کد خبر : 48201

دلیل ترکیدن پیاپی لاستیک خودروها در گرندپری انگلیس چه بود؟

دلیل ترکیدن پیاپی لاستیک خودروها در گرندپری انگلیس چه بود؟

بالاخره شرکت لاستیک سازی پیرلی نظرش را در رابطه با علت پنچر شدن لاستیک های فرمول یک خود در مسابقه بریتانیا هفته گذشته را اعلام کرد. بر اساس این بیانیه نیروهای وارده بر لاستیک عامل پنچر شدن آنها تشخیص داده شده اند. پیرلی این نیروها را اینگونه توصیف کرد “بزرگترین نیرویی که تا کنون دیده ایم”

به گزارش خودروتک به نقل از دیجیتانو ، مسابقه بریتانیا روند کسل کننده ایی را در دورهای پایانی داشت و هیچ راننده ایی توانایی تهدید رانندگان برتر را نداشت تا لحظه ایی که به یک باره لاستیک خودرو مرسدس والتری بوتاس دچار پنچری شد و پس او کارلوس ساینز و لوئیس همیلتون نیز به همین سرنوشت دچار شدند.

از جمع سه نفری که دچار حادثه لاستیک شدند تنها لوئیس همیلتون بود که تغییری در رده اش نداشت و توانست خود را با سه چرخ به خط پایان برساند و پیروز مسابقه شود. اما از سوی دیگر والتری بوتاس و کارلوس ساینز از رده دوم و چهارم به خارج محدوده امتیاز گیری پرتاب شدند.

بلافاصله پس از مسابقه تحقیقات پیرلی بر روی اتفاق عجیبی که برای هر ۲ خودرو مرسدس و خودرو مکلارن رخ داده بود آغاز شد و پیرلی نتیجه گرفته است که نیروهای وارده بر لاستیک بیش از توان لاستیک ها بوده و این فشار ها در مدت بسیار طولانی بر لاستیک اعمال می‌شده است. شرکت لاستیک سازی پیرلی در بیانیه رسمی خود بیان کرده است که:

پیرلی تجزیه و تحلیل اولیه خود را در رابطه با لاستیک های مورد استفاده در مسابقه هفته گذشته پیست سیلورستون به پایان رسانده است. بر اساس این تحقیقات علت خرابی و پنچر شدن لاستیک های تولیدی ما در پایان هفته گذشته که طی آن هر دو خودرو مرسدس و یک خودرو از مکلارن دچار آسیب دیدگی شدند، مشخص شده است.

دلیل اصلی، مجموعه ایی از اتفاقاتی است که داخل پیست رخ داده بود و بر اساس این اتفاقات تیم ها تصمیم گرفتند تا از ست دوم لاستیک های خود به مدت ۴۰ دور استفاده کنند. تعداد دوری که برابر سه چهارم طول کلی مسابقه است آن هم در یکی از سخت ترین پیست های فصل. این زمان کارکرد طولانی به همراه خودروهایی که تا به امروز سریعترین های فرمول یک هستند( زمان پول پوزیشن امسال ۱.۲ ثانیه سریعتر از خودروهای ۲۰۱۹ بوده است) باعث شده تا دور های پایانی مسابقه بریتانیا چالش برانگیز شود. نیروهایی که بر لاستیک ها وارده شده بیشترین فشاری است که تا کنون دیده ایم. نتیجه این فشارها به علاوه سریعترین خودروهای تاریخ فرمول یک چیزی نخواهد بود جز از هم پاشیدگی ساختار لاستیک.

در پیست سیلورستون لاستیک های جلو همیشه دچار سایش بیشتری هستند اما این بار تعداد دور بالای استفاده از لاستیک و فشار زیادتری که خودروها نسبت به سال گذشته بر لاستیک وارد می‌کنند باعث شد تا لاستیک ها در دورهای پایانی دچار استرس شوند و یکپارچگی ساختاری خود را از دست بدهند.

پیرلی اعلام کرده است برای مسابقه دوم سیلورستون که مصادف است با هفتادمین سالگرد برگزاری مسابقات فرمول یک ، لاستیک های c2 c3 c4 را انتخاب کرده است که نسبت به انتخاب های هفته گذشته یه درجه نرمتر هستند. همچنین لاستیک های مصرف شده مورد بررسی قرار خواهند گرفت تا کارخانه پیرلی بتواند افزایش حداقلی فشار و استرس بر لاستیک را ایجاد کند.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها