤیت خورشید سطح شیشه را گرم کرده و باعث پاک شدن بخار آب می‌شوند. این امر باعث می‌شود دید رانندگان یا ورزشکاران محدود نشود و از سوی دیگر باید توجه داشت که این پوشش نانو کاملاً شفاف بوده و جلوی دید را نمی‌گیرد.

در آزمایش‌های انجام شده مشخص شده که پوشش یادشده می‌تواند دمای سطوح شیشه‌ای را بین ۳ تا ۴ درجه افزایش دهد و بخار شیشه را چهار برابر سریع‌تر از اسپری‌های ضدبخار پاکسازی می‌کند. پوشش یادشده عمر طولانی هم دارد و برای سال‌های متمادی قابل استفاده خواهد بود.

استفاده از این پوشش بدون هر گونه باتری یا منبع الکتریسیته ممکن است و لذا می‌توان آن را برای مقابله با بخارگرفتگی بر روی عینک‌های اسکی، عینک‌های شنا و غیره نیز نصب کرد.

منبع: مهر

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها