کد خبر : 8765

فرمول یک/ آشنایی با فرمان عجیب خودروهای فرمولا

فرمول یک/ آشنایی با فرمان عجیب خودروهای فرمولا

یکی از مهمترین اجزای کابین در فرمول یک فرمان است. فرمان در خودروهای فرمول یک به طرز دیوانه کننده ای پیچیده است و مقدار داده ها و تنظیمات مورد نیاز راننده بسیار زیاد است.

به گزارش خودروتک، راننده بایستی پارامتر های مختلفی از جمله وضعیت موتور، سیستم بازیابی انرژی (ERS)، میزان تعادل در ترمزهای جلو و عقب، حالت موتور، گشتاور و … را در سرعت بالای ۳۰۰ کیلومتر در ساعت کنترل کند.

مقایسه فرمان های سباستین فتل، لوئیس همیلتون و مکس ورشتپن - فرمول یک 2018

مقایسه فرمان های سباستین فتل، لوئیس همیلتون و مکس ورشتپن – فرمول یک 2018

چگونه این اطلاعات و تنظیمات در اختیار راننده قرار می گیرد؟ پس بیایید با هم نگاهی عمیق به فرمان خودروهای فرمول یک بیاندازیم.

در این مقاله ما فرمان خودروی 2018 مرسدس WO9 را مورد بررسی قرار می دهیم. به یاد داشته باشید که فرمان تیم های مختلف با هم متفاوت و حتی دو راننده می توانند بسته به نیاز خود فرمان خود را طراحی کنند. در اینجا ما قسمت های اصلی فرماان را به شما معرفی می کنیم.

فرمان ماشین لوئیس همیلتون - مرسدس WO9

فرمان ماشین لوئیس همیلتون – مرسدس WO9

صفحه نمایش(Display)؛ اولین مورد و شاید مهمترین قسمت صفحه نمایش است. از سال ۲۰۱۴ تیم ها از صفحه نمایش در طراحی فرمان استفاده کردند. رانندگان با استفاده از این صفحه نمایش اطلاعات جامعی نظیر سرعت ، زمان دور اخیر، فاصله ها، وضعیت باتری و صدها مورد دیگر را مشاهده کنند.

بدین ترتیب اطلاعات کامل و به راحتی در اختیار راننده قرار می گیرد. همچنین تیم ها می توانند به سرعت اطلاعات مورد نیاز در مسایل ایمنی در اختیار راننده قرار دهند.

چراغ ها (Lights)؛ در بالای صفحه نمایش یک ردیف چراغ وجود دارد که مربوط به دور موتور است و راننده به وسیله آن می تواند بهترین زمان تعویض دنده را بدست بیاورد.همچنین دو جفت چراغ زرد و سفید وجود دارد که مربوط به پرچم زرد و مناطق خطرناک پیست است.

دکمه +1 و +10؛ دسترسی سریع به عدد مناسب در منو تنظیمات با اعمال اعداد.

دکمه N: گیربکس در حالت خلاص قرار می گیرد.

دکمه DRS : این دکمه برای فعال شدن دی آر اس هنگامی که خودرو در یک ثانیه ای خودروی جلو است.

دکمه X : این دکمه برای تایید خروج از مسابقه و بازگشت به گاراژ است. راننده پس از وجود مشکل در خودرو هنگامی که قصد خارج شدن از مسابقه را دارد از این دکمه استفاده می کند.

دکمه سبقت (OT ,Overtake) : با فشار این دکمه خودرو در وضعیت فوق العاده و گرفتن بالاترین کارایی از موتور و سیستم بازیابی قرار میگیرد تا به راننده برای سبقت گیری کمک کند.

دکمه Pit Confirm :راننده ها با استفاده از این دکمه به تیم اعلام می کنند اماده تعویض لاستیک هستند. با فشردن این دکمه(PC) توسط راننده تیم برای تعویض لاستیک آماده می شوند.

دکمه PL.Pit Lane : همه می دانیم که محدودیت سرعت در مسیر گاراژ و پیت لین وجود دارد و با فشردن این دکمه خودرو به سرعت مجاز درون مسیر گاراژ می رسد.

دکمه محدودکننده سرعت بر روی فرمان

دکمه محدودکننده سرعت بر روی فرمان

دکمه صحبت کردن (Talk Buttom) : این دکمه برای صحبت های تیم و راننده بکار می رود.

دکمه شروع مسابقه (RS.Race Start) : این دکمه مخصوص شروع مسابقه است و تنظیمات کلاج و سیستم بازیابی (ERS) را در وضعیت مناسب قرار می دهد.

بعد از معرفی دکمه ها نوبت به درجه های روی فرمان می رسد. شش درجه روی فرمان وجود دارد که بدون نیاز به برداشتن دست می توان ان ها را تغییر داد.

درجه ورود و خروج (Entray And Exit) : این درجه مربوط به تنظیمات دیفرانسیل در ورود و خروج پیست است. اساسا این درجات برای تنظیم سرعت گردش چرخ ها هنگام پیچیدن است. برای کاهش خوردگی لاستیک با بالابردن سرعت چرخ بیرونی از این تنظیم استفاده می کنند. تنظیم این دکمه بسیار مهم است.

درجه پیچ های سرعت بالا و پایین(Mid And Hi Speed) : این نیز مربوط به دیفرانسیل است و برای سرعت ورود و خروج پیچ ها با سرعت های متفاوت استفاده میشود.این درجه نسبت به درجه ورود و خروج استفاده کمتری دارد.

درجه تنظیم ترمز(Brake balance) : این درجه برای تنظیم تعادل بین ترمز جلو و عقب مورد استفاده قرار می گیرد. و با عناوین +BBM و BMIG شناخته می شود. این درجه میزان استفاده از ترمز جلو و عقب را تعیین می کند و راننده در هر لحظه می تواند در ان تغییری ایجاد کند. تنظیم ترمز باید با توجه به سیستم بازیابی انرژی صورت بپذیرد.

با توجه به موتور بازیابی گرمای ترمز (MGU-K ) و خارج شدن پمپ های روغن( سیمی شدن ترمز ها) بدست آوردن یک تعادل مناسب بین ترمز جلو و عقب بسیار مشکل است. کامپیوتر خودرو با توجه به سیستم بازیابی و نیاز راننده تنظیم میکند.

نوعی دیگر از درجات روی فرمان قرار دارند که در وسط و میان دکمه ها قرار دارند(برای تنظیم این درجان راننده یکی از دست های خود را از فرمان جدا می کند).

درجه استراتژی(Strat درجه سمت چپ ) این درجه برای تنظیم استراتژی و عمدتا برای کنترل میزان استفاده و ذخیره سیستم بازیابی (ERS) استفاده می شود.

معمولا رانندگان در شروع مسابقه این درجه را روی STRAT 3 تنظیم می کنند که بالاترین کارایی را از سیستم بازیابی (ERS) می گیرند. در شروع مسابقه میزان استفاده از باتری بسیار بیشتر از ذخیره آن است.(البته رانندگان تنظیمات را بسته به میل و روش رانندگی خود تعیین می کنند)

درجه همه کاره(Multi-Function درجه وسط) این درجه مجموعه ای تنظیمات را شامل می شود، مانند BITE (کلاج و نقطه درگیری آن) ، TRQ (گشتاور) ، BBW (ترمز سیمی) TYRE (لاستیک.نوع لاستیک انتخابی موجود) و تنظیمات مختلف دیگر.

درجه تنظیم موتور (HPP.Hi Powertrain) این درجه مختص تنظیم موتور درون سوز V6 است. با این درجه حالات مختلف ترکیب سوخت با هوا ، میزان و زمان بندی انفجار درون سیلندر قابل دست یابی است.

راننده بسته به نیاز خود می تواند این درصد را بالا برای بدست آوردن قدرت بیشتر و یا کاهش برای کاهش مصرف سوخت تنظیم کند.


منبع: فرمول یک ایران

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها