کد خبر : 75152

افرادی کارت فدراسیون اتومبیلرانی دارند که دستشان به فرمان هم نخورده است!

افرادی کارت فدراسیون اتومبیلرانی دارند که دستشان به فرمان هم نخورده است!

یک پیشکسوت رشته اتومبیلرانی با انتقاد شدید از وضعیت این رشته در ایران، گفت: شرایط به شکلی شده که هر کسی می‌تواند با پرداخت ۲۵۰ هزار تومان، کارت اتومبیلرانی که فقط مختص ورزشکاران این رشته است را دریافت کند.

به گزارش خودروتک به نقل از ایسنا، سینا سعیدی با انتقاد از وضعیت رشته اتومبیلرانی و موتورسواری در ایران، اظهارکرد: متاسفانه تغییر و تحولات در فدراسیون زیاد است و رییسان کمیته‌ها مدام تغییر می‌کنند، تا جایی که هر ۳ یا ۶ ماه یک‌بار تغییر می‌کنند. مطمئنا این تغییر و تحولات مداوم به هر رشته‌ای آسیب‌ می‌زند چرا که هر فردی که از طرف رییس فدراسیون پست می‌گیرد تا بخواهد برای کمیته خود دست به برنامه‌ریزی بزند و ساختار درست را ایجاد کند، از کار برکنار می‌شود.

این پیشکسوت رشته اتومبیلرانی افزود: طی ۲ سال گذشته با شیوع کرونا و هم‌چنین تغییر رییس فدراسیون، اتفاق خاصی در این رشته رخ نداده و چیزی رشد نکرده است، نه به لحاظ برنامه‌ریزی و آینده‌نگری و نه رشد سخت‌افزاری و امکانات و نه آدم‌های جدید ایده‌های خلاقانه داشته‌اند، همه چیز در سکوت پیش می‌رود و باز هم شاهد تغییرات دنباله‌دار به دلایل نامشخص هستیم. طی این مدت روسای کمیته‌های مهمی همچون موتورکراس که چند روز پیش باز هم شاهد تغییرش بودیم، رییس کمیته سرعت که بزرگترین کمیته فدراسیون است را اسفند خودشان انتخاب کردند و فروردین برکنارش کردند.

رییس کمیته دریفت شهریور خیلی محکم تقویم مسابقات را مشخص کرد و گفت تا پایان سال ۵ مسابقه برگزار می‌کنیم که فقط ۲ مسابقه برگزار شد. در مجموع برنامه‌ کمیته‌ها مشخص نیست و این تغییرات نیز باعث ضربه به این رشته شده است. مسئولان فدراسیون بیایند بگویند در این مدت برای رالی، سرعت و دریفت چه کاری کرده‌اند؟ اصلا بگویند برای اتومبیلرانی چه کار کرده‌اند؟

وی با اشاره به راه‌اندازی آکادمی تحت عنوان آکادمی بین‌المللی توسط فدراسیون اتومبیلرانی، خاطرنشان کرد: این آکادمی در زمان گذشته هم وجود داشت و همین اقدامات را انجام می‌داد اما با تبلیغات و بزک کردن، آن را به نام بین المللی افتتاح کردند. اگر می‌خواهند بگویند سال گذشته دوره داوری گذاشتیم، خب این دوره که در زمان ریاست سابق ۳ مرتبه با حضور همین مدرسان خارجی برگزار شد، به غیر از این دیگر چه کاری انجام شد؟ بگویند آیا مدارک مربیگری را ساماندهی کردند یا اینکه دوره‌های آموزشی خاصی را برگزار کردند که قبلا برگزار نمی‌شد؟

سعیدی ادامه داد: هیچ‌کدام از این کارها انجام نشده جز اینکه فقط کارت عضویت اتومبیلرانی که یک زمانی ارزش داشت و فقط متعلق به خانواده این رشته بود را با دریافت ۲۵۰ هزار تومان به هر کسی که می‌خواست تحویل دادند تا جایی که حدود ۴ یا ۵ هزار نفر در کشور این کارت را در شرایطی دریافت کردند که اصلا دست‌شان تا به حال به فرمان ماشین هم نخورده است! قبلا دریافت این کارت شرایط و ضوابطی داشت و باید قهرمان و ورزشکار این رشته می‌بودی اما الان این‌طور نیست و به هر کسی با دریافت پول کارت می‌دهند. مثل این است که مثلا من بروم و کارت عضویت تکواندو و کاراته را که اصلا با آن‌ها آشنا نیستم را دریافت کنم.

قهرمان ۳ دوره مسابقات رالی کشور، افزود: همین دوره‌ای که ۳ روزه در آکادمی المپیک برگزار کردند از هر نفر برای دوره‌های کامل مبلغ یک میلیون و پانصد هزار تومان گرفتند، در حالی که این دوره ۲ مرتبه در گذشته به صورت رایگان برگزار شد.

وی درباره مباحث و حواشی مربوط به موضوع واردات موتورسیکلت طی سال‌های اخیر و نامشخص بودن وضعیت آن، گفت: از آنجا که استفاده از موتورسیکلت ۲۵۰ سی سی در کشور ما بر خلاف دیگر کشورهای جهان ممنوع است، بسیاری از علاقمندان دنبال این هستند که مجوز واردات موتورسیکلت از خارج را تحت عنوان ورزشکار این رشته دریافت کنند. متاسفانه این موضوع طی سال های اخیر وجود داشته و بسیاری از اوقات مجوز به افرادی که قهرمان این رشته نیستند و نباید مجوز بگیرند، داده شد و برخی افراد حتی تعداد ۵، ۱۰ و یا بیشتر نیز موتورسیکلت وارد کردند! این بحث همیشه بین فدراسیون، وزارت ورزش و پلیس راهور ناجا بوده و می‌دانم که آقای ناظمی رییس فدراسیون نیز کارگروهی در این‌باره تشکیل داده اما هنوز این موضوع ساماندهی نشده است، اینکه مثلا ثابت شود آقای فلان! برای دریافت مجوز واردات ورزشکار و قهرمان است یا نه و اصلا حق همیاری فدراسیون را داده یا خیر، مشخص نشده است.

سعیدی درباره حق همیاری فدراسیون برای دریافت مجوز، گفت: حق همیاری مبلغی است که فدراسیون برای ارائه مجوز واردات از قهرمانان می گیرد، البته در این‌باره هم یک نفر ۸ میلیون داده و نفر دیگر ۵۰ میلیون تومان که پرونده‌های آن هم موجود است. بارها هم این موضوع به بازرسی رفت اما نتیجه آن مشخص نشد.

رییس پیشین کمیته رالی، با بیان اینکه هدف از گفتن این انتقادات خصومت شخصی با رییس فدراسیون اتومبیلرانی نیست، خاطرنشان کرد: او در این‌باره هم قول داد اما تاکنون هیچ کاری انجام نشده است. از سوی دیگر در این دو سال هم اتفاق خاصی در این رشته نیفتاده که ورزشکاران دلگرم شوند. خب باید به جامعه بزرگ اتومبیلرانی و موتورسواری ایران توضیح بدهد که در این مدت چرا کار خاصی برای رشد و پیشرفت این رشته انجام نشده و صرفا کارهای نمایشی و تغییرات مداوم در دستور کار بوده است، مثلا هزینه افتتاح پیست استاپ آزادی توسط یک شخص داده شد اما فدراسیون برنامه گذاشت و آن را به نام خود تمام کرد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها