کد خبر : 10472

فناوری خیره کننده مرسدس بنز در طراحی چراغ خودرو

فناوری خیره کننده مرسدس بنز در طراحی چراغ خودرو

چراغ‌های مرسدس بنز موسوم به Multibeam LED از ۸۴ LED مجزا تشکیل شده و از بسیاری جهات نسبت به نسل قبلی چراغ ها برتری دارد.

به گزارش خودروتک، بنز در فیس لیفت کلاس CLS  برای اولین بار از نسل نخست این چراع های LED استفاده کرد. این مدل از چراغ های مولتی بیم از ۲۴ LED تشکیل شده است و امکان روشن کردن آنها به شکل مستقل نیز وجود داشت. با روشن کردن تمامی این ۲۴ چراغ حداقل ۴۸۵ متر از جاده روشن می شد که در نوع خود بی همتا بود. زمانی که خودرویی از روبرو می آید میتوان مقداری از روشنایی را کم کرد تا مزاحم دیگر راننده ها نباشد. به علاوه چراغ ها مکانیسم گردان دارند و درنتیجه مسیر حرکت را در پیچ های جاده هم روشن می کنند.

در سیستم جدید، تعداد LED ها سه و نیم برابر شده است و به گفته مرسدس بنز، سیستم Multibeam جدید اولین چراغی است که که به طور کامل دیجیتالی است و به هیچ قطعه مکانیکی متحرکی نیاز ندارد. این چراغ به حدی انعطاف پذیر است که می توان با نور پرتاب شده چراغ را برای نوشتن حروف انگلیسی هم به کار برد و مثالی از چنین حرکتی در تصویر قابل مشاهده است.

 

پرتاب نور

می توان تصور کرد که توان پرتاب نور این چراغ ها باید از ۴۸۵ متر نمونه های اولیه هم بیشتر باشد و در شرایط عدم وجود ترافیک به حدود ۶۰۰ متر افزایش یابد،هرچند از طرف دیگر بعید به نظر می رسد که واقعا روشن کردن فاصله ای بیش از نیم کیلومتر برای راننده چندان فایده ای داشته باشد.مهمترین نکته در تکنولوژی تازه چراغ های مرسدس بنز،به کنترل مستقل هر LED مربوط می شود که امکان عملکرد منعطف سیستم چراغ های جلو را به وجود می آورد.

برای مثال در زمانی که خودرو دیگری در مسیر مقابل در حال حرکت باشد،سامانه های دید در شب مرسدس بنز، وجود آن را تشخیص داده و پرتاب نور چراغ به شکلی تنظیم می شود که نور،برای دید راننده مقابل مزاحمتی ایجاد نکند، مثالی از این عملکرد هوشمندانه را می توانید در تصویر مشاهده فرمایید.

به هرحال مهندسان مرسدس بنز به اطلاعاتی استناد می کنند که بر اساس آن در آلمان تعداد پیاده هایی که شب در جاده ها کشته میشوند پنج برابر روز است و ۴۰ درصد تصادف های مرگبار هم در شب رخ میدهند.با این حساب مشخص است که چرا خودروسازان آلمانی سرمایه گذاری سنگینی را برای توسعه تکنولوژی های پرتاب نور و توسعه سامانه های مادون قرمز دید در شب انجام می دهند.


منبع: رگلاژ

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها