کد خبر : 22924

فرمول یک / تغییرات تیم ها برای گرندپری انگلستان

فرمول یک /  تغییرات تیم ها برای گرندپری انگلستان

در این بخش به چند مورد از تغییرات فنی مهندسی که تیم‌ها برای گرندپری بریتانیا 2019 روی خودروهای خود اعمال کرده‌اند می‌پردازیم و توضیحاتی در مورد این تغییرات ارائه می‌دهیم.

به گزارش خودروتک ، با توجه به ماهیت پیست سیلوراستون بریتانیا و داشتن دو مستقیمی تقریبا طولانی، تیم ها معمولا در این گرندپری از تنظیمات نیروی رو به پایین کمتر در بال های جلو و عقب استفاده می کنند.

اگر چه تنظیمات این پیست هرگز مشابه پیستی سرعتی نظیر مونزا ایتالیا نمی باشد، اما با اعمال این مورد (نیروی رو به پایین تولیدی کمتر در خودرو) تیم ها می توانند عملکرد خودرو در مستقیمی ها و سایر بخش های سرعت بالای پیست را بهبود ببخشند. همچنین اگر تیم ها از نظر موقعیت قرارگیری قسمت اصلی بال عقب کمی شجاعانه تر عمل کنند قادر هستند تا تاثیر استفاده از سیستم کاهنده درگ یا دی آر اس در مستقیمی ها را  بیش از پیش افزایش دهند اما اعمال این مورد، خطر از دست دادن چسبندگی خودرو در خروجی پیچ هایی نظیر لافیلد و کلاب در پیست سیلوراستون را با خود به همراه دارد.

جزئیات بال عقب خودروی RS19 تیم رنو

با توجه به تصویر زیر تیم رنو از بال عقب با تنظیمات نیروی رو به پایین کمتر استفاده می کند. نکته ی مهم این تصویر قسمت میانی بال می باشد که به منظور سهولت انتقال جریان هوا از میان ستون های بال به سمت قسمت اصلی و همچنین کاهش درگ تولیدی به صورت برآمده طراحی شده است.

بال عقب خودروی RS19 رنو

بال عقب خودروی RS19 رنو

جزئیات بال جلوی خودروی RS19 تیم رنو

فلپ های بالایی بال جلوی تیم رنو نسبت به دماغه با فاصله ی بیشتری قرار داده شده اند تا هوای بیشتری جریان یابد و همچنین انتقال آن نیز به راحتی صورت گیرد.

بال جلوی جدید خودروی RS19 رنو

بال جلوی جدید خودروی RS19 رنو

جزئیات بال جلوی خودروی C38 آلفارومئو

تیم آلفارومئو جزو آخرین تیم هایی است که در طراحی بخش دماغه ی بال جلوی خود از پوششی بسته و دارای محفظه استفاده کرده است. با این طراحی جریان هوای عبوری از دماغه جمع آوری و به بخش های مختلف تقسیم شده و با ایجاد نیروی رو به پایینِ بیشتر، موجبات تعادل آیرودینامیکی در قسمت جلویی خودرو را فراهم می کند. البته این مورد با انتقال بهتر جریان هوا از قسمت زیرین خودرو به بارج بورد ها می تواند عملکرد قسمت زیرین خودرو را نیز بهبود بخشد.

بال جدید خودروی C38 آلفارومئو

بال جدید خودروی C38 آلفارومئو

همچنین آلفارومئو بال جلوی دیگری را نیز برای این گرندپری معرفی کرده (تصویر پایین) که در آن لبه ی پیشروی بال (لبه ی پیشرو اولین قسمتی از بال است که جریان هوا با آن برخورد می کند) در قسمت پایین در نزدیکی صفحه انتهایی (Endplate) کمی برآمده طراحی شده (فلش قرمز) و قسمت نهایی صفحه انتهایی نیز به منظور انتقال بهتر جریان هوا به نواحی جانبی خودرو تغییر شکل داده شده است (فلش های آبی).

از دیگر نکات قابل توجه، قسمت میانی دو فلپ بالایی بال می باشد که به صورت پیوسته طراحی شده است.

بال جدید خودروی C38 آلفارومئو

بال جدید خودروی C38 آلفارومئو

جزئیات بال جلوی خودروی RP19 تیم ریسینگ پوینت

همان طور که اطلاع دارید با تغییر قوانین آیرودینامیک فرمول یک برای فصل 2019 مخصوصا در قسمت بال جلو، تیم ها با محدودیت بیشتری نسبت به فصل قبل مواجه هستند. صفحه های انتهایی بال های جلو در فصل گذشته به طور قابل ملاحظه ای قادر به کنترل جریان هوا بودند اما با تغییر قوانین، تیم ها دیگر قادر به ساخت چنین صفحه هایی برای بال جلوی خودرو های خود نیستند.

همان طور که در تصویر مقایسه ای زیر مشخص است، قسمت جانبی صفحه انتهایی بال جدید خودروی ریسینگ پوینت به منظور رام کردن و تغییر در شکل و جهت گردابه های تولیدی توسط صفحه انتهایی با طول کوتاه تری نسبت به قبل طراحی شده است. این تیم احتمالا با این طراحی در صدد است تا بتواند هوای برخوردی با بال جلو و صفحه انتهایی را با تاثیر گرفتن از قوانین بال های فصل گذشته به پشت تایر های جلو منتقل کند.

مقایسه ی صفحه انتهایی بال جدید و قدیم خودروی RP19 ریسینگ پوینت

مقایسه ی قسمت جانبی صفحه انتهایی بال جدید و قدیم خودروی RP19 ریسینگ پوینت

جزئیات انتهای خودروی RB15 ردبول

تیم ردبول برای گرندپری بریتانیا از همان اگزوز و بدنه ی قبلی خود استفاده می کند اما مجراهای ویست گیت (سوپاپی در توربوشارژ که با باز و بسته شدن و منحرف کردن گاز ها به خروجی، فشار را تنظیم می کند) که در مسابقات قبلی در قسمت بالایی پایه ی سیستم تعلیق قرار داده شده بود برای مسابقه ی بریتانیا به ارتفاعی بالاتر منتقل شده و هم راستا با مجراهای خروجی خنک سازی پاوریونیت که برای مطابقت با تغییرات هوندا با اندازه بزرگتری در نظر گرفته شده، قرار گرفته اند.

جزئیات قسمت انتهایی خودروی RB15 ردبول

جزئیات قسمت انتهایی خودروی RB15 ردبول

جزئیات بال عقب خودروی RB15 ردبول

تیم ردبول تا اینجای فصل 2019 در اکثر مسابقات برای تشخیص مناسب ترین بال عقب و همچنین بهترین تنظیم میزان نیروی رو به پایین تولیدی برای هر پیست از دو بال عقب متفاوت در خودرو های خود استفاده کرده است.

اگر چه برای گرندپری بریتانیا 2019، زاویه هر دو بال از نظر بصری یکسان می باشد اما با دقت بیشتر در تصویر مقایسه ای زیر می توان دریافت که در لبه ی حمله ی بال ( لبه ی حمله آخرین قسمت بال می باشد که جریان هوا با آن برخورد دارد) در خودروی پیر گسلی (تصویر سمت چپ) به منظور ایجاد نیروی رو به پایین بیشتر، بالچه ای بسیار نازک موسوم به فلپ گرنی (Gurney Flap) قرار داده شده است که در خودروی مکس ورشتپن وجود ندارد.

بال عقب خودروی RB15 ردبول: مکس ورشتپن - پیر گسلی

بال عقب خودروی RB15 ردبول: مکس ورشتپن – پیر گسلی

اگر چه علاوه بر نظریه ی ذکر شده در بالا یعنی استفاده ی ردبول از دو بال عقب متفاوت برای هر دو راننده ی خود، می توان به این نتیجه نیز رسید که تیم با قرار دادن این فلپ و ایجاد کمی نیروی رو به پایین در بال عقب، در تلاش برای افزایش اعتماد به نفس پیر گسلی در خودرو می باشد.

جزئیات بال جلوی خودروی SF90 فراری

بال جلوی جدید خودروی فراری برای گرندپری بریتانیا 2019 که محل اتصال فلپ ها با صفحه انتهایی نسبت به مسابقات قبل دستخوش تغییر شده است.

بال جلوی خودروی SF90 فراری

بال جلوی خودروی SF90 فراری

جزئیات قسمت انتهایی خودروی SF90 فراری

تغییری کوچک اما حائز اهمیت از نظر پکیجینگ خودرو و همچنین کاهش وزن که فراری این مورد را با تغییری در بدنه ی خودرو عملی کرده است. همان طور که در تصویر مشاهده می کنید فقط یک مجرای خروجی جهت خنک سازی پاوریونیت در انتهای بدنه قرار داده شده است در حالی که در مسابقات قبلی قسمت انتهایی به چند مجرای خروجی تقسیم می شد.

بدنه ی جدید خودروی SF90 فراری

بدنه ی جدید خودروی SF90 فراری

جزئیات بال جلوی خودروی SF90 فراری

نمایی از صفحه انتهایی (Endplate) بال جلوی خودروی فراری که در قسمت انتهایی برشی آن را قطع کرده است. تیم فراری همچنین با قرار دادن پره ای مثلثی شکل در قسمت صفحه جانبی اِند پلیت سعی در منحرف کردن جریان هوا به نواحی جانبی خودرو را دارد.

بال جلوی خودروی SF90 فراری

بال جلوی خودروی SF90 فراری

جزئیات کف خودروی SF90 فراری

نمایی نزدیک از کف خودروی فراری که قطعه ای فلزی در این قسمت قرار داده شده است (فلش قرمز). هدف از قرار دادن این قطعه برطرف کردن انعطاف پذیری قسمت کف خودرو می باشد چرا که در غیر این صورت جریان هوای عبوری از روی کف ناپیوسته شده و لذا این ناپیوستگی عملکرد خودرو را تحت الشعاع قرار داده و به آن آسیب می رساند.

کف خودروی SF90 فراری

کف خودروی SF90 فراری

جزئیات بخش جانبی خودروی W10 مرسدس

پس از مشکلاتی که تیم مرسدس در گرندپری اتریش با آن ها دست و پنجه نرم کرد، این تیم با توجه به پایین تر بودن دمای هوا در سیلوراستون بریتانیا نسبت به پیست ردبول رینگ اتریش، پکیج خنک سازی محدود تری را برای این گرندپری معرفی کرده است. علاوه بر کاهش روزنه های خنک کننده جانبی روی ساید پاد، این تیم مجرای خروجی که روی بدنه در قسمت پشتی کاکپیت راننده ایجاد کرده بود را نیز برای این گرندپری بسته است.

بیشتر بخوانید ؛ بررسی مشکل خودرو های تیم مرسدس در فرمول یک اتریش 2019

جزئیات قسمت جانبی خودروی W10 مرسدس

جزئیات قسمت جانبی خودروی W10 مرسدس

منبع: فرمول یک ایران

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها