کد خبر : 70961

فرمول یک | چطور این ایرانی سرنوشت گرندپری ابوظبی را تغییر داد؟

فرمول یک | چطور این ایرانی سرنوشت گرندپری ابوظبی را تغییر داد؟

اتفاقاتی که در آخرین دور مسابقات فرمول یک 2021 رخ داد، یک اسم ایرانی را به ترند توئیتر تبدیل کرد.

به گزارش خودروتک به نقل از ورزش سه، کافی است نام فامیلی اش را به انگلیسی در توئیتر جست و جو کنید.

با 15 هزار توئیت در چند ساعت اخیر مواجه خواهید شد؛ توئیت هایی که او را به یکی ترندهای توئیتر تبدیل کرده است؛ از نیکولاس لطیفی صحبت می کنیم.

ورود به فرمول یک، با پیشنهاد پدرخوانده وار

نام نیکولاس لطیفی سال گذشته بر سر زبان ها افتاد. در آن مقطع برخی از رسانه ها مدعی شدند که پدر ثروتمند نیکولاس مبلغی حدود 35 میلیون دلار برای حضور پسرش در تیم ویلیامز پرداخته است؛ پدر او مایکل، یکی از سرمایه گذاران شرکت مک لارن هم هست و خیلی ها پیش بینی می کنند که نیکولاس طی سال های آتی در تیم مک لارن حضور خواهد یافت.

 Paid Driver که برخی از رسانه ها با کمی چاشنی طنز آن را Gentleman Driver هم می خوانند، به رانندگانی گفته می شود که برای حضور در تیم های فرمول یک، نه تنها دستمزدی دریافت نمی کنند، بلکه مبالغ هنگفتی هم پرداخت و یا با یک اسپانسر چرب و نرم وارد گود شده و پیشنهادی می دهند که رد کردنش آسان نباشد! لطیفی هم به این صورت وارد مسابقات فرمول یک شد و به همراه جورج راسل که او هم یک Paid Driver بود، به عنوان رانندگان ویلیامز با این تیم قرارداد امضا کردند.

وقتی لطیفی، ردبول را مرام کش خود کرد!

راننده ایرانی-کانادایی ویلیامز که با وجود سن پایین و نحوه حضورش به واسطه شروع رانندگی از دوران کودکی و شرکت در مسابقات مختلف از تجربه بالایی در عرصه رانندگی برخوردار بود، دومین سال حضور خود در تیم ویلیامز را با یک اتفاق جالب به پایان رساند؛ اتفاقی که به نوعی سرنوشت قهرمانی این دوره را تعیین کرد و مانع از تاریخ سازی همیلتون شد. چند ساعت پیش بود که سرنوشت این فصل از رقابت های فرمول یک در پیست یاس مارینای ابوظبی مشخص و طی آن مکس فرستپن راننده هلندی تیم ردبول با شکست دادن لوئیس همیلتون، مقام قهرمانی را مال خود کرد. نحوه قهرمانی این راننده هلندی بود که نام نیکولاس لطیفی را یک بار دیگر مطرح کرد.

 

جورج راسل و نیکولاس لطیفی، رانندگان ویلیامز در فرمول یک 2021

در فاصله 5 دور مانده تا پایان این مسابقه و با اینکه همیلتون با وجود لاستیک فرسوده خود پیشتاز بود و 11 ثانیه با مکس فاصله داشت، ناگهان نیکولاس لطیفی راننده ایرانی ـ کانادایی تیم ویلیامز از مسیر خارج شد و به گارد ریل برخورد کرد. این اتفاق منجر به ورود خودروی ایمنی به پیست شد و به این ترتیب فاصله زمانی راننده‌ها از میان رفت و فقط ترتیب خودروها حفظ شد. خودروی ایمنی تا دور 58 یعنی دور آخر درون پیست بود و همیلتون تنها یک درو تا قهرمانی فاصله داشت اما با خروج خودروی ایمن، دوباره رقابت آزاد شد و مکس فرستپن به دلیل استفاده از تایر نرم توانست پیچ های باقی ‌مانده را سریع‌تر از لوئیس همیلتون طی کند و در حالی که تیم مرسدس و ردبول از شدت تعجب دهانشان باز مانده بود، از خط پایان بگذرد.

 

*شاید این سوال برایتان پیش بیاید که اصلا خودروی ایمنی چیست و ارتباط آن با حادثه ای که برای لطیفی رخ داد و در نهایت به از دست رفتن قهرمانی همیلتون انجامید چیست؟

در طول یک مسابقه فرمول یک و تحت شرایط اضطراری چون تصادف یا بارندگی شدید و آب گرفتگی مسیر که نیاز به کاهش سرعت خودروها بدون توقف جریان مسابقه است، خودروی ایمن وارد عمل می شود. وجود این خودرو در تمامی مسابقات الزامی است و بلافاصله در هر لحظه ای که مدیر پیست تشخیص دهد، وارد پیست می شود.

 

در این شرایط، مدیر پیست به پرچمدارها اطلاع می ‌دهد که پرچم‌ های زرد و تابلوهای اِس‌سی را نشان دهند تا به شرکت کنندگان ورود خودرو ایمن به پیست را اعلام کنند.از سال ۲۰۰۷، همه خودروهای فرمول یک موظف به نصب لامپ‌های مخصوصی روی فرمان اتومبیل شدند که نشان دهنده رنگ پرچم در پیست است .روشن شدن چراغ زرد استقرار خودرو ایمن در پیست مسابقه را هشدار می ‌دهد. ماشین ایمنی به پیست می‌آید و جلوی ماشین‌های دیگر با سرعتی متوسط حرکت می‌کند تا مارشال‌ها پیست را پاک کنند و یا ماشین‌های تصادفی را با جرثقیل به گاراژ منتقل کنند. ورود ماشین ایمنی به پیست را با پرچم قرمز نشان می‌دهند.در این هنگام سبقت گرفتن مجاز نیست و هیچ ماشینی حق ندارد از ماشین ایمنی جلو بزند. تخلف از این موارد راننده را با جریمه مواجه می‌کند.

 

 

با توضیحات بالا قطعا متوجه شده اید که ارتباط ماشین ایمن، نیکولاس لطیفی و قهرمان این دوره از مسابقات فرمول یک چه بوده است؛ حال که هم لطیفی را شناختید و هم از ماجرا به طول کامل خبردار شدید، توجه تان را به بخشی کوچک از 15 هزار توئیتی که در مورد راننده ایرانی-کانادایی طی این چند ساعت منتشر شده جلب می نماییم:

 

 

 

 

 

بخش زیادی از توئیت ها به لطف ناخواسته اما بزرگ نیکولاس لطیفی به ردبول و مکس فرستپن اختصاص دارد؛ از بسته پستی جدید ردبول برای لطیفی و یخچال پر از ردبول این راننده تا تونل افتخار ردبولی ها برای این راننده که همگی با تصاویر طنز در توئیتر منتشر شدند:

 

در این توئیت صحنه معروف فینال یورو 2021 را شاهد هستیم که اتفاق امروز به آن تشبیه شده و لطیفی در نقش کیه لینی، مانع از حرکت یک انگلیسی دیگر (این بار همیلتون) شده است.

 

بسیاری از توئیت ها هم با طنز به حضور لطیفی در میان ردبولی ها بعد از مسابقه امشب اختصاص دارند.

 

عکس یادگاری معروف رونالدینیو با بارسلونایی ها در جام خوان گامپر که آبی اناری ها در آن اعضای تیم ردبول را تشکیل می دهند و لطیفی هم رونالدینیو است!

 

بعد از این لطف بزرگ و ناخواسته، این کاربر پیش بینی کرده که لطیفی برای سال 2022 به ردبول پیوست.

 

بخشی از توئیت ها هم به واکنش مرسدس بنزی ها و همیلتون به این حرکت لطیفی اختصاص دارد؛ از استتار سیمپسونی نیکولاس وقتی که همیتلون از راه می رسد تا انتظار مورینیویی توتو وولف (رئیس مرسدس بنز) برای تسویه حساب با لطیفی در پارکنیگ!

توئیت های زیادی هم به یکه تازی همیلتون و بی خبری او از وجود پدیده ای به اسم لطفی اختصاص دارند که از میان آنها چند مورد را انتخاب کرده ایم:

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها