کد خبر : 24216

فرمول یک / تغییرات تیم ها برای گرندپری آلمان

فرمول یک / تغییرات تیم ها برای گرندپری آلمان

در این بخش به چند مورد از تغییرات فنی مهندسی که تیم‌های مرسدس و فراری و ردبول برای گرندپری آلمان 2019 روی خودروهای خود اعمال کرده‌اند می‌پردازیم و توضیحاتی در مورد این تغییرات ارائه می‌دهیم.

به گزارش خودروتک ، همان طور که می دانید تیم مرسدس برای گرندپری خانگی خود انبوهی از بروز رسانی های آیرودینامیکی را معرفی کرده است. لذا ابتدا به سراغ بروز رسانی های این تیم می رویم.

بروز رسانی های تیم مرسدس

جزئیات بال جلوی خودروی W10 مرسدس

تیم مرسدس برای بال جلوی خود از فلپ هایی با قطر کم تر استفاده کرده است. این تیم خصوصا با کاهش قطر دو عنصر بالایی، لبه ی حمله ی بال را (لبه ی حمله آخرین قسمتی از یک المان است که با جریان هوا برخورد دارد) در موقعیتی پایین تر از موقعیت قبلی خود در امتداد صفحه انتهایی (Endplate) قرار داده است.

بال جلوی خودروی مرسدس

بال جلوی خودروی مرسدس

جزئیات بال جلوی خودروی W10 مرسدس

در حالی که دماغه ی بال همانند مسابقات قبل می باشد و دست نخورده باقی مانده اما تیم مرسدس در صفحه انتهایی (Endplate) بال جلوی خود از نوآوری ای که تیم فراری در گرندپری فرانسه به کار برد، استفاده کرده است. ورق کوچکی که در انتهای صفحه ی جانبیِ اند پلیت قرار داده شده است، سعی در افزایش جریان هوای بیرون رانش دارد. ( اصطلاحا به هوایی که توسط بال جلو به قسمت های پشت و جانبی تایر ها انتقال داده می شود، Outwash یا هوای بیرون رانش گفته می شود)

صفحه جانبی اندپلیت بال جلوی مرسدس

صفحه جانبی اندپلیت بال جلوی مرسدس

جزئیات داکت ترمز خودروی W10 مرسدس

داکت (خنک کننده) جدید خودروی مرسدس برای گرندپری آلمان که مشابه طرحی است که تیم ردبول تقریبا از مسابقات ابتدایی فصل از آن استفاده می کند. کانال اضافه ای که این تیم در داکت ترمز خود ایجاد کرده توجه ما را به خود جلب می کند.

داکت ترمز خودروی مرسدس

داکت ترمز خودروی مرسدس

جزئیات بارج بورد خودروی W10 مرسدس

پره منحرف کننده ی کوچکی که تیم مرسدس برای هدایت جریان هوای مختلل ناشی از تایر ها به سمت بارج بورد، آن را کمی پایین تر از جناق بالایی سیستم تعلیق قرار داده است.

بارج بورد خودروی مرسدس

بارج بورد خودروی مرسدس

جزئیات سایدپاد خودروی W10 مرسدس

تا اینجای فصل تیم مرسدس از منحرف کننده های (Deflector) عمودی روی غلاف جانبی سایدپاد استفاده می کرد. اما این تیم با تغییر ساختار این منحرف کننده ها برای گرندپری آلمان، از نوع افقی آن ها (فلش قرمز) برای این گرندپری استفاده می کند که این طراحی، تقریبا مشابه طرحی است که تیم هاس در حال استفاده از آن می باشد.

سایدپاد خودروی مرسدس

سایدپاد خودروی مرسدس

از دیگر تغییرات این بخش، بازوی بالایی (فلش زرد) متصل به سایدپاد داخل غلاف جانبی می باشد که در طرح جدید، به جای اتصال به بخش عمودی غلاف جانبی، با چرخشی به قسمت افقی آن متصل می باشد. همچنین ورق متصل به بازوی پایینی (فلش سبز) داخل غلاف جانبی نیز از دیگر تغییرات این بخش می باشد. تغییرات کنونی به منظور هماهنگی بیشتر با پکیج بارج بورد جدید ایجاد شده است و به طور کلی هدف از این تغییرات، افزایش بهره وری آیرودینامیکی کف خودرو (با کاهش آشفتگی هوا به وسیله تغییرات جدید) و همچنین انتقال بیشتر جریان هوا به سایدپاد به خصوص قسمت پایینی آن و کف خودرو می باشد.

غلاف منحرف کننده ی ساید پاد خودروی W10 مرسدس

منحرف کننده های عمودی که مرسدس در مسابقات قبلی از آن ها استفاده می کرد

جزئیات نواحی میانی خودروی W10 مرسدس

تیم مرسدس پکیج خنک سازی جدیدی را برای گرندپری آلمان معرفی کرده است که بخشی از آن شامل تغییر شکل و ایجاد روزنه های خنک سازی جدید روی قسمت بالایی سایدپاد و در کنار کاکپیت راننده می باشد.

خنک کننده های جانبی خودروی مرسدس

خنک کننده های جانبی خودروی مرسدس

جزئیات کف خودروی W10 مرسدس

در تصویر زیر شکاف های روی کف خودروی مرسدس را مشاهده می کنید. تمام تیم های حاضر در فرمول یک از این شکاف ها در قسمت های میانی و انتهایی کف خودرو برای کاهش حداکثری هوای مختلل ناشی از تایر های عقب برای افزایش بهره وری کف و دیفیوزر ها استفاده می کنند. اصطلاحا به هوای مختلل ناشی از تایر ها که به تولید نیروی رو به پایین آسیب می رساند، پدیده Tyre Squirt گفته می شود. لذا از این شکاف ها برای از بین بردن پدیده Tyre Squirt و هوای مختلل ناشی از آن استفاده می شود.

کف خودروی مرسدس

کف خودروی مرسدس

جزئیات انتهای خودروی W10 مرسدس

همان طور که گفته شد تیم مرسدس برای گرندپری آلمان پکیج خنک سازی جدیدی را معرفی کرده که افزایش اندازه و حجم بدنه خودرو در قسمت انتهایی آن نسبت به گذشته، از دیگر تغییراتی است که این تیم برای حل این مشکل اعمال کرده است.

انتهای خودروی مرسدس

انتهای خودروی مرسدس

جزئیات بال عقب خودروی W10 مرسدس

صفحه انتهایی (Endplate) بال عقب که به صورت پله ای طراحی شده و همچنین پره های قرار داده شده در صفحه های انتهایی نیز توجه ما را به خود جلب می کند. در مجموع هدف از این تغییرات هدایت بهتر گردابه های ناشی از بال عقب، کاهش شدت آن ها، ایزوله کردن و هدایت هوای مختلل ناشی از تایر های عقب که به تولید نیروی رو به پایین توسط بال عقب آسیب می رساند، می باشد.

بال عقب خودروی مرسدس

بال عقب خودروی مرسدس

بروز رسانی های تیم فراری

جزئیات قسمت انتهایی خودروی SF90 فراری

تیم فراری بر خلاف برخی تیم ها نظیر رنو و ردبول، به جای دو از یک مجرای ویست گیت (سوپاپی در توربوشارژ که با باز و بسته شدن و منحرف کردن گاز ها به خروجی، فشار را تنظیم می کند) برای توربوشارژر موتور خود استفاده می کند.

اگزوز خودروی فراری

اگزوز خودروی فراری

جزئیات بارج بورد خودروی SF90 فراری

بارج بورد تیم فراری که برای افزایش بهره وری آن از المان هایی به خصوص المان های عمودی استفاده شده است.

بارج بورد خودروی فراری

بارج بورد خودروی فراری

جزئیات داکت ترمز خودروی SF90 فراری

تیم فراری از داکت (خنک کننده) ترمز بزرگتری استفاده می کند که علاوه بر خنک سازی بهتر ترمز ها، با هدایت جریان هوا به سمت رینگ چرخ ها، باعث افزایش و بهبود اثر آیرودینامیکی می شود.

داکت ترمز خودروی فراری

داکت ترمز خودروی فراری

جزئیات کف خودروی SF90 فراری

همان طور که در تصویر زیر نیز مشاهده می کنید، لبه ی پیشروی کف فراری کمی رو به بالا می باشد که فراری با رعابت قوانین این فصل و تاثیر گرفتن از قوانین فصل 2017 این طراحی را انجام داده است. بسیاری از تیم ها در حال حاضر در لبه ی کف از پره هایی استفاده می کنند و تیم فراری نیز از چهار پره کوچک برای افزایش عملکرد کف خودرو از آن ها استفاده کرده است.

کف خودروی فراری

کف خودروی فراری

جزئیات خنک کننده های جانبی خودروی SF90 فراری

بخشی از پکیج خنک سازی خودروی فراری که طراحی متفاوتی با خودروی مرسدس دارد.

خنک کننده های جانبی فراری

خنک کننده های جانبی فراری

بروز رسانی های تیم ردبول

جزئیات بدنه ی خودروی RB15 ردبول

تیم ردبول برای گرندپری آلمان و گرندپری هایی که از این به بعد در فصل تابستان صورت می پذیرد، از بدنه ی جدیدی استفاده کرده است که برای خنک سازی بهتر موتور خودرو و خروج بهتر گرما، مجرای خروجی ای در قسمت بالایی بدنه ی خودروی خود ایجاد کرده است.

بدنه ی خودروی ردبول

بدنه ی خودروی ردبول

منبع: فرمول یک ایران

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها