کد خبر : 10683

فناوری هیبریدی مرسدس بنز به علم فیزیک ورود کرد

فناوری هیبریدی مرسدس بنز به علم فیزیک ورود کرد

مهندسان مرسدس بنز توانسته اند به راه حلی پیچیده و هوشمندانه برای رفع این مشکل دست یابند.

به گزارش خودروتک، سال هاست که تکنولوژی هیبریدی بر اساس بازیابی انرژی جنبشی به هنگام ترمز گیری معرفی شده است. موتورهای برقی در زمان ترمزگیری تبدیل به ژنراتور می شوند و باتری ها را شارژ می‌کنند، بدین ترتیب بخشی از انرژی لازم برای حرکت بخشیدن به خودرو به شکل رایگان باز تولید می شود،اما این روش یک مشکل بسیار فراگیر هم دارد، در مسیرهای پرشیب که ترمزگیری های متعددی انجام می شود، باتری های خودرو تا حد نهایی شارژ می شوند و در ادامه مسیر ظرفیت خالی ای برای ذخیره سازی برق بیشتر وجود نخواهد داشت.

اما مهندسان مرسدس بنز توانسته اند به راه حلی پیچیده و هوشمندانه برای رفع این مشکل دست یابند، شیوه کار بدین ترتیب است که است که سامانه هیبریدی می تواند با استفاده از سامانه COMAND که با اتکا بهGPS کار می کند، مسیر پیش رو راننده را تا مسافت ۷ کیلومتر آنالیز کند.

بر پایه اطلاعات

بر اساس اطلاعاتی چون حداکثر سرعت مجاز،شیب مسیر و شریط رانندگی، الگوریتمی برای روند شارژ و دشارژ شدن باتری ها تعریف می شود تا حداکثر استفاده از انرژی بازیافت شده فراهم شود و بدین ترتیب از مصرف سوخت تا حد امکان کاسته شود.

به عبارت ساده تر در مسیرهایی با شیب مثبت (سربالایی) مجموعه هیبردی از حداکثر ظرفیت باتری ها و انرژی الکتریسیته استفاده می کند، تا امکان شارژ شدن باتری های خالی در مسیر سرازیری وجود داشته باشد. البته تعریف چنین الگوریتمی در مسیرهایی با شیب های مثبت و منفی متناوب آسان به نظر می رسد، اما می توان تصور کرد که در جاده های پر پیچ و خم کوهستانی،تعین بر آیند به شکلی که مجموعه هیبریدی و باتری در حداکثری بازدهی خود قرار گیرند، تا چه حد می تواند سخت و پیچیده باشد.

به هرحال چنین تکنولوژی ای به خصوص برای مسیرهای پرشیب و شهر های کوه پایه ای، زمینه کاهش هرچه بیشتر مصرف سوخت را فراهم می آورد، اما بعید است که برای مناطق نقشه برداری نشده نیز کاربرد داشته باشد، چرا که اصول کار سامانه هیبریدی هوشمند مرسدس بر اساس نقشه های توپوگرافی و مشخصات حرکتی مسیر (درصد شیب و حداکثر سرعت مجاز) بنا شده است.


منبع: رگلاژ

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها