کد خبر : 78188

فرمول یک | جنجال توهین نژادپرستانه قهرمان سابق فرمول یک به لوئیس همیلتون

فرمول یک | جنجال توهین نژادپرستانه قهرمان سابق فرمول یک به لوئیس همیلتون

رؤسای فرمول یک در نظر دارند نلسون پیکه، قهرمان سه دوره جهان، را به دلیل آزار نژادپرستانه لوئیس همیلتون برای مادام‌العمر محروم کنند.

به گزارش خودروتک به نقل از خبر ورزشی، پیکه از کلمه «کاکا سیاه» برای توصیف ستاره بریتانیایی استفاده کرده بود و همیلتون از فرمول یک خواست تا در این باره اقدامی انجام دهد.

گمان می‌رود که توهین پیکه در مصاحبه‌ای در سال گذشته در برزیل انجام شد، اما روز سه‌شنبه منتشر شد. این برزیلی ۶۹ ساله درباره برخورد همیلتون و مکس فرستاپن (که با دختر پیکه رابطه دارد) صحبت کرده بود.

همیلتون، قهرمان هفت دوره جهان، در شبکه اجتماعی نوشت: «این موضوعی فراتر از زبان است. این طرز فکرهای کهنه باید تغییر کند و جایی در ورزش ما ندارد. من در تمام زندگی‌ام با این نگرش‌ها احاطه شده بودم. زمان زیادی برای یادگیری وجود داشت. دیگر زمان اقدام فرا رسیده است.»

 

این مسئله فشار را بر فرمول یک پیش از گرندپری بریتانیا در آخر هفته افزایش می‌دهد. رؤسای فرمول یک با بیانیه‌ای در حمایت از همیلتون پاسخ دادند: «زبان تبعیض‌آمیز یا نژادپرستانه غیرقابل قبول است و هیچ نقشی در جامعه ندارد. لوئیس سفیری فوق‌العاده برای ورزش ما است و شایسته احترام است. تلاش‌های خستگی‌ناپذیر او برای احترام به تفاوت‌ها و اقلیت‌ها درسی برای همه است و چیزی است که ما در فرمول یک به آن متعهد هستیم.»

تیم مرسدس همیلتون نیز پیکه را که با برابهام در سال‌های ۱۹۸۱ و ۱۹۸۳ و بار دیگر با ویلیامز در سال ۱۹۸۷ قهرمان جهان شد، به شدت مورد انتقاد قرار دادند. آن‌ها گفتند: «ما به شدت هرگونه استفاده از زبان نژادپرستانه یا تبعیض‌آمیز را محکوم می‌کنیم. لوئیس تلاش‌های ورزش ما را برای مبارزه با نژادپرستی رهبری کرده است و او قهرمان واقعی تنوع نژادی است. این حادثه بر اهمیت اساسی تداوم تلاش برای آینده‌ای روشن‌تر تأکید می‌کند.»

جنجال در فرمول یک پس از توهین نژادپرستانه/ این افکار کهنه جایی در ورزش ندارند!

کمپین اولیه همیلتون برای برجسته کردن نژادپرستی زمانی شروع شد که او از کالین کپرنیک (بازیکن سابق فوتبال آمریکایی که در سال ۲۰۱۶ در اعتراض به سرود ملی آمریکا زانو زد) حمایت کرد و از آن زمان مبارزاتش افزایش داشته است. از زانو زدنش گرفته تا پوشیدن تی‌شرت‌های اعتراضی قبل از مسابقات؛ اتفاقاتی که به خصوص با قوانین فرمول یک F۱ سازگار نیست. او در سپتامبر ۲۰۲۰ در گرندپری توسکان، تی‌شرتی پوشید که روی آن نوشته بود «پلیسی که برونا تیلور را کشت دستگیر کنید» و باعث ایجاد وحشت در فرمول یک و هیئت حاکمه آن‌ها (FIA) شد، با توجه به اینکه سازمان قرار است از نظر سیاسی بی‌طرف بماند. تیلور ۲۶ ساله، هنگامی کشته شد که مأموران به آپارتمان او در کنتاکی بر اساس حکم بازرسی برای یافتن مواد مخدر در مارس ۲۰۲۰ یورش بردند.

همیلتون از استفاده از صدای خود و صحبت کردن نه تنها در مورد نژادپرستی، بلکه در مورد حقوق دگرباشان نیز هراسی نداشت. گاهی اوقات انجام این کار برای او راحت نبود، با توجه به شرایط سیاسی در برخی کشورها، و باز هم نگرانی‌های قابل توجهی برای فرمول یک ایجاد می‌کرد. اما اقدامات او منجر به روندهای مثبت در ورزش شد و سایر تیم‌ها هم شروع به حمایت و تمرکز بر این موارد کردند.

ردبول قرارداد راننده ذخیره استونیایی یوری ویپس ۲۱ ساله را به دلیل استفاده از زبان نژادپرستانه در جریان پخش زنده بازی فسخ کرد و نوشت: «تیم هیچ‌گونه نژادپرستی را نمی‌پذیرد.»

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها